عدالت adalet

عدالت adalet

قانون مدیریت خدمات کشوری بخش هشتم

فصل هشتم - انتصاب و ارتقاء شغلی

ماده 53- انتصاب و ارتقاء شغلی کارمندان باید با رعایت شرایط تحصیلی و تجربی لازم و پس از احراز شایستگی و عملکرد موفق در مشاغل قبلی آنان صورت گیرد.

ماده 54- به ‌منظور استقرار نظام شایستگی و ایجاد ثبات در خدمت مدیران‌، دستگاههای اجرائی موظفند اقدامات زیر را انجام دهند :

الف - در انتخاب و انتصاب افراد به پستهای مدیریت حرفه‌ ای‌، شرایط تخصصی لازم را تعیین نموده تا افراد از مسیر ارتقاء شغلی به مراتب بالاتر ارتقاء یابند. در مواردی که از این طریق امکان انتخاب وجود نداشته باشد، با برگزاری امتحانات تخصصی لازم‌، انتخاب صورت می پذیرد.

دستگاههای اجرائی می‌ توانند برای حداکثر پانزده درصد (15%) سمتهای مدیریت حرفه‌ ای از افراد شایسته (با رعایت تخصص و تجربه شاغل نسبت به شغل، بدون رعایت سلسه مراتب مدیریتی) خارج از دستگاه استفاده نمایند.

ب - عزل و نصب متصدیان پستهای مدیریت سیاسی (مذکور در ماده (71) این قانون‌) بدون الزام به رعایت مسیر ارتقاء شغلی از اختیارات مقامات بالاتر می ‌باشد.

ج - دوره خدمت در پستهای مدیریت حرفه ‌ای چهارساله می ‌باشد و تمدید آن بلامانع است. تغییر سمت افراد قبل از مدت مذکور براساس آئین‌ نامه ‌ای که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیران می ‌رسد امکانپذیر می باشد.

تبصره 1- در اجراء این ماده مجموع شرکتهای زیر مجموعه یک شرکت مادر تخصصی برای انتصاب مدیران یک دستگاه اجرائی تلقی می گردد.

تبصره 2- در هر یک از دستگاههای اجرائی‌، یکی از پستهای معاونین مقامات اجرائی مذکور در بندهای (د) و (هـ) ماده (71) این قانون ثابت تلقی می گردد و عزل و نصب متصدی آن براساس آئین‌ نامه ‌ای است که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت ‌وزیران می ‌رسد.

تبصره 3- دستگاههای اجرائی موظفند امکان ارتقاء مسیر شغلی را با توجه به امتیازات مربوطه در فضای رقابتی برای کلیه کارمندان فراهم نمایند.

تبصره 4- مدیران مذکور در ماده (71) این قانون مدیران سیاسی و بقیه مدیران حرفه‌ ای تلقی می گردند.

ماده 55- سازمان مکلف است به ‌منظور حفظ سرمایه ‌های انسانی و شناسایی افراد واجد شرایط احراز پستهای مدیریت نسبت به ایجاد بانک اطلاعات مدیران جهت استفاده مقامات و مدیران ذی‌ ربط اقدام نماید.

ماده 56- سازمان موظف است برنامه ‌ها و سامانه ‌های اجرائی مؤثری را برای آموزش مدیران متناسب با وظایف و نقشهای مورد انتظار در بخشها و دستگاههای اجرائی کشور تنظیم نماید و هرگونه انتصاب و ارتقاء مدیران منوط به طی دوره‌های ذی‌ ربط می‌ باشد.

ماده 57- دستورالعمل اجرائی این فصل و شرایط تخصصی و عمومی پستهای مدیریت حرفه ای و نحوه ارتقاء مسیر شغلی با پیشنهاد سازمان به ‌تصویب شورای عالی اداری می ‌رسد.

فصل نهم - توانمندسازی کارمندان

ماده 58- سازمان موظف است به ‌منظور ارتقاء سطح کارایی و اثر بخشی دستگاههای اجرائی‌، نظام آموزش کارمندان دستگاههای اجرائی را به‌ گونه‌ای طراحی نماید که همراه با متناسب ساختن دانش‌، مهارت و نگرش کارمندان با شغل مورد نظر، انگیزه‌ های لازم را جهت مشارکت مستمر کارمندان در فرآیند آموزش تأمین نماید به نحوی که رابطه ‌ای بین ارتقاء کارمندان و مدیران و آموزش برقرار گردد و از حداقل سرانه ساعت آموزشی براساس مقررات مربوط در هر سال برخوردار گردند.

ماده 59- دستگاههای اجرائی مکلفند با رعایت مقررات این قانون و نظام آموزش کارمندان دولت‌، برنامه ‌های آموزشی کارمندان خود را تدوین نمایند.

تبصره- دستگاههای اجرائی می ‌توانند در قالب برنامه ‌های آموزشی مصوب برای اجراء دوره‌های آموزشی مورد نیاز خود با دانشگاه‌ ها و مؤسسات آموزش عالی انعقاد قرارداد نمایند. همچنین دستگاههای مزبور می‌ توانند کلیه مراحل طراحی‌، اجراء و ارزشیابی دوره ‌ها و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی خود را به مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی که صلاحیت فنی و تخصصی آنها به تأیید سازمان رسیده باشد، واگذار نمایند.

ماده 60- کلیه بورسهای آموزشی که منجربه اخذ مدرک تحصیلی دانشگاهی نمی‌گردد و از سوی دولتهای خارجی یا از طرف مؤسسات بین ‌المللی در اختیار دولت قرار می‌ گیرد از طریق سازمان، متناسب با وظایف دستگاههای اجرائی توزیع می گردد. دوره‌ هایی که طبق قرارداد دوجانبه برگزار می ‌شود توسط دستگاه اجرائی مربوط اقدام خواهد شد.

تبصره- بورسها و دوره ‌های آموزشی که منجر به اخذ مدرک دانشگاهی می‌ شود با نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری حسب مورد توزیع می گردد.

ماده 61- اعزام کارمندان دستگاههای اجرائی از زمان تصویب این قانون برای طی دوره‌ های آموزشی که منجر به اخذ مدرک دانشگاهی و یا معادل آن می‌ گردد در داخل و خارج از کشور با هزینه دستگاههای مربوطه و استفاده از مأموریت آموزشی ممنوع می ‌باشد.

تبصره- ایثارگران مشمول مقررات خاص خود می ‌باشند.

ماده 62- کارمندان موظفند همواره نسبت به توانمندسازی و افزایش مهارتها و تواناییهای شغلی خود اقدام نمایند. دستگاههای اجرائی شیوه‌ ها و الگوهای لازم برای افزایش توان و توان ‌سنجی مداوم کارمندان خود را که توسط سازمان تهیه و ابلاغ می‌ شود به مورد اجراء خواهند گذارد.

ماده 63- آئین نامه اجرائی این فصل به پیشنهاد سازمان و به تصویب هیأت وزیران می ‌رسد. ادامه مطلب در بخش نهم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: شنبه 7 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM