عدالت adalet

عدالت adalet

جام جهانی فوتبال 1962 شیلی و 1966 انگلستان

شیلی 1962

اقتدار برزیل در جام ۱۹۶۲ شیلی، با درخشش مجدد کارینشا، واوا و پله ادامه یافت. برزیل این‌بار از این مزیت برخوردار بود که در آمریکای‌جنوبی به میدان می‌رفت؛ جائی‌که تجربه ثابت کرده تیم‌های اروپائی معمولاً نسبت به بازی‌های داخل اروپا ضعیف‌تر ظاهر می‌شوند. ۵۶ تیم در مرحله انتخابی حضور داشتند که ۱۶ تیم به مرحله نهائی راه یافتند. ۶ تیم از آمریکای‌جنوبی و ۱۰ تیم اروپائی تیم‌های حاضر در این دوره بودند. هیچ تیمی از آفریقا و آسیا در این دوره حضور نداشت.

کلمبیا و بلغارستان نخستین حضور خود را در این دوره تجربه کردند و تیم‌های با تجربه‌ای چون ایتالیا، آرژانتین و اروگوئه در دور مقدماتی حذف شند.

۲ تیم از اروپا (یوگسلاوی و چکسلواکی) و ۲ تیم از آمریکای لاتین( برزیل و شیلی) به مرحله نیمه‌نهائی راه یافتند. چکسلواکی با نتیجه ۳ بر یک یوگسلاوی را شکست داد و( برزیل مدافع عنوان قهرمانی)،( مقابل شیلی میزبان بازی‌ها) قرار گرفت که این بازی با نتیجه ۴ بر ۲ به سود برزیل پایان یافت. در بازی فینال، برزیل با نتیجه ۳ بر یک چکسلواکی را شکست داد و برای دومین دوره پیاپی به‌عنوان قهرمانی جام دست یافت. پله که در جام پیشین ستاره بازی‌ها بود، در این دوره پس از این که در بازی دوم آسیب دید، ۴ بازی دیگر را از روی نیمکت ذخیره‌ها دنبال کرد. او در این دوره فقط یک گل به ثمر رساند. دراژن برکوویج از یوگسلاوی با ۶ گل زده بهترین گلزن معرفی شد.

 انگلستان۱۹۶۶

جام جهانی ۱۹۶۶ بالاخره در کشوری برگزار شد که به باور برخی‌ها محل تولد فوتبال نوین بوده است. انگلستان که دارای نخستین فدراسیون فوتبال جهان است در حالی میزبان این مسابقات شد که بیشتر در بازی‌های جام جهانی چندان خوش ندرخشیده بود. تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در مرحله انتخابی برای این دوره به ۷۴ تیم افزایش یافت. ۱۰ تیم اروپائی، ۵ تیم از آمریکای‌جنوبی و یک تیم از آسیا شرکت‌کنندگان این دوره را تشکیل می‌دادند. ۲ تیم تازه‌وارد پرتغال و کره‌شمالی شگفتی‌سازان این جام بودند. پرتغال با اوزه‌بیو، بازیکن افسانه‌ای خود که دراین بازی‌ها ۹ گل به ثمر رساند تا مرحله نیمه‌نهائی بالا آمد، کره‌شمالی به‌عنوان تیم دوم گروه خود به یک‌چهارم نهائی صعود کرد که در این مرحله مقابل پرتغال قرار گرفت.

بازی این ۲ تیم یکی از مشهورترین بازی‌های تاریخ جام جهانی کره‌شمالی در یک بازی طوفانی در ۲۵ دقیقه نخست ۳ بر صفر از پرتغال پیش افتاد. همه کار پرتغال را انجام شده می‌دانستند که این تیم با چهار گل پی در پی اوزه بیوی موزامبیکی تبار و تک گل ژوزه آگوستو، خواب خوش کره‌شمالی را بر هم زد، اما از عجیب‌ترین اتفاقات این دوره حذف برزیل، مدافع قهرمانی دور مقدماتی بازی‌ها بود. برزیل با داشتن مجموعه‌ای از ستارگانی چون پله، گارینشا، جرزینیو و تستائو با دو شکست ۳ بر یک در مقابل مجارستان و پرتغال و یک برد مقابل بلغارستان حتی نتوانست از گروه خود صعود کند و تلخ‌ترین شکست خود را در تاریخ جام جهانی رقم زد.

در مقابل انگلستان با در اختیار داشتن بازیکنانی چون بابی مور، برادران چارلتون و جف هورست خاطره‌انگیزترین جام را برای هوادارانش ثبت کرد. ۴ تیم اروپائی انگلستان، آلمان غربی، پرتغال و اتحاد جماهیر شوروی به مرحله نیمه‌ نهائی راه یافتند که آلمان غربی و انگلستان هر ۲ با نتیجه مشابه ۲ بر یک موفق شدند به ترتیب شوروی و پرتغال را از پیش روی بردارند و به فینال مسابقات بروند. در بازی فینال، ۲ تیم در پایان وقت قانونی ۲ بر ۲ مساوی شدند، اما در وقت اضافی، جف هورست که در وقت قانونی یکی از گل‌های انگلستان را به ثمر رسانده بود، با وارد کردن ۲ گل دیگر نتیجه را به ۴ بر ۲ تغییر داد و با این حساب انگلستان برای نخستین بار به جام جهانی دست یافت.  

در بازی رده‌بندی که بین پرتغال و شوروی برگزار شد، پرتغال ۲ بر یک از سد حریف خود گذشت و به مقام سوم دست یافت و اوزه بیو در این بازی با زدن نهمین گل خود در این مسابقات به‌عنوان گلزن برتر جام شناخته شد.

با تشکر

 محرم سعیدی


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: سه شنبه 10 خرداد 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM