عدالت adalet

عدالت adalet

اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا

The European union (EU)

سنگ بنای اتحادیه اروپا با امضای پیمان مربوط به تشکیل « جامعه زغال سنگ و فولاد اروپا » در سال 1951 که منجر به تأسیس این جامعه در سال 1952 گردید، گذاشته شد. سپس در سال 1957 « پیمان رم » برای تأسیس « جامعه اقتصادی اروپا » به امضا رسید و همزمان با آن « جامعه انرژی اتمی اروپا » نیز تشکیل گردید.

در سال 1965 دستور کار تشکیل نهادهای مشترک میان این سه جامعه تعیین شد و از ژانویه 1967 با تشکیل جامعه اروپا به اجرا درآمد.

در دسامبر سال 1991 پیمان جدیدی در شهر ماستریخت هلند به امضای سران جامعه اروپا رسید که براساس آن اتحادیه اروپا از سال 1993 پا به عرصه وجود گذاشت. با تأسیس اتحادیه اروپا، شهروندان کشورهای عضو علاوه بر تابعیت کشورهای متبوع خود، تابعیت اتحادیه اروپا را نیز به دست آوردند. از اهداف تشکیل این اتحادیه گسترش هرچه بیشتر همکاری های اقتصادی و مالی؛ اتخاذ سیاست های مشترک در امور خارجی و دفاعی؛ و همکاری در امور قضایی و داخلی کشورهای عضو، ذکر گردیده است.

نهادهای عمده اتحادیه اروپا عبارتند از:

 شورای اتحادیه اروپا: از سران دولت های عضو تشکیل گردیده و حداقل سالی دو بار، در کشوری که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد و یا شهر بروکسل، بلژیک تشکیل جلسه می دهد. مقر این شورا در بروکسل بلژیک است.

 کمسیون اروپا: که اعضای آن توسط شورای اتحادیه اروپا تعیین می شوند.

 پارلمان اروپا: که اعضای آن توسط آرای مستقیم مردم انتخاب می شوند. مقر این پارلمان با 785 عضو در استراسبورگ فرانسه است. در این پارلمان آلمان (99)، ایتالیا، فرانسه و انگلستان هر کدام (78)، اسپانیا و لهستان (54)، رومانی (35)، هلند (27)، بلژیک، پرتغال، جمهوری چک، مجارستان و یونان هرکدام (24)، سوئد (19)، اتریش و بلغارستان هر کدام (18)، اسلواکی، دانمارک و فنلاند، هرکدام (14)، ایرلند (13)، لاتویا (9)، اسلوونی (7)، استونی، لوکزامبورگ و قبرس هر کدام (6) و مالت (5) عضو دارند.

 دیوان دادگستری جوامع اروپایی:

ریاست دوره ای اتحادیه اروپا، هر شش ماه یک بار به یکی از کشورهای عضو واگذار می شود. و امور هدایت اتحادیه با همکاری رئیس دوره قبل و رئیس دوره بعد که اصطلاحاً به آن « ترویکا » داده اند به اجرا در می آید.

کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، هلند، بلژیک و لوکزامبورگ کشورهای مؤسس شناخته می شوند و سایر اعضا عبارتند از:

انگلستان، ایرلند، دانمارک (1973)، یونان (1981)، اسپانیا، پرتغال (1985)، اتریش، سوئد، فنلاند (1995)، استونی، اسلونی، اسلواکی، جمهوری چک، قبرس(بخش یونانی نشین)، لاتویا، لهستان، لیتوانی، مالت و مجارستان (2004)، رومانی و بلغارستان (2007).

زبان های رسمی در اتحادیه اروپا عبارتند از: آلمانی، انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی، ایرلندی، استونیایی، اسلواکیایی، اسلونیایی، بلغاری، پرتغالی، چکی، دانمارکی، رومانیایی، سوئدی، فنلاندی، فرانسوی، لهستانی، لیتوانیایی، لاتویایی، مالتی، مجاری، هلندی و یونانی.

ادیان موجود در اتحادیه اروپا عبارتند از: مسیحیان کاتولیک، پروتستان و ارتدوکس، مسلمان و یهودی.

مساحت اتحادیه اروپا 4.322.364 کیلومتر مربع است.

به قلم پروفسور دکتر

 محرم سعیدی


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: دو شنبه 5 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM