عدالت adalet

عدالت adalet

میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی بخش ششم

ماده سی و هشتم

هر عضو کمیته باید پیش از تصدي وظایف خود در جلسه علنی طی تشریفات رسمی تعهد کند که وظایف خود را با کمال بی طرفی و از روي کمال وجدان ایفاء خواهد کرد.

ماده سی و نهم

1. کمیته هیئت رئیسه خود را براي مدت دو سال انتخاب خواهد کرد. اعضاي هیئت رئیسه قابل انتخاب مجدد هستند.

2.کمیته آئین نامه داخلی خودش را خود تنظیم می کند. آئین نامه مزبور از جمله مشتمل بر مقررات ذیل خواهد بود:

الف. حد نصاب رسمیت جلسات حضور دوازده عضو است.

ب. تصمیمات کمیته به اکثریت آراء اعضاء حاضر اتخاذ می گردد.

ماده چهلم

1. دولتهاي طرف این میثاق متعهد می شوند درباره تدابیري که اتخاذ کرده اند و آن تدابیر به حقوق شناخته شده در این میثاق ترتیب اثر می دهد و درباره پیشرفتهاي حاصل در تمتع از این حقوق گزارشهائی تقدیم بدارند.

الف. ظرف یکسال از تاریخ لازم الاجراء شدن این میثاق براي هر دولت طرف میثاق در امور مربوط به خود دولت.

ب. پس از آن هر موقع که کمیته چنین درخواستی بنماید.

2. کلیه گزارشها باید خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد باشد و او آنها را براي رسیدگی به کمیته ارجاع خواهد کرد.

گزارش ها باید حسب المورد حاکی از عوامل و مشکلاتی باشد که در اجراي مقررات این میثاق تاثًیر دارند.

3. دبیرکل سازمان ملل متحد می تواند پس از مشورت با کمیته رونوشت قسمتهائی از گزارش ها را که ممکن است مربوط به امور مشمول صلاحیت مؤسسات تخصصی باشد براي آن مؤسسات ارسال دارد.

4. کمیته گزارشهاي واصل از دولتهاي طرف این میثاق را بررسی می کند و گزارشهاي خود و همچنین هر گونه ملاحظات کلی که مقتضی بداند به کشورهاي طرف این میثاق ارسال خواهد داشت. کمیته نیز می تواند این ملاحظات را بضمیمه گزارشهاي واصل از کشورهاي طرف این میثاق به شوراي اقتصادي و اجتماعی تقدیم بدارد.

5. دولتهاي طرف این میثاق می توانند نظریاتی درباره هرگونه ملاحظاتی که بر طبق بند ۴ این ماده اظهار شده باشد به کمیته ارسال دارند.

ماده چهل و یکم

1. هر دولت طرف این میثاق می تواند بموجب این ماده هر موقع اعلام بدارد که صلاحیت کمیته را براي دریافت و رسیدگی به اطلاعیه دائر بر ادعاي هر دولت طرف میثاق که دولت دیگر طرف میثاق تعهدات خود را طبق این میثاق انجام نمی دهد به رسمیت می شناسد. بموجب این ماده فقط اطلاعیه هائی قابل دریافت و رسیدگی خواهد بود که توسط یک دولت طرف میثاق که شناسائی صلاحیت کمیته را نسبت به خود اعلام کرده باشد تقدیم بشود. هیچ اطلاعیه مربوط به یک دولت طرف میثاق که چنین اعلامی نکرده باشد قابل پذیرش نخواهد بود. نسبت به اطلاعیه هائی که به موجب این ماده دریافت می شود به ترتیب ذیل اقدام خواهد شد:

الف. اگر یک دولت طرف میثاق تشخیص دهد که دولت دیگر طرف میثاق به مقررات این میثاق ترتیب اثر نمی دهد می تواند به وسیله اطلاعیه کتبی توجه آن دولت طرف میثاق را به موضوع جلب کند. در ظرف مدت سه ماه پس از وصول اطلاعیه دولت دریافت کننده آن توضیح یا هرگونه اظهار کتبی دیگر دائر به روشن کردن موضوع در اختیار دولت فرستنده اطلاعیه خواهد گذارد. توضیحات و اظهارات مزبور حتی الامکان و تا جائیکه مقتضی باشد از جمله حاوي اطلاعاتی خواهد بود در خصوص قواعد دادرسی طبق قوانین داخلی آن دولت و آنچه براي علاج آن بعمل آمده یا در جریان رسیدگی است یا آنچه در این مورد قابل استفاده بعدي است.

ب. اگر در ظرف شش ماه پس از وصول اولین اطلاعیه به دولت دریافت کننده موضوع با رضایت هر دو طرف مربوط فیصله نیابد هر یک از طرفین حق خواهد داشت با ارسال اخطاریه اي به کمیته و به طرف مقابل موضوع را به کمیته ارجاع نماید.

ج. کمیته به موضوع مرجوعه فقط پس از احراز اینکه بنابر اصول متفق علیه حقوق بین المللی کلیه طرق شکایت طبق قوانین داخلی در موضوع مورد استناد واقع و طی شده است به موضوع مرجوعه رسیدگی می کند. این قاعده در مواردي که طی طرق شکایت به نحو غیر معقول طولانی باشد مجري نخواهد بود.

د. کمیته در موقع رسیدگی به اطلاعیه هاي واصل بموجب این ماده جلسات سري تشکیل خواهد داد.
ه. با رعایت مقررات شق (ج) کمیته به منظور حل دوستانه موضوع مورد اختلاف براساس احترام به حقوق بشر و آزادیهاي اساسی شناخته شده در این میثاق مساعی جمیله خود را در اختیار دولت هاي ذینفع طرف میثاق خواهد گذارد.

و. کمیته در کلیه امور مرجوعه بخود می تواند از دولتهاي (ذینفع) طرف اختلاف موضوع شق(ب) هرگونه اطلاعات مربوط به قضیه را بخواهد.

ز. دولتهاي ذینفع طرف میثاق موضوع شق (ب) حق خواهند داشت هنگام رسیدگی به قضیه در کمیته نماینده داشته باشند و ملاحظات خود را شفاها (یا کتبا)ّ یا به هر یک از دو شق اظهار بدارند.
ح. کمیته باید در مدت ١٢ ماه پس از تاریخ دریافت اخطاریه موضوع شق (ب) گزارش بدهد:

اول: اگر راه حلی طبق مقررات شق (ه) حاصل نشده باشد کمیته در گزارش خود بشرح مختصر قضایا اکتفا خواهد کرد. متن ملاحظات کتبی و صورت مجلس ملاحظات شفاهی که دولتهاي ذینفع طرف میثاق اظهار کرده اند ضمیمه گزارش خواهد بود. براي هر موضوعی گزارشی به دولتهاي ذینفع طرف میثاق ابلاغ خواهد شد.

دوم: مقررات این ماده موقعی لازم الاجراء خواهد شد که دو دولت طرف این میثاق اعلامیه هاي پیش بینی شده در بند اول این ماده را داده باشند. اعلامیه هاي مذکور توسط دولت طرف میثاق نزد دبیرکل سازمان ملل متحد تودیع میشود و رونوشت آنرا براي سایر دولتهاي طرف این میثاق ارسال خواهد داشت اعلامیه ممکن است هر موقع به وسیله اخطاریه خطاب به دبیر کل مسترد گردد. این استرداد به رسیدگی هر مسئله موضوع یک اطلاعیه که قبلاً به موجب این ماده ارسال شده باشد خللی وارد نمیکند. هیچ اطلاعیه دیگري پس از وصول اخطاریه استرداد اعلامیه به دبیر کل پذیرفته نمی شود مگر اینکه دولت ذینفع طرف میثاق اعلامیه جدیدي داده باشد.

ادامه مطلب در بخش هفتم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: شنبه 21 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM