عدالت adalet

عدالت adalet

آئین نامه چگونگی تشکیل، حدود وظائف و اختیارات و چگونگی عملکرد انجمنهای صنفی و کانونهای مربوطه بخش سو

ماده 16- انحلال تشکلهای موضوع این آیین نامه، موجب تضییع حق یا اسقاط تکلیف دو طرف قرارداد در پیمانهای دسته جمعی منعقد شده قبلی نخواهد بود.

تبصره- ایفای تعهدات و تصفیه حسابها، به عهده هیأت تصفیه تشکل منحل شده خواهد بود که درصورت عدم انتخاب، بازرسان و رئیس هیأت مدیره سابق با هماهنگی وزارت کار و امور اجتماعی این وظیفه را عهده دار خواهند بود. درصورت عدم اقدام بازرسان و رئیس هیأت مدیره سابق، وزارت کار و امور اجتماعی نسبت به پیگیری قانونی امر از طریق مراجع ذیربط فوق اقدام می نماید.

ماده 17- تشکلهای موضوع این آیین نامه در موارد زیر منحل و ثبت آنها نیز لغو می گردد:

1. چنانچه مدت اعتبار هیأت مدیره تشکل پایان یافته و ظرف شش ماه نسبت به تجدید انتخابات آن اقدام نشده باشد.

2. بنا به تصویب مجمع عمومی فوق العاده.

3. درصورت صدور رأی قطعی از طرف مراجع قضایی ذیصلاح.

تبصره 1- از تاریخ انحلال تشکل، اختیارات مسوولان آن خاتمه یافته و تحت نام تشکل یاد شده، حق ادامه فعالیت ندارند. مراتب انحلال و تصفیه طبق اساسنامه مربوط انجام و به هزینه تشکل منحل شده در یکی از روزنامه های سراسری یا محلی (براساس حوزه فعالیت تشکل)، جهت اطلاع همگان درج خواهد شد.

تبصره 2- در مواردی که تشکلهای موضوع این آیین نامه براساس بندهای (1) و (2) ماده (17) این آیین نامه منحل شوند، بازرس یا بازرسان و یا وزارت کار و امور اجتماعی مکلفند انحلال تشکل را مطابق تبصره (3) ماده (10) این آیین نامه اعلام نمایند.

ماده 18- هزینه های نظارت بر انتخابات، ثبت و آموزش انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط توسط وزارت کار و امور اجتماعی از محل همکاریهای اعضا و خودیاری آنان تأمین می شود. میزان سهمیه قابل پرداخت هر انجمن صنفی پس از تعیین در شورایعالی کار، قابل وصول خواهد بود چنانچه در زمان انحلال، هر یک از انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط فاقد دارایی باشند، هزینه درج آگهی از محل درآمد حاصل از اجرای این ماده پرداخت خواهد شد.

ماده 19- ثبت تشکل های صنفی  موضوع این آیین نامه و نظارت بر انتخابات و فعالیت آنها به عهده وزارت کار و امور اجتماعی است. درصورتی که اداره کل سازمانهای کارگری و کارفرمایی در وزارتخانه یاد شده، فعالیت انجمن صنفی یا کانونهای مربوط یا یکی از اعضای هیأت مدیره آن را مغایر با قوانین و مقررات تشخیص دهد، مراتب را جهت اخذ تصمیم به دادگاه صالح ارجاع می کند.

ماده 20- تشکل های موضوع این آیین نامه مکلفند اطلاعیه کتبی زمان و مکان تشکیل مجامع عمومی خود را  حداقل بیست روز پیش از تشکیل بدون احتساب روزهای تعطیل، به وزارت کار و امور اجتماعی تسلیم نمایند.

فصل چهارم - وظائف و اختیارات انجمن های صنفی و کانون های مربوط

ماده 21- وظائف و اختیارات انجمن های صنفی کارگری بشرح زیر است:

1. کوشش در جهت استیفای حقوق و خواستهای مشروع و قانونی اعضای صنف

2. برنامه ریزی و پیگیری در ارتقای سطح مهارت کارگران عضو

3. تلاش برای آموزش فرهنگی و اجتماعی اعضا به منظور ارتقای سطح آگاهی های لازم در شناخت و تأمین حقوق اعضا

4. تلاش در بررسی و تحقیق درخصوص مشکلات، نارسایی های اقتصادی، مهارتی، افزایش بهره وری و ارائه پیشنهادات به اعضا، مدیران و مسوولان مربوط و جلوگیری از سیاسی شدن عملکرد انجمن صنفی

5. دریافت ورودیه، حق عضویت و کمکهای داوطلبانه به ترتیبی که در اساسنامه مقرر می شود

6. همکاری در جهت تأسیس و تقویت شرکتهای تعاونی، صندوق قرض الحسنه مرتبط با وظایف تشکل و تلاش در جهت تأمین امکانات رفاهی اعضا با رعایت مقررات مربوط

7. همکاری با وزارت کار و امور اجتماعی در جهت شناخت بهتر مشکلات کارگری و اجرای قانون کار

8. عضویت در کانون انجمن های صنفی مربوط پس از تصویب مجمع عمومی انجمن

9. فعالیت مشترک با کانون انجمن های صنفی مربوط در حدود قوانین و مقررات کشور

10. همکاری با سایر تشکلهای کارگری و کارفرمایی و انجام سایر وظائف و اختیاراتی که به موجب قانون بر عهده انجمن های صنفی قرار داده شده است

11. شرکت در مذاکرات حرفه ای و انعقاد پیمانهای دسته جمعی با کارفرمایان یا تشکلهای کارفرمایی.

ماده 22- وظائف و اختیارات کانونهای انجمنهای صنفی کارگری (کانونهای حرفه یا صنعت خاص، حرف یا صنایع، استان و عالی) به شرح زیر است :

1. شرکت در مذاکرات حرفه ای و انعقاد پیمانهای دسته جمعی با سازمانهای کارفرمایی ذی ربط

2. ایجاد هماهنگی بین اعضا به منظور پیشبرد امور و ارتقای سطح مهارت و بهره وری کارگران

3. همکاری با دستگاههای اجرائی و مراجع ذی ربط به منظور حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به تشکلهای کارگری از راههای مختلف از جمله برگزاری گردهمایی های مربوط

4. ارائه نظر مشورتی و حقوقی درخصوص تهیه لوایح و طرحهای مربوط به قوانین کار و تأمین اجتماعی، مسائل رفاهی و حقوق قانونی کارگران به مراجع ذیربط

5. کوشش در جهت استیفای حقوق صنفی و خواستهای مشروع و قانونی اعضا

6. همکاری در جهت تأسیس و تقویت شرکتهای تعاونی، صندوق قرض الحسنه و سایر مؤسسات مرتبط با وظایف تشکل و همچنین تلاش در جهت تأمین امکانات رفاهی اعضا

تبصره - انتخاب نمایندگان قانونی کارگران در مراجع و مجامع قانونی داخلی و بین المللی با توجه به مقررات مربوط و با تصویب هیأت مدیره کانون مربوط انجام می شود.

ادامه مطلب در بخش چهارم 


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: پنج شنبه 31 مرداد 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM