عدالت adalet

عدالت adalet

قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان بخش اول

قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان

مصوب 22/12/1374

فصل اول - كليات، اهداف و خط ‌مشي

‌ماده ۱- تعريف: نظام مهندسي و كنترل ساختمان عبارت است از مجموعه قانون، مقررات، آيين ‌نامه ‌ها، استانداردها و تشكل ‌هاي مهندسي، ‌حرفه ‌اي و صنفي كه در جهت رسيدن به اهداف منظور در اين قانون تدوين و به مورد اجراء گذاشته مي‌ شود.

‌ماده ۲- اهداف و خط ‌مشي اين قانون عبارت‌اند از:

۱. تقويت و توسعه فرهنگ و ارزشهاي اسلامي در معماري و شهرسازي.

۲. تنسيق امور مربوط به مشاغل و حرفه‌ هاي فني و مهندسي در بخش‌ هاي ساختمان و شهرسازي.

۳. تأمين موجبات رشد و اعتلاي مهندسي در كشور.

۴. ترويج اصول معماري و شهرسازي و رشد آگاهي عمومي نسبت به آن و مقررات ملي ساختمان و افزايش بهره ‌وري.

۵. بالا بردن كيفيت خدمات مهندسي و نظارت بر حسن اجراي خدمات.

۶. ارتقاي دانش فني صاحبان حرفه‌ ها در اين بخش.

۷. وضع مقررات ملي ساختمان به منظور اطمينان از ايمني، بهداشت، بهره ‌دهي مناسب، آسايش و صرفه اقتصادي و اجراء و كنترل آن در جهت‌ حمايت از مردم به عنوان بهره‌ برداران از ساختمان‌ ها و فضاهاي شهري و ابنيه و مستحدثات عمومي و حفظ و افزايش بهره ‌وري منابع مواد و انرژي و ‌سرمايه ‌هاي ملي.

۸. تهيه و تنظيم مباني قيمت‌گذاري خدمات مهندسي.

9. الزام به رعايت مقررات ملي ساختمان، ضوابط و مقررات شهرسازي و مفاد طرح ‌هاي جامع و تفصيلي و هادي از سوي تمام دستگاه ‌هاي ‌دولتي، شهرداري‌ ها، سازندگان، مهندسين، بهره ‌برداران و تمام اشخاص حقيقي و حقوقي مرتبط با بخش ساختمان به عنوان اصل حاكم بر كليه روابط و‌ فعاليت‌ هاي آن‌ ها و فراهم ساختن زمينه همكاري كامل ميان وزارت مسكن و شهرسازي، شهرداري‌ ها و تشكل‌ هاي مهندسي و حرفه ‌اي و صنوف ‌ساختمان.

۱۰. جلب مشاركت حرفه ‌اي مهندسان و صاحبان حرفه ‌ها و صنوف ساختماني در تهيه و اجراي طرح ‌هاي توسعه و آباداني كشور.

‌ماده ۳- براي تأمين مشاركت هر چه وسيع‌ تر مهندسان در انتظام امور حرفه‌ اي خود و تحقق اهداف اين قانون در سطح كشور « ‌سازمان نظام ‌مهندسي ساختمان » كه از اين پس در اين قانون به اختصار « سازمان » خوانده مي‌شود و در هر استان يك سازمان به نام « ‌سازمان نظام مهندسي ساختمان‌ استان » كه از اين پس به اختصار « ‌سازمان استان » ناميده مي ‌شود. طبق شرايط ياد شده در اين قانون و آيين ‌نامه اجرايي آن تأسيس مي‌شود. سازمان ‌هاي‌ ياد شده غير انتفاعي بوده و تابع قوانين و مقررات عمومي حاكم بر مؤسسات غير انتفاعي مي ‌باشند.

ج - بررسي و تصويب ترازنامه سالانه « ‌سازمان استان » و بودجه پيشنهادي « ‌هيأت مديره ».

‌د - تعيين و تصويب حق وروديه و حق عضويت سالانه اعضا و ساير منابع درآمد براي سازمان بر اساس پيشنهاد « ‌هيأت مديره ».

ه - بررسي و اتخاذ تصميم نسبت به ساير اموري كه طبق قوانين و آيين‌ نامه‌ هاي مربوط به عهده سازمان استان و در صلاحيت مجمع عمومي‌ مي ‌باشد.

‌تبصره ۱- جلسات مجمع عمومي به طور عادي سالي يك بار و به طور فوق‌العاده به تعداد دفعاتي كه توسط مجمع عمومي در اجلاس عادي ‌تعيين مي‌ شود، به دعوت هيأت مديره تشكيل مي‌شود.

‌هيأت مديره ملزم به دعوت از نمايندگان وزير مسكن و شهرسازي جهت شركت در جلسات مجمع عمومي مي ‌باشد و جلسات ياد شده با رعايت ساير ‌شرايط، مشروط به انجام دعوت ياد شده رسميت خواهد يافت.

‌تبصره ۲- در صورت تصويب هيأت مديره سازمان استان، نمايندگان اشخاص حقوقي عضو سازمان مي‌توانند به عنوان ناظر به جلسات مجمع‌ عمومي دعوت شوند و در آن حضور يابند.

‌تبصره ۳- بازرسان در اولين جلسه فوق‌العاده مجمع عمومي و به پيشنهاد هيأت مديره تعيين مي‌ شوند.

‌ماده ۱۰- هر يك از سازمان ‌هاي استان داراي هيأت مديره ‌اي خواهد بود كه از بين اعضاي داوطلب واجد شرايط در رشته ‌هاي اصلي مهندسي‌ ساختمان براي يك دوره سه ساله انتخاب خواهد شد و انتخاب مجدد اعضاي هيأت مديره بلامانع است.

‌ماده ۱۱- شرايط انتخاب ‌شوندگان هيأت ‌هاي مديره سازمان‌ هاي نظام مهندسي به شرح زير مي ‌باشد:

۱. تابعيت دولت جمهوري اسلامي ايران.

۲. نداشتن فساد اخلاقي و مالي و عدم اعتياد به مواد مخدر.

۳. داشتن حسن شهرت اجتماعي و شغلي عملي به مهندسي و رعايت اخلاق و شئون مهندسي.

۴. نداشتن پيشينه كيفري و عدم وابستگي به گروه ‌هاي غير قانوني.

۵. داشتن حسن شهرت در تعهد عملي به احكام دين مبين اسلام و وفاداري به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران.

‌تبصره- اقليت ‌هاي ديني به رسميت شناخته شده در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تابع احكام دين اعتقادي خود مي ‌باشند.

۶ - دارا بودن صلاحيت علمي و حرفه ‌اي به ميزان مندرج در آيين ‌نامه.

‌ماده ۱۲- تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره سازمان استان ‌ها بين ۵ و ۲۵ نفر متناسب با تعداد اعضا به تفكيك رشته ‌هاي اصلي خواهد بود.

‌تبصره- در هر يك از رشته‌ هاي اصلي مهندسي ساختمان كه نماينده يا نمايندگاني در هيأت مديره سازمان استان‌ ها دارند، يك نفر به عنوان عضو‌ علي‌البدل هيأت مديره انتخاب خواهد شد. نحوه شركت اعضاء علي‌البدل در جلسات هيأت مديره در آيين ‌نامه اجرايي اين قانون معين خواهد شد.

‌ماده ۱۳- هيأت اجرايي انتخابات كه حسب مورد در هر استان متشكل از ۳ تا ۷ نفر از اعضاي سازمان است با نظارت وزارت مسكن و شهرسازي‌ وظيفه برگزاري انتخابات را به عهده دارد. چگونگي انتخاب و تشكيل هيأت اجرايي و اختيارات و وظايف هيأت ياد شده به شرح مندرج در آيين‌نامه ‌اجرايي اين قانون خواهد بود.

‌تبصره ۱- هيأت اجرايي انتخابات موظف است صلاحيت داوطلبان عضويت در هيأت مديره را از مراجع صلاحيتدار استعلام و بررسي نمايد.

‌تبصره ۲- اولين دروه انتخابات هيأت مديره به وسيله وزارت مسكن و شهرسازي برگزار مي‌ شود.

‌ماده ۱۴- هيأت مديره سازمان استان نماينده آن سازمان بوده و داراي هيأت رئيسه‌اي متشكل از يك رئيس، دو نايب رئيس و يك دبير براي انجام‌ وظايف خود به ترتيب مندرج در آيين ‌نامه اجرايي خواهد بود و مي‌تواند به تعداد لازم كميسيون ‌هاي تخصصي و دفاتر نمايندگي تأسيس نمايد. تفويض ‌اختيار هيأت مديره به اين كميسيون ‌ها و نمايندگي ‌ها از مسئوليت آن هيأت نمي ‌كاهد. رئيس هيأت مديره، رئيس سازمان استان نيز محسوب مي ‌شود.

ادامه مطلب در بخش دوم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM