عدالت adalet

عدالت adalet

تاریخچه ساختمان پلاسکو؛ از سال 1339 تا 1395

ساختمان پلاسکو توسط حبیب‌الله القانیان، رئیس انجمن کلیمیان تهران و مالک شرکت پلاسکو، بزرگترین کارخانجات صنایع پلاستیک‌سازی ایران، ساخته ‌شد. گفته می‌شد که آیت‌الله طالقانی در مخالفت با ساخته‌شدن بلندترین ساختمان تهران توسط یهودیان ایرانی، ابراز مخالفت و نارضایتی کرده ‌بود.

ساختمان پلاسکو در دههٔ ۱۳۴۰

 

این ساختمان تجاری که 56 سال استقامت داشت، بطور ناباورانه در اثر آتش سوزی مهیب 30 دیماه 1395 بطور کامل فرو ریخت.

 پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران، ساختمان پلاسکو و ساختمان آلومینیم که آن ‌هم متعلق به حبیب‌الله القانیان بود، به نفع بنیاد مستضعفان مصادره شدند.

آتش‌سوزی روز 30 دی 1395

طبقات ۸ و ۹ این ساختمان بیشتر شامل واحدهای تولیدی لباس بودند که در شیفت شب هم به کار می‌پرداختند. آتش‌سوزی از ساعت ۷:۰۹ روز ۳۰ دی ۱۳۹۵ از همین طبقات آغاز شد. پس از نشاندن نسبی آتش در ساعات اولیه، تعدادی از مغازه‌داران این پاساژ برای خارج کردن کالاهای خود به داخل هجوم بردند. همچنین تعداد قابل توجهی آتش‌نشان در آن هنگام در ساختمان حضور داشتند.

File:Plasco building on fire by Emi uploaded by Mardetanha (2).jpg

در این هنگام ساختمان شروع به ریزش کرد. برآوردهای اولیه حاکی از احتمال حضور ۳۰۰ تن در هنگام ریزش ساختمان است. هنوز آمار دقیقی از کشته‌شدگان ارائه نشده است. پس از ۴ ساعت کل ساختمان فرو ریخت. بر اثر این حادثه حدود ۳۷ نفر زخمی شدند. معاون امنیتی تهران سهل‌انگاری انسانی را عامل آتش‌سوزی این مجتمع دانست و به گزارش‌های آتش‌نشانان در ساعات اولیه اشاره کرد که اتصال سیم‌های برق یا روشن بودن پیک‌نیک را عامل آغاز آتش‌سوزی عنوان کردند.

People lights candles for firefighters involved in Plasco building collapse 03.jpg

m.s

 

 


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: شنبه 1 بهمن 1395برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM