عدالت adalet

عدالت adalet

آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته آموزش الکترونیکی (مجازی) دانشگاه تهران بخش اول

آیین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته آموزش الکترونیکی (مجازی)

دانشگاه تهران

مقدمه:
توسعه و پیشرفت روز افزون فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) موجب دگرگونی در بستر آموزش و پیدایش و گسترش محیط جدید مجازی تحت عنوان «محیط چهارم یادگیری» شده است. رفع محدودیت های فیزیکی، افزایش زمان، برد و ضریب دسترسی به آموزش دانشگاهی و ارتقای کمی و کیفی آموزش با بهره گیری از «فاوا» در آموزش منجر به دگرگونی در پذیرش دانشجو و تحول در شیوه ارائه آموزش گردیده است. وجه ممیزه تمامی مراکز و مؤسسات دانشگاهی در بخش اجرایی آموزش در سه بعد «زمان، مکان و شیوه ارائه آموزش» به دانشجویان است. از همین رو است که سیاستگذاران حوزه آموزش عالی کشور بر قید عبارات «شبانه»، «مکاتبه ای»، «نیمه حضوری» و «مجازی» تأکید دارند. آموزش مجازی در همه ابعاد مزبور نسبت به سایر شیوه ها و با عنايت به استانداردهاي مربوطه متفاوت است. این نوع آموزش دارای قابليت دسترسی به دروس از پیش تولید شده در رشته های مربوط در هر زمان و از هر نقطه جغرافیایی بدون نیاز به حضور همزمان طرفین فرایند یاددهی - یادگیری و عوامل اجرایی آموزش است.
رشته مجازی عبارت است از مجموعه کامل دروس مصوب یک رشته که به صورت الکترونیکی براساس استانداردهای رایج (اسکورم یا هر استانداردی که مرکز آموزشهای الکترونیکی تعیین می کند) و با رعایت ضوابط و شاخص های ذیربط دانشگاه تهران تدوین و تولید گردیده اند و از طریق سامانه های مدیریت یادگیری استاندارد ارائه می شوند.

فصل اول: كليات

ماده ١: تعاريف

- در این آیین نامه هر گاه واژه های دانشگاه، مرکز و پردیس / دانشکده استفاده شود. به ترتیب منظور، دانشگاه تهران، مرکز آموزش های الکترونیکی (مجازی) و پردیس یا دانشکده مجری برنامه آموزشی است.

- هرسه حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، پردیس/ دانشکده ذیربط، و مرکز آموزش های الکترونيک، براساس دستورالعمل اجرایی نحوه ي همکاری، در حیطه وظایف خود در تمامی فرایندها از ثبت نام، پذیرش و آموزش تا فارغ التحصیلی دانشجو مسئولیت دارند.

- در دانشنامه ي اعطایی قید خواهد شد که «آموزش این دوره به طریق آموزش الکترونیکی (مجازی) بوده است».

ماده ٢- مجوز برگزاری دوره های مجازی راه اندازی دوره های مجازی براساس مجوز شماره 8237/2 مورخ 21/05/1386 صادره از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مصوبه 20/06/1386 شورای دانشگاه و با تأیید معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه صورت می گیرد.

ماده ٣- مسووليت تدوين محتواي علمي در چارچوب قوانین و مقررات دانشگاه مسئولیت کامل و نظارت همه جانبه علمی و آموزشی در تمامی دوره های مجازی بر عهده گروه های آموزشی پردیس/ دانشکده ذیربط می باشد. اعضای هیئت علمی پردیس/ دانشکده ذیربط، مسئول تدوین محتوای علمی دروس الکترونیکی و تدریس دروس مزبور طبق ضوابط مربوط در بستر مجازی خواهند بود.

ماده ٤- نحوه فعالیت مرکز، پردیس/ دانشكده های ذیربط طبق دستورالعمل اجرايی هر کدام در حیطه ي وظایف خود و با فراهم کردن امکانات علمی، آموزشی، اجرایی و فنی اقدام به برگزاری دوره های مصوب مجازی و پذیرش دانشجو در رشته های مجازی می نمایند.

ماده ٥- اهداف:

1. تحول در آموزش دانشگاهی و دوره های کاربردی و ارائه دوره های مجازی براساس مدل دانشگاه.
2. تنوع بخشی به شیوه های پذیرش دانشجو.

3. انجام بخشی از رسالت دانشگاه در تربیت نیروی انسانی متخصص.

4. استفاده گسترده از محیط چهارم در پاسخگویی به نیازهای جامعه، صنعت و سازمانها.

5. افزایش و گسترش کمی و کیفی دسترسی به آموزش دانشگاهي.

6. همکاری با دانشگاههای معتبر خارجی در جذب و آموزش دانشجویان ايراني و غير ايراني.

7. ارائه ي مدل آموزش مجازی دانشگاه تهران با استانداردهای ذیربط در تدوین، تولید، ارائه و ارزیابی آموزش هاي نوین.

8. استفاده از آخرین دستاوردهای فناوری و یافته های پژوهشی در آموزش مجازی.

فصل دوم: شرایط ورود

ماده ٦- شرایط ورود به دوره به شرح زیر است:

1-٦: داشتن شرایط عمومی ورود به آموزش عالی.

2-٦: داشتن گواهی پایان دوره کارشناسی یا بالاتر(مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در رشته های مورد قبول شورای برنامه ریزی آموزشی دانشگاه.

3-٦: موفقیت در آزمون ورودی دوره براساس شيوه نامه مصوب.

تبصره: مدرک معادل کارشناسی برای ورود به این دوره فاقد اعتبار می باشد.

فصل سوم: واحدهای درسی

ماده ٧- تعداد کل واحدهای درسی دوره، با احتساب واحد پایان نامه، برحسب رشته، حداقل 28 و حداکثر 32 واحد است.

تبصره 1: چنانچه به تشخیص شورای آموزشي تحصیلات تکمیلی دانشکده / پردیس، گذراندن تعدادی از واحدهای درسی دوره کارشناسی، به عنوان دروس کمبود، برای دانشجو، ضروری تشخیص داده شود، وی مکلف است، آن درس را براساس برنامه مصوب، اضافه بر واحدهای درسی مقرر در دوره و مطابق این آیین نامه بگذراند. تعداد واحدهای کمبود در هر رشته حداکثر ١٢ واحد است و گروه آموزشي موظف به توليد درس خواهد بود.

تبصره 2: در انتخاب دروس اولویت با دروس کمبود است. تعیین تعداد و نوع دروس و زمان انتخاب آنها در چهارچوب برنامه مصوب به عهده شورای آموزشي تحصیلات تکمیلی گروه/ دانشکده/ پردیس است.

تبصره 3: انتخاب دروس کمبود از میان دروس دوره کارشناسی مربوطه می باشد و دانشجو موظف است شهریه آنها را طبق تعرفه دوره کارشناسی مجازي پرداخت نماید.

ماده ٨- تعداد جلسات شرکت در کلاس آنلاين يا حضوری مجموعاً 16 هفته می باشد.

ماده ٩- دانشجويان پذيرفته شده به شيوه آموزشي موظف به گذرانده ٢ تا ٤ واحد درس سمينار مي باشند.

ماده ١٠- تعداد واحد پایان نامه کارشناسی ارشد براي دوره هاي آموزشي و پژوهشي بین ٤ تا ٦ واحد درسی، مطابق برنامه مصوب شورای برنامه ریزی آموزشی دانشگاه است.

ماده 1١- دانشجوی دوره کارشناسی ارشد مجاز است در هر نیمسال تحصیلی بین ٦ تا 1٢ واحد درسی دوره را انتخاب کند. واحدهاي كمبود به تشخيص شوراي آموزشي - پژوهشي و در سقف حداكثر ١٤ واحد خواهد بود.

تبصره 1: در آخرین نیمسال تحصیلی، نام نویسی دانشجو در کمتر از ٦ واحد درسی بلامانع است.
تبصره ٢: دانشجو باید کلیه واحدهای درسی دوره کارشناسی ارشد به شيوه آموزشي - پژوهشي را حداکثر در پنج نيمسال تحصیلی و به شيوه آموزشي ٦ نيمسال تحصيلي بگذراند.

ماده 1٢- انتقال، ميهمان و تغيير رشته دانشجويان آموزشهای الکترونیکی (مجازی) مجاز نمی باشد.

فصل چهارم: طول دوره، مرخصی تحصیلی و انصراف از تحصیل

ماده 1٣- طول دوره مدتی است که دانشجو بايد دروس تعيين شده آموزشی و نيز پژوهشی يا پايان نامه را براساس مقررات مربوط با موفقيت به اتمام برساند. طول دوره کارشناسی ارشد ناپيوسته آموزش الکترونيکی (مجازی) در شيوه آموزشي - پژوهشي پنج نيمسال و در شيوه آموزشي شش نيمسال تحصيلی است.

تبصره: درصورتیکه دانشجو در مدت مجاز تحصیلی، نتواند تحصیل خود را با موفقیت به اتمام برساند، با درخواست دانشجو و تأیید استاد راهنما و شورای پژوهشی - تحصیلات تکمیلی دانشکده / پردیس، پس از موافقت شوراي آموزشي و پژوهشي یک نیمسال دیگر به مدت تحصیل دانشجو اضافه می شود، در این صورت دانشجو ملزم به پرداخت شهریه ثابت مطابق مقررات مربوط به دانشجویان آموزش هاي الكترونيكي (مجازي) است.

ماده 1٤- دانشجو در طول دوره می تواند حداکثر یک نیمسال تحصیلی، با تأئید دانشکده و موافقت پردیس از مرخصی تحصیلی استفاده کند. موافقت پردیس باید جهت اطلاع به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه منعکس گردد.

تبصره 1: مدت مرخصی تحصیلی جزو سنوات تحصیلی دانشجو محسوب می شود.

تبصره 2: درخواست مرخصی باید قبل از شروع نام نویسی در هر نیمسال تحصیلی به دانشکده مربوط تسلیم شود. موافقت دانشکده با مرخصی تحصیلی دانشجو با توجه به وضعیت تحصیلی وی صورت می گیرد و منوط به این است که ادامه تحصیل دانشجو از آن به بعد با مشکل مواجه نشود.
تبصره 3: درصورتی که دانشجو بدون کسب موافقت پردیس یک نیمسال ترک تحصیل نماید، از ادامه تحصیل محروم می شود.

تبصره 4: مادران شاغل به تحصیل، می توانند از یک نیمسال تحصیلی مرخصی زایمان (علاوه بر مرخصی مجاز دوره)، بدون احتساب در سنوات تحصیلی استفاده کنند.

ماده 1٥- دانشجو می تواند به هر دلیل، از تحصیل اعلام انصراف نماید. در این صورت باید درخواست خود را مبنی بر انصراف جهت اقدام لازم به معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشكده/ پردیس تسلیم نماید. پردیس مراتب را به اطلاع دانشکده رسانده و همزمان درخواست دانشجو را به دانشگاه ارسال می نماید. چنانچه دانشجو بعد از یک ماه درخواست خود را پس نگیرد، نسبت به صدور گواهی انصراف از تحصیل اقدام خواهد شد.

تبصره 1: دانشجوی انصرافی یا اخراجی موظف است به تعهداتی که سپرده است عمل نماید. به هر حال صدور هرگونه گواهی و تسلیم ریز نمرات و دریافت مجوز شرکت مجدد در آزمون ورودی منوط به تسویه حساب دانشجو با دانشگاه است.

تبصره 2: شهريه پرداختي دوره دانشجويي به هيچ وجه به منصرفين از تحصيل يا كساني كه محروم از تحصيل شده اند مسترد نخواهد شد.

فصل پنجم: ارزشیابی

ماده 1٦- ملاك اصلي حضور دانشجو، مراجعه به کلیه فایل ها و منابع درسی، پاسخ به تكاليف درسي و كسب موفقيت در انجام تكاليف است. ارزيابي دانشجو به عهده استاد درس مي باشد و درصورت عدم تأييد استاد دانشجو مجاز به شرکت در امتحانات پایان ترم نبوده و نمره 5/0 در درس مذکور لحاظ خواهد شد.

ماده 1٧- غيبت غير موجه در امتحان پایان هر درس موجب گرفتن نمره ي 5/0 در آن درس مي شود.
تبصره: درصورتی که غیب دانشجو در امتحان، از نظر مقررات آموزشی موجه تشخیص داده شود، درس مزبور حذف می گردد.

ماده 1٨- حداقل نمره قبولی در هر درس اعم از دروس دوره و دروس کمبود 12 است.

تبصره: اگر نمره دانشجو در یک درس اختیاری کمتر از 12 باشد، می تواند با موافقت گروه آموزشی مربوطه به جای آن درس، درس دیگری را انتخاب نماید و نمره قبلی جزء معدل دانشجو محسوب نخواهد شد.

ماده ١٩- میانگین نمرات دروس دانشجو در هر نیمسال تحصیلی نباید از 14 کمتر باشد. اگر میانگین نمرات دانشجو در دو نیمسال تحصیلی کمتر از 14 باشد، آن دانشجو از ادامه تحصیل محروم می شود.

تبصره: نمره درس کمبود در کارنامه دانشجو، جداگانه ثبت می شود اما در احتساب میانگین نمرات نیمسال تحصیلی و میانگین کل نمرات دانشجو منظور نمی گردد.

ماده 2٠- درصورتی که میانگین کل نمرات دانشجو، بدون احتساب نمره پایان نامه در پایان دوره از 14 کمتر باشد، دانشجو فارغ التحصیل شناخته نمی شود.

تبصره: دانشجویی که پس از گذراندن کلیه واحدهای درسی دوره بدون احتساب واحد پایان نامه، میانکین کل نمرات او از 14 کمتر باشد، درصورتیکه حداکثر مجاز مدت تحصیل وی به پایان نرسیده باشد، می تواند تا 16 واحد از دروسی را که در آنها نمره کمتر از 14 گرفته است را، فقط در یک نیمسال تحصیلی تکرار کند و درصورت جبران کمبود میانگین کل، از پایان نامه دفاع کند. دانشجویی که به هر دلیل نتواند از این فرصت استفاده کند از ادامه تحصیل و دریافت مدرک تحصیلی محروم می شود.

ماده 2١- امتحان پايان ترم به صورت حضوري برگزار مي شود.

تبصره 1: در موارد استثنایی با پیگیری دانشکده مربوطه و تصویب شورای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزمون پایان ترم بصورت مجازی قابل برگزاری خواهد بود.

تبصره2: دانشجويان خارجي و ايراني مقيم خارج و دانشجويان در حال سفر مي توانند در يكي از مكان هايي كه دانشگاه تهران در ساير كشورها يا سفارت ايران در آن كشور اعلام مي كند، در امتحان پايان ترم شركت كنند. (این موارد منوط به قراردادهای مشترک بین طرفین خواهد بود).

تبصره3: در مواردي به تشخيص گروه آموزشي و تأييد تحصيلات تكميلي دانشكده / پرديس، آزمون می تواند به صورت حضوری يا ON-LINE در يكي از مكان هاي مورد قبول دانشگاه، همراه با مراقب انجام پذيرد. (این موارد منوط به قراردادهای مشترک بین طرفین خواهد بود).

تبصره 4: محل امتحان در دانشگاه تهران (دانشکده / پردیس) يا ساير دانشگاه ها و مراكز علمي مورد قبول دانشگاه تهران خواهد بود. درصورتي كه دانشگاه ها يا مراكز علمي در شهرستانها و مراكز استانها با دانشگاه قرارداد همكاري داشته باشند، امتحان پايان ترم می تواند در آنجا برگزار شود. (این موارد منوط به قراردادهای مشترک بین طرفین خواهد بود).

ماده ٢٢- در دوره هاي الكترونيكي (مجازي) پذيرش دانشجو مي تواند به شيوه آموزشي باشد. تعداد كل واحدهاي درسي در اين شيوه برحسب رشته حداقل ٣٢ و حداكثر ٣٦ واحد است. دانشجويان در اين شيوه جهت فارغ التحصيلي بعد از گذراندن كليه واحدهاي درسي موظف به ارائه پذيرش يك مقاله علمي پژوهشي و يا قبولي در امتحان جامع پايان دوره مي باشند.

ماده ٢٣- درصورتيكه پذيرش دانشجو به شيوه آموزشي - پژوهشي باشد دانشجو ملزم به تهيه طرح پايان نامه و دفاع از پايان نامه براساس مقررات ذيل مي باشد.

ادامه مطلب در بخش دوم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: پنج شنبه 2 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM