عدالت adalet

عدالت adalet

قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان بخش دوم

ماده ۱۵- اهم وظايف و اختيارات هيأت مديره به شرح زير است:

۱. برنامه ‌ريزي در جهت تقويت و توسعه فرهنگ و ارزش‌ هاي اسلامي در معماري و شهرسازي.

۲. برنامه ‌ريزي به منظور رشد و اعتلاي حرفه ‌هاي مهندسي ساختمان و مشاغل مرتبط با آن.

۳. ارتقاي دانش فني و كيفيت كار شاغلان در بخش‌ هاي ساختمان و شهرسازي از طريق ايجاد پايگاه ‌هاي علمي، فني، آموزش و انتشارات.

۴ - همكاري با مراجع مسئول در امر كنترل ساختمان از قبيل اجراي دقيق و صحيح مقررات ملي ساختمان و ضوابط طرح ‌هاي جامع و تفصيلي و‌ هادي شهرها توسط اعضاي سازمان حسب درخواست. 

۵. نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسي توسط اشخاص حقيقي و حقوقي در طرح ‌ها و فعاليت‌ هاي غير دولتي در حوزه استان و تعقيب ‌متخلفان از طريق مراجع قانوني ذيصلاح.

۶. مشاركت در امر ارزشيابي و تعيين صلاحيت و ظرفيت اشتغال به كار شاغلان در امور فني مربوط به فعاليت‌ هاي حوزه ‌هاي مشمول اين قانون.

۷. دفاع از حقوق اجتماعي و حيثيت حرفه ‌اي اعضا و تشويق و حمايت از فعاليت ‌هاي با ارزش و برگزاري مسابقات حرفه‌ اي و تخصصي و ‌معرفي طرحهاي ارزشمند.

۸. تنظيم روابط بين صاحبان حرفه ‌هاي مهندسي ساختمان و كارفرمايان و كمك به مراجع مسئول در بخش ساختمان و شهرسازي در زمينه ارجاع ‌مناسب كارها به صاحبان صلاحيت و جلوگيري از مداخله اشخاص فاقد صلاحيت در امور فني.

۹. كمك به ترويج اصول صحيح مهندسي و معماري و همكاري با وزارت مسكن و شهرسازي در زمينه تدوين، اجرا و كنترل مقررات ملي ‌ساختمان و استانداردها و معيارها.

۱۰. كمك به ارتقاي كيفيت طرح‌ هاي ساختماني، عمراني و شهرسازي در محدوده استان و ارائه گزارش بر حسب درخواست، شركت در‌ كميسيون‌ ها و شوراهاي تصميم‌گيري در مورد اينگونه طرح ‌ها و همكاري با وزارت مسكن و شهرسازي و شهرداري‌ ها در زمينه كنترل ساختمان و اجراي ‌طرح‌ هاي ياد شده با استفاده از خدمات اعضاي سازمان استان.

۱۱. ارائه خدمات كارشناسي فني به مراجع قضايي و قبول داوري در اختلافاتي كه داراي ماهيت فني است.

۱۲. همكاري با مراجع استان در هنگام بروز سوانح و بلاياي طبيعي.

۱3. تأييد ترازنامه سازمان و ارائه آن به مجمع عمومي.

۱۴. معرفي نماينده هيأت مديره سازمان جهت عضويت در كميسيون ‌هاي حل اختلاف مالياتي در رسيدگي و تشخيص مالياتي فني و مهندسي ‌اعضاء سازمان.

۱۵. تهيه و تنظيم مباني قيمت‌گذاري خدمات مهندسي در استان و پيشنهاد به وزارت مسكن و شهرسازي، مرجع تصويب مباني و قيمت خدمات‌ مهندسي در آيين ‌نامه اجرايي تعيين مي‌گردد.

۱۶. ساير مواردي كه براي تحقق اهداف اين قانون در آيين ‌نامه اجرايي معين مي‌ شود.

‌تبصره ۱- براي رسيدگي و تشخيص صحيح ماليات مشاغل فني و مهندسي اعضاي سازمان استان، نماينده هيأت مديره سازمان در جلسات‌ كميسيون ‌هاي حل اختلاف مالياتي آن استان شركت خواهد داشت.

‌تبصره ۲- مفاد اين ماده شامل چگونگي فعاليت وزارتخانه ‌ها و ساير دستگاه‌ هاي دولتي و كاركنان آن ‌ها در انجام وظايف محوله نمي‌ شود.

‌ماده ۱۶- به منظور گسترش همكاري ‌هاي حرفه ‌اي و جلب مشاركت اعضا و كارشناسي دقيق ‌تر مسايل ويژه هر يك از رشته ‌هاي تخصصي موجود ‌در سازمان اجازه داده مي ‌شود گروه ‌هاي تخصصي مهندسان هر رشته، متشكل از اعضاي سازمان، در همان رشته تشكيل شود. چگونگي فعاليت و ‌مديريت گروه‌ ها به موجب آيين ‌نامه اجرايي اين قانون تعيين خواهد شد.

‌ماده ۱۷- هر سازمان استان داراي يك شوراي انتظامي متشكل از يك نفر حقوقدان به معرفي رئيس دادگستري استان و دو يا چهار نفر مهندس‌خوشنام كه به معرفي هيأت مديره و با حكم شوراي مركزي سازمان نظام مهندسان ساختمان براي مدت سه سال منصوب مي‌ شوند. خواهد بود و ‌انتخاب مجدد آنان بلامانع است.

‌رسيدگي بدوي به شكايات اشخاص حقيقي و حقوقي در خصوص تخلفات حرفه ‌اي و انضباطي و انتظامي مهندسان و كاردان ‌هاي فني به عهده شوراي ‌ياد شده است. چگونگي رسيدگي به تخلفات و طرز تعقيب و تعيين مجازات‌ هاي انضباطي و موارد قابل تجديد نظر در شوراي انتظامي نظام مهندسي ‌در آيين ‌نامه اجرايي تعيين مي ‌شود.

‌تبصره- مراجع قضايي براي رسيدگي به شكايات و دعاوي مطروح عليه اعضاي سازمان استان كه منشاء آن ‌ها امور حرفه ‌اي باشد بنا به درخواست ‌مشتكي ‌عنه يا خوانده مي ‌توانند نظر كارشناسي سازمان استان محل را نيز خواستار شوند هيأت مديره مكلف است حداكثر ظرف يك ماه از تاريخ ‌وصول استعلام، نظر خود را به طور كتبي اعلام نمايد و در صورت عدم اعلام نظر مراجع مربوط مي توانند رأساً به كار رسيدگي ادامه دهند همچنين در ‌ساير دعاوي كه موضوع آن ‌ها مرتبط با مفاد اين قانون باشد محاكم قضايي مي‌توانند جهت انجام كارشناسي نيز از سازمان استان محل خواستار معرفي ‌يك كارشناس يا هيأت كارشناسي خبره و واجد شرايط شوند هيأت مديره سازمان مكلف است حداكثر ظرف مدت پانزده روز نسبت به معرفي ‌كارشناس يا كارشناسان صلاحيتدار در رشته مربوط به ماهيت دعوي اقدام نمايد. در مواردي كه به لحاظ ماهيت كار، نياز به وقت بيشتر باشد هيأت‌مديره مي‌تواند با ذكر دليل از مراجع قضايي ذيربط استمهال نمايد.

‌ماده ۱۸- هر سازمان استان حسب مورد داراي يك يا چند بازرس مي ‌باشد كه موظف ‌اند در چارچوب قانون و آيين‌ نامه اجرايي آن و آيين ‌نامه مالي ‌سازمان به حساب‌ ها و ترازنامه سازمان استان رسيدگي و گزارش‌ هاي لازم را جهت ارائه به مجمع عمومي تهيه نمايند و نيز تمامي وظايف و اختياراتي‌ را كه به موجب قوانين و مقررات عمومي به عهده بازرس محول است انجام دهند. بازرسان مكلف ‌اند نسخه ‌اي از گزارش خود را پانزده روز پيش از ‌تشكيل مجمع عمومي به هيأت مديره تسليم كنند. بازرسان با اطلاع هيأت مديره حق مراجعه به كليه اسناد و مدارك سازمان را دارند بدون اينكه در‌ عمليات اجرايي دخالت كنند و يا موجب وقفه در عمليات سازمان شوند.

‌ماده ۱۹- به منظور هماهنگي در امور سازمان ‌هاي استان هيأت عمومي سازمان نظام مهندسي ساختمان كه از اين پس به اختصار « ‌هيأت عمومي » ‌خوانده مي ‌شود از كليه اعضاي اصلي هيأت مديره سازمان‌ هاي استان در سطح كشور تشكيل مي‌ شود. هيأت عمومي هر سال يك بار يك جلسه عادي با‌ حضور نماينده وزير مسكن و شهرسازي خواهد داشت و اولين جلسه عادي آن پس از انتخاب و آغاز به كار هيأت مديره سازمان‌ هاي استان در دو سوم‌ استان‌ هاي كشور (‌كه بايد در برگيرنده تمام سازمان‌ هايي كه داراي ۷۰۰ نفر عضو يا بيشتر هستند، باشد) به دعوت وزارت مسكن و شهرسازي و جلسات ‌بعد با دعوت شوراي مركزي نظام مهندسي ساختمان كه از اين پس به اختصار « شوراي مركزي » خوانده مي ‌شود، تشكيل مي‌ شود. جلسات فوق‌العاده ‌هيأت عمومي بنا به تصميم آخرين جلسه عادي آن هيأت و يا با تقاضاي دو سوم اعضاي شوراي مركزي و يا دعوت وزير مسكن و شهرسازي تشكيل‌خواهد شد.

‌وظايف و اختيارات هيأت عمومي به شرح زير است:

‌الف - انتخاب افراد واجد شرايط عضويت در شوراي مركزي به ميزان حداقل دو برابر تعداد مورد نياز در هر رشته (‌با قيد اصلي و علي‌البدل) جهت‌ معرفي به وزير مسكن و شهرسازي براي انتخاب اعضاي اصلي و علي‌البدل شوراي ياد شده از ميان آن ‌ها.

ب - استماع گزارش ساليانه شوراي مركزي.

ج - تصويب خط ‌مشي ‌هاي عمومي پيشنهادهاي شوراي مركزي.

‌د - حصول اطلاع از فعاليت ‌ها، وضعيت و مشكلات سازمان‌ هاي استان و ارائه طريق به آن ‌ها.

‌ماده ۲۰- شوراي مركزي متشكل از ۲۵ نفر عضو اصلي و ۷ نفر عضو علي‌البدل با تركيب رشته‌ هاي ياد شده در آيين ‌نامه است كه از بين اعضاي ‌هيأت ‌مديره سازمان‌ هاي استان معرفي شده از سوي هيأت عمومي و توسط وزير مسكن و شهرسازي براي مدت ۳ سال انتخاب مي‌شوند. اعضاي‌ شوراي مركزي بايد علاوه بر عضويت در هيأت مديره سازمان استان، خوشنام و داراي سابقه انجام كارهاي طراحي يا اجرايي يا علمي و تحقيقي و‌آموزشي برجسته و ارزنده باشند.

ادامه مطلب در بخش سوم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: پنج شنبه 13 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM