عدالت adalet

عدالت adalet

پل (میلائو) شاهکار طراحی نورمن فاستر

شاهکار طراحی نورمن فاستر (میلائو)

میلائو گفتگوی بین طبیعت و ساخته دست بشر است. «نورمن فاستر»

شاید روزگاری فرانسوی ها گمان نمی کردند که بتوانند بنایی بلندتر از برج ایفل بسازند. اما در آستانه سال 2005 میلادی پلی بر روی دره و رودخانه تارن (واقع در جنوب فرانسه) افتتاح شد که ارتفاع یکی از پایه های آن (که بلند ترین پایه پل نیز می باشد) 343 متر، یعنی کمی بیشتر (19 متر) از ارتفاع برج ایفل است. این پل که میلائو نام دارد در حال حاضر بلندترین و مرتفع ترین پل جهان است و شاید هم تا سالهای متمادی پس از این تاریخ بتواند لقب بلندترین پل دنیا را به خود اختصاص دهد.

در سال ۱۹۹۳میلادی در یک مناقصه شرکت کننده های زیادی از جمله هفت مشاور معماری و هشت مشاور سازه با سوابق راه و پل حضورداشتند که شرکت foster&partners (فاستر و همکاران) برنده اولیه مناقصه شد. معمار و طراح این پل یک مهندس بریتانیایی به نام نورمن فوستر و مجری طرح شرکت مهندسی ایفاژ (شرکت سازنده برج ایفل) می باشند.

طرح برنده فاستر شامل یک پل بتنی با هفت دکل بتنی بود که بلندترین آن 343 متر ارتفاع داشت

در سال ۱۹۹۵ دومین مشورت با حضور دوازده مشاور انجام پذیرفت و پس از یک سال در نهم جولای ۱۹۹۶ هیئتی متشکل از مدیران منطقه تصمیم به ارجاع کار به شرکت مشاور فاستر و همکاران گرفتند. انتخاب پیمانکار، هماهنگی ها، تخصیص اعتبار و شروع پروژه تا هشتم اکتبر ۲۰۰۱ طول کشید و استارت پروژه از اواخر اکتبر 2001 کلید خورده و در اوایل سال 2005 به بهره برداری رسید.

ارتفاع این پل از کف دره تارن به 270 متر میرسد و حدود 50/2 کیلومتر طول دارد و برای ساخت آن بیش از 36000 تن فولاد بکار رفته و همچنین طول اجزاء نوارنگهدارنده آن (کابلهای حمایت کننده) حدود 1000 کیلومتر است.

تمامی پایه های آن به صورت 6 ضلعی های نامنتظم طراحی شده و جالب تر از همه موارد فوق این است که آرماتورهای اصلی به کار رفته در پایه های پل به صورت نورد گرم و بدون وصله (یعنی به اندازه طول هر پایه) نورد شده و بتن مصرفی آن با عیار500 در نظر گرفته شده است.

جهت ایستائی پل حجمی معادل یک سوم ارتفاع پایه به صورت شمع کوبی های عمودی و پنجه ای پی ریزی گردیده است.

دو هدف عمده از ساخت این پل یکی کاهش بار ترافیک منطقه (بخصوص در فصل تعطیلات تابستان) و دیگری گشایش یک راه ارتباطی آسان میان شمال اروپا و جنوب آن (بویژه کشورهای فرانسه و اسپانیا) بود. لازم به توضیح است که تا پیش از سال 2005 میلادی که این پل توسط ژاک شیراک (رئیس جمهور وقت فرانسه) افتتاح شد، مقام بلندترین پل جهان از آن پل گلدن گیت سانفرانسیسکو بود (پلی که بر روی خلیج سانفرانسیسکو واقع در کالیفرنیایی آمریکا احداث شده است).

به طور متوسط روزانه 28000 دستگاه خودرو از روی پل تردد می کنند که در نوع خود رقم قابل توجهی محسوب می گردد.

فاستر در طراحی خود خطای دید انسانی را نیز در نظر گرفته است، طول 2500 متری این پل و ارتفاع 343 متری آن در نظر هر راننده این تصور را ایجاد میکند که پل ثابت نبوده و معلق است و پل نیز در حال حرکت میباشد بنابراین در طراحی فاستر با ایجاد یک انحنا در طول پل این نقیصه را نیز برطرف کرده است.

این شاهکار مهندسی با۲۴۶۰ متر طول که از برج ایفل هم بلندتر است (۲۴۵ متر ارتفاع) با گامهای بلند دره زیبای تارن در مرکز فرانسه را پشت سر می گذارد

این پل برای خلاصی شهر زیبای میلائو (Millau)، مخصوصاً در تابستان ها از دست ترافیک تزانزیت مسیر اصلی (A75) ساخته شده است. میلائو منطقه و شهر کوچکی در جنوب فرانسه واقع در بین اتصال دو رودخانه تارن و دوربی است. میلائو یکی از بزرگترین مراکز گردشگری و ورزشی در مرکز و جنوب فرانسه است. این شهر ۳۱۰۰۰ نفری با ۱۶۹ کیلومتر مربع وسعت با ارتفاع ۵۵۰ متر از سطح دریا برسر راه اصلی (A75) بین شمال فرانسه و سواحل مدیترانه در گلوگاه Noforios واقع شده است.

فرودگاه بین المللی پکن، بزرگترین فرودگاه جهان، استادیوم ویمبلی لندن، برج خیارشور لندن، ساختمان دولتی هیرست نیویورک، مجتمع تجاری خان شاتیری قزاقستان، هرم صلح فاستر قزاقستان و معبد پارت نون یونان از دیگر شاهکارهای معماری سر لرد نورمن فاستر است.

با سپاس محرم سعیدی  


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: جمعه 7 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM