عدالت adalet

عدالت adalet

قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران بخش هشتم

ماده 67- فعاليت انتخاباتي در مرحله دوم از تاريخ اعلام رسمي نتايج قطعي آراء مرحله اول شروع و تا بيست ‌و چهار ساعت قبل از آغاز اخذ رأي مرحله دوم ادامه ‌خواهد يافت.

ماده 68- انجام هرگونه فعاليت تبليغاتي از تاريخ اعلام رسمي اسامي نامزدها له يا عليه نامزدهاي رياست جمهوري از ميز خطابه نماز جمعه و يا هر وسيله ديگري كه جنبه رسمي و دولتي دارد و فعاليت كارمندان در ساعات اداري و همچنين استفاده از وسايل و ساير امكانات وزارتخانه ‌ها و ادارات، شركت‌ هاي دولتي و مؤسسات وابسته به دولت و نهادها و مؤسساتي كه از بودجه عمومي (‌به هر مقدار) استفاده مي ‌كنند و همچنين در اختيار گذاشتن وسايل و امكانات مزبور ممنوع بوده و مرتكب، مجرم شناخته مي‌ شود.

تبصره 1- مؤسسات و نهادهايي كه دارايي آنان از اموال عمومي است، همانند بنياد مستضعفان، مشمول ماده فوق مي ‌باشند.

تبصره 2- ادارات و سازمان‌ ها و ارگان ‌هاي دولتي و نهادها و اعضاي آن‌ ها با ذكر سمت خود حق ندارند له يا عليه هيچ ‌يك از نامزدهاي انتخاباتي اعلاميه، اطلاعيه، پلاكارد بدهند.

ماده 69- الصاق اعلاميه، عكس، پوستر، هرگونه آگهي تبليغاتي بر روي علائم راهنمايي و رانندگي، تابلوي بيمارستان ‌ها، تابلوي مدارس و ساير مؤسسات آموزشي دولتي و وابسته به دولت ممنوع بوده و مأمورين انتظامي درصورت مشاهده چنين مواردي متخلفين را جلب و به منظور تعقيب قانوني به مقامات قضايي تحويل مي‌ نمايند. شهرداري‌ ها و بخشداري ‌ها نيز بايد نسبت به امحاء چنين اوراق اقدام نمايند.

ماده 70- هيچ كس حق ندارد آگهي يا پوسترهاي تبليغاتي نامزدهاي انتخاباتي را كه در محل ‌هاي مجاز الصاق گرديده در مدت و زمان قانوني تبليغات پاره و يا محو نمايد و عمل مرتكب جرم محسوب مي ‌شود.

ماده 71- داوطلبان رياست جمهوري و طرفداران آنان در تبليغات انتخاباتي به هيچ وجه مجاز به هتك حرمت و حيثيت نامزدهاي انتخاباتي نمي ‌باشند و متخلفين طبق مقررات مجازات خواهند شد.

ماده 72- هرگونه آگهي و آثار تبليغاتي بايد قبل از شروع اخذ رأي از محل شعبه ثبت نام و اخذ رأي توسط اعضاء شعبه محو گردد.

ماده 73- مقامات‌ اجرائي‌ و نظارت انتخابات حق تبليغ له يا عليه هيچ ‌يك‌ از داوطلبان انتخاباتي را نخواهند داشت. تخلف از اين قانون جرم محسوب مي ‌شود.

ماده 74- كليه رسانه‌ هاي ديداري و شنيداري و مكتوب و الكترونيك و ساير شبكه‌ هاي مجازي، حق ندارند آگهي يا مطلبي عليه نامزدهاي انتخاباتي درج كنند و يا مطالبي بنويسند كه دال بر انصراف گروه يا اشخاصي از نامزدهاي معين باشد. در صورت وقوع اين تخلف، نامزدهاي مزبور حق دارند پاسخ خود را ظرف هجده ساعت پس از انتشار، به وسيله وزارت كشور به رسانه مزبور بدهند و رسانه مزبور مكلف به نشر فوري آن در اولين زمان ممكن است.

درصورتي‌كه رسانه مزبور قبل از ساعات ممنوعيت تبليغاتي اطلاع ‌رساني نكند يا منتشر نشود، مدير مسئول آن بايد با هزينه خود پاسخ نامزد را به روزنامه يا مجله هم طرازي كه قبل از ممنوعيت تبليغات چاپ مي ‌شود، ارسال نمايد و آن نشريه مكلف به درج آن در اولين چاپ نشريه است.

ماده 75- درصورت درخواست كتبي و رسمي اشخاص حقيقي و حقوقي، چاپخانه آگهي تبليغاتي انتخاباتي را چاپ خواهد نمود.

ماده 76-  ذيل آگهي ‌هاي تبليغاتي چاپي بايد نام و نشاني دقيق چاپخانه و تاريخ چاپ درج شده باشد.

ماده 77- مسئولان چاپخانه‌ ها موظفند چهار نسخه از هر يك از اوراق تبليغاتي انتخاباتي را بلافاصله پس از چاپ همراه با يك نسخه از درخواست رسمي تقاضاكنندگان جهت ضبط در پرونده سريعاً به وزارت كشور و شوراي نگهبان ارسال دارند.

تبصره- وزارت ارشاد اسلامي موظف است مفاد مواد (74) و (75) و (76) را به چاپخانه ‌هاي كشور بخشنامه نموده و در مورد متخلفين با توجه به ماده (26) آيين ‌نامه تأسيس چاپخانه و گراور سازي مصوب 27/12/1358 شوراي انقلاب تصميم مقتضي اتخاذ نمايد.

فصل هفتم - شكايت و نحوه رسيدگي

ماده 78- اعلام نتايج رسيدگي به شكايات انتخابات رياست جمهوري از طريق رسانه ‌هاي گروهي از اختيارات شوراي نگهبان است.

ماده 79- شوراي نگهبان ظرف يك هفته و درصورت ضرورت حداكثر ده روز پس از دريافت نتيجه انتخابات رياست جمهوري نظر قطعي خود را نسبت به انتخابات انجام شده به وزارت كشور اعلام و وزارت كشور از طريق رسانه ‌هاي گروهي نتيجه نهايي را به اطلاع مردم خواهد رساند.

ماده 80- هيأت ‌هاي اجرائي موظفند از تاريخ اعلام نهايي صلاحيت داوطلبان تا دو روز پس از اعلام نتيجه اخذ رأي ‌انتخابات، شكايات واصله را ‌بپذيرند و ظرف بيست ‌و چهار ساعت در جلسه ‌مشترك هيأت اجرائي و ناظرين شوراي نگهبان در شهرستان مربوطه به آن ‌ها رسيدگي نمايند و نتيجه را صورت‌ جلسه نموده و به وزارت كشور اعلام دارند.

تبصره 1- كساني كه از نحوه برگزاري انتخابات شكايت داشته باشند، مي ‌توانند ظرف سه روز از تاريخ اخذ رأي شكايت مستند خود را به ناظرين شوراي نگهبان يا دبيرخانه اين شورا نيز تسليم دارند.

تبصره 2- شكاياتي قابل رسيدگي خواهد بود كه مشخصات شاكي يا شاكيان شامل نام، نام خانوادگي، شغل، نشاني كامل، شماره تلفن (‌درصورت‌ داشتن تلفن) و اصل امضاء شاكي را داشته باشد.

تبصره 3- درصورتي كه شاكي بدون دليل و مدرك و مغرضانه داوطلبان انتخاباتي را متهم نمايد و عمل شاكي عنوان افتراء داشته باشد قابل تعقيب و پيگيري است.

تبصره 4- طرح و بررسي شكايات در مورد افراد محرمانه بوده و افشاي آن ممنوع است.

تبصره 5- بازرسان گزارشات خود را منحصراً به مراجع ذيصلاح قانوني ارسال مي ‌دارند.

ماده 81- شكاياتي كه در جريان انتخابات به هيأت اجرائي تسليم مي ‌شود مانع از ادامه كار انتخابات نبوده و در موعد رسيدگي به شكايات مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

ادامه مطلب در بخش نهم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: شنبه 4 خرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM