عدالت adalet

عدالت adalet

جام جهانی فوتبال 2002 ژاپن – کره جنوبی و 2006آلمان

  ژاپن،کره جنوبی ۲۰۰۲

نخستین دوره جام جهانی هزاره سوم میلادی، برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی در خارج از ۲ قاره آمریکا و اروپا برگزار شد. همچنین این دوره نخستین مسابقاتی بود که به‌طور مشترک در ۲ کشور برگزار می‌شد. ۱۹۴ عضو فیفا برای وارد شدن به مرحله نهائی جام جهانی در مرحله انتخابی به رقابت پرداختند. ۴ تیم اکوادور، چین، سنگال و اسلوونی برای نخستین بار به این مسابقات راه پیدا کردند. از شگفتی‌های این جام حذف فرانسه، قهرمان دور گذشته در دور مقدماتی بود که در گروهش تنها با کسب یک امتیاز پس از تیم‌های دانمارک، سنگال و اروگوئه در قعر جدول جای گرفت. در عوض تیم‌های کمتر شناخته شده‌ای مانند ژاپن، ترکیه و کره‌جنوبی توانستند چهره قابل قبولی از خود به نمایش بگذارند. ژاپن که در کنار کره‌جنوبی از امتیاز میزبانی سود می‌برد، بالاتر از تیم‌های بلژیک، روسیه و تونس با ۲ بُرد و یک تساوی به‌عنوان تیم اول گروهش صعود که در مرحله یک‌هشتم نهائی مغلوب ترکیه شد.

اما ترکیه و کره‌جنوبی با شکست دادن حریفان خود موفق شدند تا نیمه نهائی صعود کنند و به‌عنوان شگفتی‌سازان جام شناخته شوند. ترکیه که فقط یک بار دیگر در سال ۱۹۵۴ در جام جهانی حضور داشته، این‌بار برای رسیدن به نیمه‌نهائی پس از صعود از گروهش در مراحل بعدی بر تیم‌های ژاپن و سنگال غلبه کرد و حریف برزیل در نیمه نهائی شد کره‌جنوبی نیز با کسب ۷ امتیاز بالاتر از تیم‌های آمریکا، پرتغال و لهستان به‌عنوان تیم نخست گروهش صعود کرد و در مرحله یک‌هشتم و یک‌چهارم نهائی تیم‌های صاحب‌نام ایتالیا و اسپانیا را شکست داد و عنوان پرافتخارترین تیم آسیائی را در تاریخ جام جهانی از آن خود کرد.

در نخستین بازی مرحله نیمه‌نهائی، برزیل که یک بار در دور مقدماتی ترکیه را شکست داده بود، بار دیگر موفق شد این تیم را شکست دهد (یک بر صفر) و برای سومین بار متوالی به فینال راه یابد. این تیم برای رسیدن به نیمه نهائی بلژیک و انگلستان را شکست داده بود. آلمان دیگر راه یافته مرحله نیمه‌نهائی که از سال ۱۹۹۰ به بعد نتوانسته جائی در این مرحله داشته باشد، پس از اینکه در گروهش اول شد، موفق شد با پیروزی بر پاراگوئه و آمریکا به این مرحله راه پیدا کند. آلمان در نیمه‌نهائی موفق شد با نتیجه یک بر صفر کره‌جنوبی را شکست دهد و به دیدار فینال راه پیدا کند. در بازی رده‌بندی ترکیه در یک بازی نزدیک ۳ بر ۲ کره‌جنوبی را شکست داد و سوم شد. گل‌ هاکان شوکور در ثانیه یازدهم این بازی، سریع‌ترین گلی است که در تاریخ جام جهانی به ثبت رسیده است.

بازی فینال بین ۲ تیم آلمان و برزیل در شهر یوکوهامای ژاپن برگزار شد. آلمان در صورت پیروزی نخستین تیم اروپائی بود که می‌توانست به جام جهانی در خارج از اروپا دست یابد، اما ۲ گل رونالدو، ستاره تیم ملی برزیل، رؤیای آلمانی‌ها را ربر هم زد و بار دیگر طلسم قهرمان شدن اروپائی‌ها در خارج از اروپا بسته ماند. برزیل با این پیروزی، پنجمین قهرمانی خود را جشن گرفت و فاصله خود را با رقیبانش آلمان و ایتالیا که سه بار جام را به خانه برده‌اند افزایش داد.

رونالدو با ۸ گل زده بهترین گلزن جام جهانی از سال ۱۹۷۴ شناخته شد، اما برخلاف دوره      گذشته نتوانست از سوی فیفا به‌عنوان بازیکن برتر جام انتخاب شود و این عنوان نصیب اولیور

کان کاپیتان و دروازبان آلمانی شد.

 آلمان ۲۰۰6      

مسابقات جام جهاني 2006 را مي توان يکي از پر بيننده ترين جام ها دانست، به طوري که بازي فينال را 1/715 ميليون نفر در سراسر جهان تماشا کردند. بنا بر اين جام هجدهم بعد از مسابقات 2002، 1994 و 1990، از نظر بينندگان تلويزيوني در رده چهارم قرار گرفت.

198 تيم در مقدماتي در مرحله مقدماتي جام هجدهم که از سپتامبر 2003 آغاز شد، 198 تيم از شش قاره شرکت کردند و در پايان 31 تيم از جمله ايران جواز صعود به مرحله نهايي را به دست آورند تا در اين مرحله در کنار آلمان ميزبان به رقابت بپردازند.
آلمان به عنوان ميزبان به صورت خودکار صعود کرد و 31 سهميه باقي مانده بين قاره ها تقسيم شد.
براي اولين بار مدافع عنوان قهرماني نتوانست به صورت خودکار صعود کند. 13 تيم از اروپا، پنج تيم از آفريقا، چهار تيم از آمريکاي جنوبي، چهار تيم از آسيا و سه تيم از منطقه کونکاکاف به جام جهاني
رسیدند 
همچنين دو سهميه باقي مانده نيز بعد از برگزاري ديدارهاي پلي آف بين نمايندگان آسيا و کونکاکاف و همچنين آمريکاي جنوبي و اقيانوسيه مشخص شد.
هشت تيم آنگولا، ساحل عاج، جمهوري چک، غنا، توگو، ترينداد و توباگو، اوکراين و صربستان و مونته نگرو براي اولين بار طعم حضور در جام جهاني را چشيدند. جمهوري چک و اوکراين براي اولين بار به عنوان يک کشور مستقل در مسابقات شرکت کردند در حالي که قبلا به عنوان بخشي از چکسلواکي و شوروي در جام جهاني بازي کرده بودند.
صربستان و مونته نگرو نيز در جام جهاني 1998 در قالب تيم ملي يوگسلاوي در جام جهاني حضور يافته بود.

64 بازي در 12 ورزشگاه در 12 شهر مجموعاً 12 ورزشگاه در 12 شهر برلين، دورتموند، فرانکفورت، گلزن‌کرشن، هامبورگ، هانوفر، کايزرسلاترن، کلن، لايپزيگ، مونيخ، نورنبرگ، اشتوتگارت آلمان براي ميزباني جام جهاني انتخاب شده‌ بودند.

در این جام تیم های ایتالیا ، فرانسه،آلمان و پرتغال به مرحله یک چهارم نهایی رسیدند که ایتالیا 2 بر صفر با گل های گروسو و آلساندرو دلپیرو ستاره این تیم توانست آلمان میزبان بازی هارا شکست دهد و به فینال برسد. فرانسه نیز در یک بازی جنجالی و با گل پنالتی زینودین زیدان پرتغال را ازپیش رو برداشت و حریف ایتالیا در بازی فینال شد.

بازی رده بندی بین آلمان و پرتغال برگزار شد که آلمان توانست پرتغال را شکست دهد و به مقام سومی جهان دست یابد.

در دیدار فینال نیز تیم های ایتالیا و فرانسه برابر هم قرار گرفتند که بازی در وقت قانونی با نتیجه یک بر یک به پایان رسید و در ضربات پنالتی این ایتالیا بود که توانست 5 بر 4 فرانسه را شکست دهد و برای چهارمین بار قهرمان جهان شود و بعد از برزیل که 5 بار قهرمان جهان شده پر افتخارتر ین تیم جهان شود. در این جام فابیو کاناوارو مدافع و کاپیتان ایتالیا صاحب کفش طلایی شد.

با سپاس

 محرم سعیدی.


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: سه شنبه 10 خرداد 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM