عدالت adalet

عدالت adalet

مؤسس بنیاد SpaceX می‌خواهد ۸۰ هزار نفر را ساکن مریخ کند!

مؤسس بنیاد SpaceX می‌خواهد ۸۰ هزار نفر را ساکن مریخ کند!

به نظر می‌ رسد که اگر محدودیت‌ های مالی نبود، فناوری کنونی بشر آنقدر پیشرفته بود که می ‌توانست انسان را به سطح مریخ بفرستد. در شرایطی که دولت ‌ها نمی ‌توانند بودجه کلانی به برنامه‌ های اکتشاف فضا اختصاص بدهند و حتی مأموریت‌ های بی‌ سرنشین هم با کمبود بودجه مواجه هستند، تنها امید رؤیا پردازان، شرکت‌ های خصوصی هستند.

« ِلان ماسک »، میلیاردری که بنیاد SpaceX را بنا نهاده است، در خبر تازه ‌ای اعلام کرده است که روی پروژه ‌ای کار می‌ کند که هدف آن فرستادن ۸۰ هزار نفر به مریخ برای تأسیس یک مهاجرنشین فرازمینی است، هزینه مسافرت هر نفر به مریخ در این برنامه ۵۰۰ هزار دلار خواهد بود. مطابق این پروژه جاهطلبانه، نخست باید یک گروه پیشگان ده نفره با یک موشک با سوخت اکسیپژن مایع و متان به مریخ بروند و در مراحل بعدی باید یک تمدن خودکفا در مریخ تشکیل شود.
گفتنش شاید آسان باشد، اما در مقام عمل ایجاد تشکیلاتی که در محتاج مواد اولیه و غذایی ارسالی نباشد، بسیار دشوار است، چرا که برای این کار باید ماشین ‌هایی به مریخ ارسال کرد که بتوانند با استفاده از نیتروژن و دی اکسید کرین جو مریخ و آب زیر سطحی این سیاره، مواد حاصل ‌خیر کننده خاک، متان و اکسیژن بسازند.

پیشگامانی که به سطح سیاره می ‌روند باید گنبدهای شفاف بزرگی بنا کنند که در زیر سطح آنها CO2 جو مریخ جمع‌ آوری شود تا بشود گیاهان را پرورش داد. زمانی که امکانات اولیه فراهم شد، می ‌توان افراد بیشتری را به مریخ فرستاد. هزینه سفر به مریخ، باید تا سطح ۵۰۰ هزار دلار پایین آورده بشود، با این هزینه شماری از افراد ثروتمند کشورهای توسعه ‌یافته توانایی پرداخت هزینه بلیت را خواهند داشت.

هزینه ایجاد این مهاجرنشین ۸۰ هزار نفری، ۳۶ میلیارد دلار خواهد بود و بنابراین لازم است که دولت هم در این امر با SpaceX مشارکت کند، تخمین زده می ‌شود اگر هزینه این پروژه بین ۰٫۲۵ درصد تا ۰٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی باشد، پروژه از نظر عملی قابل انجام باشد.
تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال
۲۰۱۰، ۱۴٫۵ تریلیون دلار بود که ۰٫۲۵ درصد آن، ۳۶ میلیارد دلار بود، اگر ۸۰  هزار نفر مهاجر هم، هر کدام ۵۰۰ هزار دلار بپردازند، سرمایه ‌ای معادل ۴۰ میلیارد دلار حاصل خواهد آمد. موشکی که برای سفر باید طراحی و تولید شود، نسخه تکامل ‌یافته موشک فالکون ۹ است.

فعلا همه چیز این برنامه در حد داستان‌های علمی تخیلی به نظر می ‌رسد، در شرایطی که هنوز برنامه ‌ای مصوب و دقیق برای رساندن حتی یک انسان به سطح سیاره مریخ وجود ندارد، این برنامه بیش از حد بلند پروازانه است.

اما می تواند به واقعیت تبدیل شود.

سعیدی محرم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM