عدالت adalet

عدالت adalet

آيين نامه اجرايي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان بخش چهارم

ماده 47ـ شخص حقيقي يا حقوقي نمي تواند در آن واحد، عضويت بيش از يك نظام مهندسي استان را دارا باشد و در مواقعي كه اقامتگاه شخص از يك استان به استان ديگر تغيير مي كند، كارت عضويت سازمان نظام مهندسي جديد پس از موافقت نظام مهندسي استان و تحقق شش ماه اقامت در استان جديد صادر و كارت عضويت قبلي باطل شده و همراه با مدارك مربوط به نظام مهندسي استان محل صدور آن فرستاده مي شود.

 در فاصله شش ماه مذكور كارت عضويت نظام مهندسي استان قبلي به اعتبار خود باقي است. همچنين نظام مهندسي استان قبلي موظف است حسب درخواست نظام مهندسي استان جديد رونوشتي از پرونده و سوابق عضو انتقالي براي نظام مهندسي استان جديد ارسال دارد.

ماده 48ـ در استانهايي كه به واسطه كافي نبودن تعداد مهندسان واجد شرايط، نظام مهندسي استان تشكيل نشده است، مهندسان حوزه آن استان مي توانند به عضويت نظام مهندسي استان مجاور كه توسط وزير مسكن و شهرسازي تعيين مي شود، پذيرفته شوند. در اين قبيل موارد، وظايف مربوط به استان مذكور نيز توسط نظام مهندسي استان مجاور كه به شرح فوق تعيين شده است انجام خواهد شد. هر گاه تعداد اين افراد به حد نصاب رسيد سازمان مسكن و شهرسازي مربوط اقدام به برگزاري اولين دوره انتخابات و تشكيل نظام مهندسي استان خواهد كرد.

ماده 49ـ به منظور تشكيل سازمان در استانها وفق قانون اولين دوره برگزاري انتخابات در استانها به وسيله وزارت مسكن و شهرسازي با همكاري سازمانهاي موجود نظام مهندسي ساختمان در استان انجام مي گيرد و پس از تشكيل نظام مهندسي استان طبق قانون، كليه امكانات، اموال، دارايي و تعهدات سازمان موجود به نظام مهندسي استان با نمايندگي هيأت مديره قانوني آن و با حضور نماينده وزارت مذكور منتقل و تحويل مي شود.

ماده 50ـ عضويت در نظام مهندسي استان داراي امتيازاتي به شرح زير مي باشد:

الف ـ دريافت پروانه اشتغال به كار مهندسي با رعايت ساير شرايط.

ب ـ شركت در انتخابات هيأت مديره، اعم از انتخاب نمودن يا انتخاب شدن.

پ ـ امكان انتخاب شدن به عضويت هيأت عمومي و شوراي مركزي و ساير مجامع و كميسيون ها و هيأت هاي وابسته به نظام مهندسي استان.

ت ـ استفاده از تسهيلات و خدماتي كه نظام مهندسي استان بنا به وظايف و هدفهاي خود در اختيار اعضا قرار مي دهد، از جمله حفظ حقوق و شؤون و حيثيت حرفه هاي اعضاي نظام مهندسي استان و دفاع در مقابل تعرض به آنها از طريق ارائه خدمات مشاوره حقوقي، مالي، فني و غيره.

ث ـ استفاده از پايگاههاي علمي، فني، آموزشي و انتشاراتي به منظور بالا بردن دانش فني اعضا.

ج ـ استفاده از تسهيلات قانوني، كه براي دارندگان پروانه اشتغال فراهم مي شود.

چ ـ استفاده از ارجاع خدمات كارشناسي موضوع ماده (۲۷) قانون.

ح ـ استفاده از خدمات مالياتي.

ماده 51ـ اركان نظام مهندسي استان به شرح زير تعيين مي شود:

الف ـ مجمع عمومي.

ب ـ هيأت مديره.

ج ـ بازرسان.

د ـ شوراي انتظامي استان.

محل استقرار دايم آن در مركز استان است و مي تواند در ساير شهرها و همچنين مناطق مختلف شهرهاي بزرگ استان دفاتر نمايندگي داير و انجام تمام يا بخشي از وظايف مستمر خود را در حوزه مربوط به آن دفاتر محول نمايد.

مبحث الف ـ مجمع عمومي

ماده 52ـ مجمع عمومي نظام مهندسي استان از اجتماع تمامي اشخاص حقيقي عضو نظام مهندسي استان داراي مدارك تحصيلي در رشته هاي اصلي يا رشته هاي مرتبط و كارت عضويت معتبر كه اصالتاً يا وكالتاً حق رأي دارند تشكيل مي شود.

تبصره 1ـ اعضايي كه حق رأي خود را تفويض مي كنند بايد كارت عضويت خود را نيز ضميمه برگه اعطاي نمايندگي نمايند و نمي توانند جداگانه در رأي گيري شركت كنند.

تبصره 2ـ در استانهايي كه هنوز سازمان نظام مهندسي ساختمان به موجب قانون آزمايشي تشكيل نشده باشد، به منظور برگزاري اولين دوره انتخابات، سازمان مسكن و شهرسازي استان، كارت عضويت موقت با حداكثر مدت اعتبار يك سال صادر خواهد كرد.

ماده 53ـ جلسات مجمع عمومي به طور عادي سالي يك بار و به طور فوق العاده به تعداد دفعاتي كه در اجلاس عادي مجمع عمومي تعيين مي شود، به دعوت « هيأت مديره » تشكيل مي شود.

تبصره 1ـ در مواردي كه وزارت مسكن و شهرسازي يا بازرس (بازرسان) يا حداقل بيست درصد (%۲۰) اعضاي نظام مهندسي استان تشكيل مجمع عمومي را درخواست نمايند، هيأت مديره موظف است، مجمع عمومي را دعوت به تشكيل نمايد.

تبصره 2ـ هيأت مديره ملزم به دعوت از نماينده وزير مسكن و شهرسازي جهت شركت در جلسات مجمع عمومي است و جلسات يادشده با رعايت ساير شرايط، مشروط به انجام دعوت مذكور رسميت خواهد يافت.

تبصره 3ـ نمايندگان اشخاص حقوقي عضو نظام مهندسي استان مي توانند به عنوان ناظر در جلسات مجمع عمومي حضور يابند.

ماده 54ـ دعوت به تشكيل جلسات مجمع عمومي بايد حداقل (۲۰) روز قبل از تشكيل جلسه از طريق دو نوبت آگهي در روزنامه كثيرالانتشار و در صورت لزوم از طريق دعوتنامه و يا به وسيله رسانه هاي گروهي و جمعي ديگر به اطلاع اعضا برسد، در آگهي و يا دعوتنامه و يا اطلاعيه هاي مزبور بايد روز و ساعت و محل تشكيل و دستور جلسه قيد شود.

ماده 55ـ جلسات مجمع عمومي با حصول اكثريت مطلق اعضا اعم از اينكه شخصاً حضور يافته و يا به عضو ديگري نمايندگي داده باشند، رسميت خواهد يافت و تصميمات آن با اكثريت نصف به علاوه يك آراي حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

تبصره ـ در مجامع عمومي كه دستور كار جلسه، انتخاب اعضاي هيأت مديره مي باشد، اجتماع در محل واحد و احراز حد نصاب فوق الذكر ضروري نيست و انتخابات از طريق مراجعه مستقيم اعضاي مجمع عمومي به صندوقهاي رأي گيري با رأي مخفي و با رعايت مواد آتي انجام مي شود و در اين مورد هر عضو فقط حق يك رأي داشته و مجاز به دادن رأي به نمايندگي غير نمي باشد.

ماده 56ـ مجمع عمومي توسط هيأت رئيسه اي مركب از رئيس، يك منشي و دو ناظر اداره مي شود. رياست مجمع عمومي با رئيس هيأت مديره خواهد بود مگر در مواردي كه انتخاب بعضي يا كليه اعضاي هيأت مديره جزو دستور جلسه مجمع باشد كه در اين صورت رئيس نيز مانند منشي و دو نفر ناظر از بين اعضاي حاضر در مجمع عمومي به اكثريت نسبي انتخاب خواهند شد.

از مذاكرات و تصميمات مجمع عمومي صورت جلسه اي توسط منشي تدوين و پس از امضاي هيأت رئيسه مجمع عمومي يك نسخه آن به دبيرخانه نظام مهندسي استان و يك نسخه به سازمان مسكن و شهرسازي استان ارسال مي شود.

ماده 57ـ وظايف و اختيارات مجمع عمومي اعم از اينكه به طور عادي يا فوق العاده تشكيل شده باشد به شرح زير است:

الف ـ انتخاب اعضاي هيأت مديره.

ب ـ انتخاب بازرسان اصلي و علي البدل.

پ ـ شنيدن گزارش عملكرد سالانه هيأت مديره و اعلام نظر نسبت به آن.

ت ـ بررسي و تصويب ترازنامه سالانه نظام مهندسي استان و بودجه پيشنهادي هيأت مديره.

ث ـ تعيين و تصويب وروديه و حق عضويت سالانه اعضا و ساير منابع درآمد براي نظام مهندسي استان براساس پيشنهاد هيأت مديره.

ج ـ اتخاذ تصميم در مورد پرداخت حق الزحمه اعضاي هيأت مديره، بازرسان و اعضاي شوراي انتظامي استان.

چ ـ تعيين روزنامه كثيرالانتشار براي اطلاعيه هاي نظام مهندسي استان.

ح ـ شنيدن گزارش فعاليتهاي حرفه اي، علمي و فرهنگي و تصويب پيشنهادات مربوط به آن.

خ ـ تقدير و تشويق و اعطاي جوايز به فعاليت هاي ارزنده انجام شده در سطح استان توسط اعضا و مؤسسات و نظاير آن.

د ـ بررسي و نظر خواهي در مورد موضوعات حرفه اي و مهندسي.

ذ ـ تعيين حداكثر دفعاتي كه نياز به تشكيل مجمع عمومي عادي به طور فوق العاده در طول هر سال خواهد بود در اولين جلسه مجمع عمومي عادي سالانه.

ر ـ بررسي و اتخاذ تصميم نسبت به ساير اموري كه طبق قوانين و آيين نامه هاي مربوط به عهده نظام مهندسي استان در صلاحيت مجمع عمومي مي باشد.

  مبحث ب: هيأت مديره

ماده 58ـ هر يك از نظام مهندسي استان ها داراي هيأت مديره اي خواهد بود كه از بين اعضاي داوطلب در رشته هاي اصلي براي يك دوره سه ساله انتخاب خواهد شد و انتخاب مجدد اعضاي هيأت مديره بلا مانع است.

ماده 59ـ داوطلبان عضويت در هيأت مديره نظام مهندسي استان ها علاوه بر دارا بودن شرايط مندرج در ماده (11) قانون بايد داراي پروانه اشتغال پايه (۲) مهندسي يا بالاتر باشند و از (۵) سال قبل از تاريخ اعلام داوطلبي فاقد محكوميت انتظامي از درجه ۳  يا بالاتر باشند.

ماده 60ـ تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره متناسب با تعداد اعضاي نظام مهندسي استان مي باشد كه به شرح زير تعيين مي شود:

از (50) تا (300) عضو تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره (۵) تا (۷) نفر از (۳۰۱) تا (۱۰۰۰) عضو تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره (۹) نفر از (۱۰۰۱) تا (۲۵۰۰) عضو تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره (۱۳) نفر از (۲۵۰۱) تا (۵۰۰۰) عضو تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره (۱۷) نفر از (۵۰۰۱) تا (۱۰۰۰۰) عضو تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره (۲۱) نفر از (۱۰۰۰۱) و بيشتر تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره (۲۵) نفر هيأت مديره در هر يك از رشته هاي اصلي يك عضو علي البدل خواهد داشت.

ادامه مطلب در بخش پنجم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: شنبه 15 مهر 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM