عدالت adalet

عدالت adalet

سر وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل

سر وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل

سر وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل (زاده 30 نوامبر 1874 بلنهایم پالاس انگلستان درگذشت 24 ژانویه 1965 هایدپارک گیت انگلستان) سیاست‌ مدار و نویسندة بریتانیایی است که بین سال ‌های 1940 تا 1945 یعنی در طول جنگ جهانی دوم و بار دیگر بین سال‌های 1951 تا 1955 نخست وزیر بریتانیا بود. او افسر ارتش بریتانیا نیز بود. چرچیل جایزه نوبل ادبیات در سال 1953 را به خاطر نوشته‌هایش بدست آورد. مجلة تایم در سال 1949، وینستون چرچیل را به عنوان « مرد نیمة اول قرن بیستم » انتخاب کرد. چرچیل سال 1940  نیز به عنوان مرد سال تایم انتخاب شده بود.

چرچیل در30 نوامبر 1874 در « بلنهایم پالاس » در آکسفوردشایر انگلستان در خانواده معروف اسپنسر به دنیا آمد. پدر وی « لرد راندولف چرچیل » یک سیاست ‌مدار و مادر او « لیدی راندولف چرچیل » دختر یک میلیونر آمریکایی بود. او همچنین برادری به نام « جان استرنج اسپنسر چرچیل » داشت.

چرچیل ابتدا به مدرسه « هارو » و پس از آن به « آکادمی نظامی سلطنتی سندهرست » ملحق شد. در سال 1893 به ارتش بریتانیا پیوست و در 1898  به عنوان افسر ارتش در جنگی در سودان شرکت کرد. در سال 1899 ارتش را به قصد انجام فعالیت‌ های سیاسی ترک کرد ولی قبل از آن به عنوان روزنامه نگار به آفریقای جنوبی که در آن    « جنگ دوم بوئر » در جریان بود رفت ولی در آنجا توسط بوئرها به عنوان اسیر جنگی دستگیر و زندانی شد ولی چرچیل توانست از آنجا فرار کند. وینستون چرچیل در سال 1900  به عنوان عضو حزب محافظه کار وارد پارلمان اولدهام شد ولی بعد از مدتی از حزب جدا شد و در سال 1904  به حزب لیبرال پیوست.

در ماه می 1940 نویل چمبرلن از سمت نخست وزیری کناره گرفت و وینستون چرچیل در سن ۶۵ سالگی در جای او به عنوان نخست وزیر و وزیر دفاع قرار گرفت. در زمان جنگ جهانی دوم همزمان با پادشاهی جرج ششم ، رهبری  بریتانیا در دست وینستون چرچیل بود. چرچیل در طول جنگ به برقراری روابط قوی با رئیس جمهور آمریکا، فرانکلین روزولت پرداخت.

چرچیل قدرت را در انتخابات بعد از جنگ در سال 1945 از دست داد با این حال رهبر اپوزیسیون باقی ماند. چرچیل اروپا و آمریکا را به اتحاد در مقابل کمونیسم تشویق می‌کرد. اصطلاح « پرده آهنین » نیز اولین بار توسط او به کار برده شد. چرچیل دوباره در سال 1951 به عنوان نخست وزیر انتخاب شد و در سال 1955 برکنار شد. با این حال تا اواخر عمر به عنوان عضو پارلمان بریتانیا باقی ماند.

چرچیل در دنیای سیاست بریتانیا نقش بزرگی به عهده داشت چرا که نقش و دخالت سلطنت را در سیاست بریتانیا به تدریج تقلیل داد و تأثیرات این عملکرد از دوران ملکه ویکتوریا تا ملکه الیزابت دوم به چشم می‌خورد.

چرچیل در 9 آوریل 1963 درخواست رئیس جمهور آمریکا، جان اف. کندی و با تصویب کنگره آمریکا به عنوان « اولین شهروند افتخاری ایالات متحده آمریکا » انتخاب شد. ولی به دلیل ناتوانی جسمی در مراسم کاخ سفید حاضر نشد و پسر و نوة او این افتخار را برای او دریافت کردند. مردم بریتانیا در رأی گیری نوامبر 2002 بی بی سی ، سر وینستون چرچیل را به عنوان « بزرگ‌ترین بریتانیایی تمام تاریخ » انتخاب کردند.

وینستون چرچیل در صبح یکشنبه،  24 ژانویة 1965 بعد از ۱۰ روز نگرانی عمومی از وضعیت سلامتی‌اش، در اثر سکته مغزی در سن ۹۰ سالگی در منطقه هایدپارک گیت در شهر لندن درگذشت. به دستور ملکه الیزابت دوم برای وی مراسم تشییع رسمی در کلیسای سنت پال با حضور ملکه برگزار شد. این اولین مراسم رسمی از سال 1914 در بریتانیا بود که برای فردی خارج از خاندان سلطنتی انجام می‌شد. این مراسم همچنین بزرگ‌ترین مراسم از این دست در بریتانیا بود به طوری که افرادی از بیشتر از صد کشور جهان شامل افرادی چون رئیس جمهور فرانسه، شاردوگل، و رئیس جمهور آمریکا، دوایت آیزونهاور، حضور یافته بودند.

محرم سعیدی


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: پنج شنبه 8 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM