عدالت adalet

عدالت adalet

آيين ‌نامه مالي شهرداريها بخش سوم

فصل چهارم ـ صندوق و عمليات استقراضي شهرداري

ماده ۳۷ ـ استفاده از وجوه حاصله از درآمدهاي قبل از منظور داشتن آنها به حساب قطعي درآمد به هر عنوان حتي به طور علي‌الحساب و يا براي ‌پرداخت هزينه ‌هاي ضروري و فوري ممنوع است.

ماده ۳۸ ـ صندوقدار يا كسي كه پرداخت هزينه‌ها به عهده او محول مي‌شود مكلف است در موقع پرداخت نسبت به هويت و اهليت دريافت ‌كننده‌ وجه و صحت و اصالت امضاء حواله دقتهاي لازم را به عمل آورد و اسناد و امضايي كه ذمه شهرداري را از دين بري سازد از گيرنده وجه دريافت كند.

ماده ۳۹ ـ در مواردي كه شهرداري براي فعاليتهاي مختلف عمومي و اختصاصي حسابهاي مجزا داشته باشد استقراض از يك حساب براي استفاده ‌در حساب ديگر منوط به موافقت انجمن شهر است و در موافقتنامه مذكور مدت استقراض بايد معلوم گردد و به محض پيدايش موجودي در حساب‌ بدهكار به ميزاني كه پرداخت مبلغ استقراضي را تكافو كند فرضاً كه مدت مقرر نيز منقضي نگرديده باشد بايد به حساب بستانكار برگشت داده شود.

ماده ۴۰ ـ استقراض شهرداري با توجه به بند ۱۹ از ماده ۴۵ قانون شهرداري بايد با اجازه و تصويب انجمن شهر صورت گيرد و در موقع استقراض‌ مورد مصرف وجوه استقراضي تعيين و كيفيت استرداد آن كه از محل درآمدهاي عمومي يا اختصاصي خواهد بود و بهره و مدت وام و طرز استهلاك ‌مشخص و بر طبق آن عمل شود.

ماده ۴۱ ـ وظايف شهرداري از لحاظ وصول و نگهداري درآمدها و پرداخت هزينه‌ ها و نگاهداري حساب موجودي و تنظيم گزارشهاي مستمر وضع‌ مالي شهرداري و همچنين ترتيبات مربوط به عمليات استقراضي شهرداريها به موجب دستورالعملي كه وسيله وزارت كشور تصويب و ابلاغ خواهد شد ‌تعيين خواهد گرديد.

فصل پنجم ـ حسابداري

ماده ۴۲ ـ از تاريخ تصويب اين آيين ‌نامه ظرف مدت سه سال كليه شهرداريهاي كشور مكلفند دفاتر و اوراق و فرمهاي حسابداري خود را به ‌طريق ‌دوطرفه (‌دوبل) و از لحاظ نقدي يا تعهدي بودن روش حسابداري به ‌ترتيبي كه دستورالعمل صادره از طرف وزارت كشور مقرر خواهد شد تغيير داده ‌منطبق نمايند

ماده ۴۳ ـ وزارت كشور مكلف است به منظور ايجاد روش مناسب و متحدالشكل حسابداري در كليه شهرداريهاي كشور تأمين وسائل اجراء آن ‌نسبت به ايجاد دوره‌ هاي آموزشي امور مالي و حسابدار و تربيت تعداد كافي حسابدار از بين كاركنان شاغل شهرداريها يا افراد جديد اقدام و دستورالعمل ‌جامعي در مورد روش متحدالشكل حسابداري و طبقه‌ بندي حسابها و نمونه اوراق و دفاتر حساب و گزارشهاي مالي و مميزي قبل از پرداخت هزينه ‌ها‌ در شهرداريهاي كشور تنظيم و براي اجراء ابلاغ كند.

فصل ششم ـ مميزي و حسابرسي

ماده ۴۴ ـ رسيدگي و مميزي حساب شهرداريها در سه مرحله به شرح زير انجام خواهد گرديد:

1. حسابرسي به وسيله شهرداري قبل و بعد از خرج به وسيله كاركنان ثابت شهرداري كه اطلاعات كافي در امور مالي و حسابداري داشته‌ باشند.

2. حسابرس به وسيله حسابداران قسم‌ خورده يا متخصص كه از طرف انجمن شهر انتخاب خواهد شد و در موقع تفريغ بودجه، شهرداري‌ مكلف است نتيجه گزارش حسابرسان مذكور را همراه تفريغ بودجه در اجراي مفاد ماده ۶۷ و تبصره آن به انجمن شهر و وزارت كشور ارسال دارد.

3. رسيدگي نهايي به وسيله انجمن شهر از طريق بررسي گزارشهاي مالي و گزارش حسابرسان مذكور در بند دو ماده فوق.

تبصره ـ طرز انجام حسابرسي شهرداري طبق دستورالعملي است كه وزارت كشور تنظيم و به شهرداريها ابلاغ خواهد كرد.

فصل هفتم ـ اموال

ماده ۴۵ ـ اموال شهرداريها اعم از منقول و غيرمنقول بر دو نوع تقسيم مي‌شود. اموال اختصاصي و اموال عمومي، اموال اختصاصي شهرداري ‌اموالي است كه شهرداري حق تصرف مالكانه نسبت به آنها را دارد از قبيل اراضي و ابنيه و اثاثه و نظائر آن. اموال عمومي شهرداري اموالي است كه‌ متعلق به شهر بوده و براي استفاده عموم اختصاص يافته است مانند معابر عمومي، خيابانها، ميادين، پلها، گورستانها، سيل برگردان مجاري آب و فاضل‌آب و متعلقات آنها، انهار عمومي، اشجار اعم از اشجاري كه شهرداري يا اشخاص در معابر و ميادين عمومي غرس نموده باشند، چمن كاري، گل كاري و ‌امثال آن.

ماده ۴۶ ـ حفاظت از اموال عمومي شهرداري و آماده و مهيا ساختن آن براي استفاده عموم و جلوگيري از تجاوز و تصرف اشخاص نسبت به آنها به ‌عهده شهرداري است و در صورتي كه بعضي از اموال عمومي شهر به‌ نحوي تغيير حالت و موقعيت دهد كه قابليت استفاده عمومي از آن سلب گردد به‌ تشخيص انجمن شهر جزء اموال اختصاصي شهرداري منظور و محسوب مي‌شود.

ماده ۴۷ ـ شهرداري مكلف است كليه اموال غير منقول اختصاصي شهرداري را طبق مقررات ثبت املاك به ثبت برساند.

ماده ۴۸ ـ طرز نگاهداري و حفظ حراست اموال شهرداري اعم از اختصاصي عمومي و ثبت آنها در دفاتر و كارهاي اموال و بازديد مستمر و استفاده‌ صحيح از آنها و نحوه محاسبه استهلاك و نگاهداري حساب موجودي اموال به موجب دستورالعملي كه به وسيله وزارت كشور تصويب و ابلاغ خواهد ‌شد مقرر خواهد گرديد.

با سپاس

 محرم سعیدی


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: شنبه 18 شهريور 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM