عدالت adalet

عدالت adalet

آئین نامه چگونگی تشکیل، حدود وظائف و اختیارات و چگونگی عملکرد انجمنهای صنفی و کانونهای مربوطه بخش دو

فصل دوم - هیأت مؤسس و ارکان انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط

ماده 7- به منظور تأسیس و فراهم نمودن مقدمات تشکیل تشکلهای موضوع این آیین نامه، هیأت مؤسسی مرکب از حداقل سه نفر از اشخاص ذیربط با توجه به نوع تشکل، با وظایف زیر تشکیل می شود:

1. ارائه درخواست تأسیس انجمن صنفی یا کانون مربوط حسب مورد به وزارت کار و امور اجتماعی یا واحد کار و امور اجتماعی استان مربوط.

2. انتشار آگهی پذیرش عضو (آگهی در شرف تأسیس) در روزنامه کثیر الانتشار سراسری یا روزنامه محلی (با توجه به حوزه فعالیت تشکل) به غیر از انجمنهای صنفی کارگری در سطح کارگاه.

3. بررسی درخواستهای متقاضیان عضویت از نظر داشتن شرایط عضویت و اظهار نظر در مورد آن و همچنین تهیه فهرست اسامی و مشخصات آنان.

4. تهیه پیش نویس اساسنامه با رعایت مواد (11) و (12) این آیین نامه.

5. دعوت از اعضا جهت تشکیل مجمع عمومی مؤسس به منظور تصویب اساسنامه و انتخاب اعضای هیأت مدیره، بازرس یا بازرسان.

6. تسلیم دعوتنامه تشکیل مجمع عمومی به وزارت کار و امور اجتماعی به منظور نظارت بر انتخابات.

تبصره - پس از انتخاب هیأت مدیره تشکلهای موضوع این آیین نامه، هیأت مؤسس بخودی خود منحل می گردد.

ماده 8- تشکلهای موضوع این آیین نامه دارای سه رکن زیر خواهند بود:

1. مجمع عمومی

2. هیأت مدیره

3. بازرس یا بازرسان.

تبصره - چگونگی تشکیل مجامع عمومی، حدود وظائف و اختیارات ارکان تشکل و سایر مواردی که در این آیین نامه پیش بینی نشده در اساسنامه تشکل درج خواهد شد.

ماده 9- شرایط داوطلبان عضویت در هیأت مدیره و بازرسان تشکلهای موضوع این آیین نامه به شرح زیر می باشد:

1. تابعیت جمهوری اسلامی ایران

2. التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

3. عدم وابستگی به احزاب و گروههای سیاسی غیر قانونی

4. نداشتن محکومیت قطعی کیفری مؤثر

5. عدم اعتیاد به مواد مخدر

ماده 10- هیأت مدیره تشکلهای موضوع این آیین نامه، مکلفند دست کم سه ماه پیش از پایان دوره، مجمع عمومی را برای تجدید انتخابات دعوت نمایند به گونه ای که تا پایان دورۀ اعتبار هیأت مدیره، انتخابات مسوولان تشکل انجام شده باشد.

تبصره 1- بازرس یا بازرسان یا یک چهارم از اعضا می توانند در هر زمانی که تشخیص دهند نسبت به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی اقدام نمایند.

تبصره 2- حداکثر دو ماه پس از پایان دوره، بازرس یا بازرسان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اخطار می دهند. یک سوم اعضا تا چهارماه فرصت دارند تا نسبت به دعوت مجمع عمومی و تجدید انتخابات اقدام نمایند.

تبصره 3- چنانچه شش ماه پس از پایان دوره، تجدید انتخابات صورت نگرفته باشد، بازرس یا بازرسان مکلفند انحلال تشکل - انجمنهای صنفی کارفرمایی یا کانون مربوط - را به وزارت کار و امور اجتماعی اعلام نمایند. درصورت عدم اقدام، وزارت کار و امور اجتماعی، به هزینه تشکل از طریق درج آگهی در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار یا روزنامه محلی مربوط به حوزه فعالیت تشکل، انحلال تشکل را اعلام می نماید.

فصل سوم - چگونگی ثبت و انحلال انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط

ماده 11- ضوابط و مقررات قانونی که باید در اساسنامه انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط درج شود، ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین نامه بنا به پیشنهاد شورای عالی کار به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی خواهد رسید.

ماده 12-  تشکلهای موضوع این آیین نامه به هنگام تشکیل، موظف به تنظیم اساسنامه با رعایت مقررات قانونی و طرح و تصویب آن در مجمع عمومی مربوط و ثبت در وزارت کار و امور اجتماعی می باشند.

ماده 13- ثبت تشکلهای موضوع این آیین نامه و انتخاب و تجدید انتخاب یا تغییر اعضای هیأت مدیره، دبیر و بازرسان و هرگونه تغییر یا اصلاح اساسنامه تشکلهای فوق الذکر، مستلزم تسلیم مدارک ذیل به وزارت کار و امور اجتماعی می باشد:

1. تقاضا نامه تأسیس تشکل (در مرحله تأسیس)

2. دو نسخه اساسنامه (در مرحله تأسیس) یا دو نسخه اساسنامه اصلاح شده درصورت ایجاد تغییرات (در مراحل پس از تأسیس)

3. صورتجلسه هیأت رئیسه و نظارت مجمع عمومی که با حضور، نظارت و تأیید نماینده وزارت کار و امور اجتماعی تنظیم شده باشد.

4. آگهی پذیرش عضو، منتشر شده در روزنامه (در مرحله تأسیس)

5. فهرست اسامی امضا شده شرکت کنندگان در مجمع عمومی

6. فهرست اسامی و مشخصات کامل اعضا

7. آگهی دعوت مجمع عمومی منتشر شده در روزنامه (با توجه به حوزه فعالیت)

8. صورتجلسه هیأت مدیره مبنی بر تقسیم وظائف هیأت مدیره

9. پرسشنامه آماری تکمیل شده مربوط به مشخصات عضای هیأت مدیره، بازرسان و دبیر تشکل.

تبصره- تشکلهای موضوع این آیین نامه درصورت درج در اساسنامه مربوط، مکلفند آگهی های اطلاع رسانی خود را در روزنامه سراسری یا محلی معین شده در مجمع عمومی (با توجه به حوزه فعالیت تشکل) درج نمایند.

ماده 14- وزارت کار و امور اجتماعی پس از دریافت مدارک یاد شده در ماده (13) درصورت احراز صحت برگزاری مجامع عمومی عادی یا فوق العاده، تکمیل و صحت مدارک، ظرف یک ماه نسبت به ثبت و صدور گواهینامه و آگهی انجام انتخابات و انتشار آن در روزنامه رسمی کشور و یکی از روزنامه های کثیر الانتشار به هزینه تشکیل ذیربط اقدام خواهد نمود.

تبصره 1- نظارت بر انتخابات و ثبت تشکلهای موضوع این آیین نامه که حوزه فعالیت آنها داخل محدوده یک استان باشد، بر عهده واحد کار و امور اجتماعی استان مربوط و درخصوص تشکلهایی که حوزه فعالیت آنها فراتر از یک استان باشد، بر عهده اداره کل سازمانهای کارگری و کارفرمایی وزارت کار و امور اجتماعی خواهد بود.

تبصره 2- وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است هنگام ثبت، مراقبت نماید که وظایف مصوب در اساسنامه با سایر قوانینی که وظایف خاصی را برای صنوف پیش بینی نموده است، از قبیل قوانین نظام صنفی، نظام پزشکی، کانون وکلای دادگستری تداخل یا مغایرت نداشته باشد.

تبصره 3- ملاک تشخیص حرفه یا صنعت، نظر وزارت کار و امور اجتماعی می باشد.

ماده 15- ثبت دو تشکل همگن (انجمن صنفی یا کانون) در یک حرفه یا صنعت در حوزه فعالیت جغرافیائی مشترک مجاز نیست.

تبصره 1- چنانچه در یک حوزه جغرافیائی یا در سطح یک حرفه یا صنعت، انجمن صنفی تأسیس شده باشد، تشکیل انجمن صنفی دیگری در بخشی از حوزه فعالیت آن در سطح تخصصی تر از حرفه یا صنعت مذکور مشروط بر حصول نصاب لازم، مجاز است و نمایندگی اعضا در حوزه یا نوع فعالیت را بر عهده خواهد داشت.

تبصره 2- درصورت وجود ابهام در ماده (15) و تبصره (1) آن، وزارت کار و امور اجتماعی نظر نهایی را اعلام خواهد نمود.

ادامه مطلب در بخش سوم 


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM