عدالت adalet

عدالت adalet

‌قانون گذرنامه بخش سوم

فصل نهم - برگ گذر بيگانگان

ماده 31- شهرباني كل كشور مي ‌تواند با موافقت سازمان اطلاعات و امنيت كشور و تأييد وزارت امور خارجه براي بيگانگان بدون تابعيت يا‌ خارجياني كه به جهاتي قادر به تحصيل گذرنامه از كشور متبوع خود نيستند برگ گذر بيگانگان صادر نمايد. اين برگ دليل تابعيت ايراني دارنده يا ‌همراهان او محسوب نمي‌ شود.

تبصره 1- مشخصات برگ گذر بيگانگان از لحاظ رنگ و شكل و قطع و غيره به موجب آيين ‌نامه اجرايي اين قانون تعيين خواهد شد.

تبصره 2- نام فرزندان كمتر از 18 سال اين قبيل افراد در برگ گذر والدين همچنين نام زن در برگ گذر شوهر به شرط آنكه واجد شرايط مذكور در ‌اين ماده باشند ثبت مي ‌شود و استفاده جداگانه از اين برگ به وسيله همراهان ممنوع است.

ماده 32- مدت اعتبار برگ گذر بيگانگان براي مراجعت به ايران از تاريخ صدور يك سال است و دارنده آن براي هر بار خروج از كشور بايد تحصيل ‌اجازه نمايد.

فصل دهم - آيين‌نامه‌هاي اجرايي

ماده 33- آيين‌ نامه ‌هاي مربوط به وجوهي كه از متقاضيان گذرنامه و يا اسناد در حكم گذرنامه و يا برگ گذر بيگانگان طبق مقررات بايد دريافت شود ‌و ساير آيين ‌نامه‌ هاي اجرايي اين قانون ‌توسط وزارتخانه ‌هاي امور خارجه، كشور و دادگستري تهيه و پس از تصويب هيأت وزيران به موقع اجرا گذارده خواهد شد و تا تصويب‌ آيين ‌نامه ‌هاي مزبور مقررات فعلي قابل اجرا است.
فصل يازدهم - مجازاتها

ماده 34- هر ايراني كه بدون گذرنامه يا اسناد در حكم گذرنامه از كشور خارج شود به حبس تأديبي از دو ماه تا شش ماه يا پرداخت غرامت از دو‌ هزار ريال تا بيست هزار ريال و يا به هر دو مجازات محكوم مي‌ شود.

ماده 35- هر ايراني كه از نقاط غير مجاز وارد كشور شده يا از كشور خارج شود به يك تا سه ماه حبس تأديبي محكوم خواهد شد و در صورتي كه ‌مرتكب بدون داشتن گذرنامه يا اسناد در حكم گذرنامه از نقاط غير مجاز وارد و يا خارج شده باشد به حداكثر مجازات حبس يا غرامت مذكور در ماده 34 محكوم مي‌ شود.

ماده 36- هر ايراني به كشوري كه مسافرت به آنجا طبق ماده 24 اين قانون ممنوع و يا محدود شده سفر نمايد به حبس تأديبي از يك ماه تا 3 ماه و ‌يا پرداخت غرامت از يك هزار ريال تا ده هزار ريال و يا به هر دو مجازات محكوم مي ‌شود.

ماده 37- هر كس براي دريافت گذرنامه يا اسناد در حكم گذرنامه به نام خود يا نام ديگري اسناد و مدارك خلاف واقع يا متعلق به غير را عالماً عامداً‌ به مراجع مربوط تسليم نمايد به حبس تأديبي از دو ماه تا شش ماه محكوم مي‌ شود و در صورتي كه عمل او منجر به صدور گذرنامه شود به حبس‌ تأديبي از دو ماه تا دو سال محكوم خواهد شد.

ماده 38- هر كس از گذرنامه يا اسناد در حكم گذرنامه متعلق به ديگري براي ورود به كشور يا خروج از آن استفاده نمايد به حبس تأديبي از دو ماه تا ‌يك سال محكوم مي ‌شود.

ماده 39- هر مستخدم دولت اعم از لشكري و كشوري بدون رعايت قوانين مربوط در اجراي وظيفه خود عالماً عامداً گذرنامه يا اسناد در حكم‌ گذرنامه بدهد به حبس تأديبي از دو ماه تا يك سال محكوم مي ‌شود.

ماده 40- هر مستخدم و مأمور دولت اعم از كشوري و لشكري كه براي عبور غير مجاز اشخاص به خارج از كشور به نحوي از انحاء مساعدت و يا ‌تسهيل وسيله نمايد به حبس تأديبي از 6 ماه تا دو سال محكوم خواهد شد.

ماده 41- هر كس براي تحصيل گذرنامه يا اسناد در حكم گذرنامه عالماً و عامداً و به قصد تقلب هر گونه اطلاع مربوط به خود و همراهان را كه در ‌صدور گذرنامه مؤثر است برخلاف واقع در پرسشنامه ذكر نمايد به شرط استفاده از گذرنامه به حبس تأديبي از دو ماه تا شش ماه محكوم خواهد شد.

ماده 42- از تاريخ اجراي اين قانون - قانون گذرنامه مصوب سال 1311 و آيين‌ نامه‌ هاي مربوط به آن و مواد 107 و 108 قانون جزا و همچنين ‌قوانين مربوط به گذرنامه تحصيلي و ساير قوانيني كه با مواد اين قانون مغايرت دارد در آن قسمت كه مغاير است لغو مي ‌گردد.

قانون فوق مشتمل بر چهل و دو ماده و هجده تبصره پس از تصويب مجلس سنا در جلسه روز دوشنبه 1351.3.8 در جلسه روز پنجشنبه دهم ‌اسفند ماه يك هزار و سيصد و پنجاه و يك شمسي به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد.

 رئيس مجلس شوراي ملي - عبدالله رياضي

قانون راجع به الحاق ماده واحده به قانون گذرنامه

مصوب 51.12.10 راجع به شرايط صدور گذرنامه براي رانندگان و ‌كمك رانندگان خط ترانزيت موضوع ماده 4 آيين ‌نامه اجرايي قانون تأمين اعتبارات عمراني مصوب 43.9.24 كه از ‌معافيت پرداخت عوارض گذرنامه استفاده مي ‌نمايند.

‌ماده واحده- صدور گذرنامه براي رانندگان و كمك رانندگان ترانزيت موضوع ماده 4 آيين ‌نامه اجرايي قانون تأمين اعتبارات عمراني مصوب 43.9.24 كه از معافيت پرداخت عوارض گذرنامه استفاده مي ‌نمايند از تاريخ تصويب اين قانون علاوه بر مقررات مذكور در قانون گذرنامه مصوب 51.12.10 رعايت موارد زير الزامي خواهد بود.

1. ارائه معرفي‌ نامه كتبي از بنگاهها يا شركتهاي مسافربري يا باربري مجاز دائر بر اشتغال متقاضي در بنگاه يا شركتهاي مزبور به شغل رانندگي يا ‌كمك رانندگي كه به گواهي يكي از دفاتر اسناد رسمي رسيده باشد.

2. ارائه تعهدنامه مبني بر عدم اشتغال به شغل ديگري غير از رانندگي يا كمك رانندگي كه به گواهي يكي از دفاتر اسناد رسمي رسيده باشد.

3. ارائه برگ عدم سوء ‌پيشينه كيفري.

تبصره 1- صدور گذرنامه براي رانندگان يا كمك رانندگان موضوع اين قانون كه داراي پيشينه كيفري بوده ولي از تاريخ پايان محكوميت آنان به ‌حبس جنايي 4 سال و حبس جنحه‌ اي 2 سال گذشته باشد. به شرط معيل بودن و داشتن حسن شهرت به تأييد شهرباني يا كلانتري يا ژاندارمري محل با ‌رعايت موارد فوق مجاز مي‌ باشد.

تبصره 2- در صورت ثبوت خلاف نسبت به بندهاي 1 و 2 اين ماده اداره گذرنامه مكلف است اعتبار گذرنامه صادر شده را ابطال نمايد و مدير ‌شركت به حبس از 6 تا 18 ماه و راننده و كمك راننده متخلف براي مدت 5 الي 10 سال از مسافرت به خارج به عنوان راننده و كمك راننده ترانزيت ‌محروم مي‌ گردد.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و دو تبصره طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسي در جلسه روز چهارشنبه شانزدهم دي ماه يك هزار و سيصد و‌ شصت به تصويب كميسيون مشترك « ‌امور داخلي »، « ‌امور قضايي » و « ‌راه و ترابري » مجلس شوراي اسلامي رسيده و شوراي محترم نگهبان آنرا تأييد ‌نموده است و براي مدت سه سال از تاريخ تصويب به صورت آزمايشي قابل اجرا است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي - اكبر هاشمي

‌قانون الحاق ماده واحده به قانون گذرنامه

مصوب 10/12/1351


ماده واحده- براي صدور گذرنامه جهت رانندگان و كمك‌ رانندگان و میهمانداران ترانزيت علاوه ‌بر مقررات قانون گذرنامه رعايت موارد زير الزامي است:

1. ارائه معرفي ‌نامه كتبي از بنگاهها، مؤسسات و شركتهاي مسافربري يا باربري كه از طرف وزارت راه و ترابري فعاليت آنها مجاز شناخته شده ‌است دائر بر اشتغال متقاضي در بنگاه يا مؤسسه و يا شركتهاي مزبور به شغل رانندگي يا كمك‌ رانندگي یا میهمانداری كه توسط دفتر اسناد رسمي گواهي امضاء شده ‌باشد.

2. ارائه تعهدنامه مبني بر عدم اشتغال به شغل ديگري غير از رانندگي يا كمك ‌رانندگي یا میهمانداری كه توسط دفتر اسناد رسمي گواهي امضاء شده باشد.

3. ارائه برگ عدم محكوميت مؤثر كيفري.

4. ارائه برگ عدم اعتياد به مواد مخدر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.

تبصره 1- صدور گذرنامه براي رانندگان يا كمك ‌رانندگان و میهمانداران موضوع اين قانون كه داراي محكوميت مؤثر كيفري هستند ولي از تاريخ پايان محكوميت ‌ايشان 2 سال گذشته باشد به شرط معيل بودن با رعايت ديگر موارد فوق مجاز مي ‌باشد.

تبصره 2- در صورت ثبوت تخلف نسبت به بند 1 و 2 اين ماده، در دادگاه صالح راننده و كمك‌ راننده و میهماندار متخلف با رعايت شرايط و امكانات خاطي و‌ دفعات و مراتب جرم و مراتب تأديب از وعظ و توبيخ و تهديد و درجات تعزير به مدت پنج الي ده سال از مسافرت به خارج به عنوان راننده و‌ كمك ‌راننده ترانزيت محروم مي ‌شود.

در صورتي كه تخلف، مربوط به صدور معرفي ‌نامه خلاف باشد صادركننده معرفي ‌نامه خلاف از طرف شركت يا مؤسسه يا بنگاه موضوع بند 1 اين ماده، ‌با رعايت شرايط و امكانات خاطي و دفعات و مراتب جرم و مراتب تأديب از وعظ و توبيخ و تهديد به مجازات تعزيري محكوم مي‌ شود.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علني روز يكشنبه يازدهم دي ماه يك هزار و سيصد و شصت و هفت مجلس شوراي اسلامي تصويب و در ‌تاريخ 1367.10.20 به تأييد شوراي نگهبان رسيده است.

رئيس مجلس شوراي اسلامي - اكبر هاشمي

سعیدی محرم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: جمعه 20 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM