عدالت adalet

عدالت adalet

میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی بخش هفتم

ماده چهل و دوم

1- الف. اگر مسئله مرجوعه به کمیته طبق ماده چهل و یک با رضایت دولتهاي ذینفع طرف میثاق حل نشود کمیته می تواند با موافقت قبلی دولتهاي ذینفع طرف میثاق یک کمیسیون خاص سازش تشکیل بدهد (که از این پس کمیسیون نامیده میشود). کمیسیون به منظور نیل به یک راه حل دوستانه مساًله براساس احترام این میثاق مساعی خود را در اختیار دولتهاي ذینفع طرف میثاق میگذارد.
ب. کمیسیون مرکب از پنج عضو است که با توافق دول ذینفع طرف میثاق تعیین می شوند. اگر دولتهاي ذینفع طرف میثاق درباره ترکیب تمام یا بعضی از اعضاء کمیسیون در مدت سه ماه به توافق نرسند آن عده از اعضاء کمیسیون که درباره آنها توافق نشده است از بین اعضا کمیته با رأي مخفی به اکثریت دو ثلث اعضاء کمیته انتخاب می شوند.

2. اعضاي کمیسیون بر حسب صلاحیت شخصی خودشان انجام وظیفه می کنند. آنها نباید از اتباع دولتهاي ذینفع طرف میثاق بوده یا از اتباع دولتی که طرف این میثاق نیست یا از اتباع دولت طرف این میثاق که اعلامیه مذکور در ماده چهل و یک را نداده باشد.

3. کمیسیون رئیس خود را انتخاب و آئین نامه داخلی خود را تصویب می کند.

4. جلسات کمیسیون معمولا در مرکز سازمان ملل متحد یا در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو تشکیل خواهد شد.

5. دبیرخانه پیش بینی شده در ماده ٣۶ خدمات دفتري کمیسیونهاي متشکل به موجب این ماده را نیز انجام می دهد.

6. اطلاعاتی که کمیته دریافت و رسیدگی می کند در اختیار کمیسیون گذارده می شود و کمیسیون می تواند از دولتهاي ذینفع طرف میثاق تهیه هرگونه اطلاع تکمیلی مربوط دیگري را بخواهد.
7. کمیسیون پس از مطالعه مسئله از جمیع جهات، ولی در هر صورت حداکثر در مدت دوازده ماه پس از ارجاع امر به آن، گزارشی به رئیس کمیته تقدیم می دارد و او آنرا به دولتهاي ذینفع طرف میثاق ابلاغ می نماید:

الف. اگر کمیسیون نتواند در مدت دوازده ماه رسیدگی را به اتمام برساند در گزارش خود اکتفا به بیان این نکته می کند که رسیدگی مسئله به کجا رسیده است.

ب. هرگاه یک راه حل دوستانه براساس احترام حقوق بشر به نحو شناخته شده در این میثاق حاصل شده باشد کمیسیون در گزارش خود به ذکر مختصر قضایا و راه حلی که به آن رسیده اند اکتفا می کند.

ج. هرگاه یک راه حل به مفهوم شق (ب) حاصل نشده باشد کمیسیون استنباطهاي خود را در خصوص کلیه نکات ماهیتی مربوط به مسئله مورد بحث بین دولتهاي ذینفع طرف میثاق و هم چنین نظریات خود را در خصوص امکانات حل دوستانه قضیه در گزارش خود درج می کند. این گزارش همچنین محتوي ملاحظات کتبی و صورتمجلس ملاحظات شفاهی دولتهاي ذینفع طرف میثاق خواهد بود.

د. هرگاه گزارش کمیسیون طبق شق (ج) تقدیم بشود دولتهاي ذینفع طرف میثاق در مدت سه ماه پس از وصول گزارش به رئیس کمیته اعلام می دارند که مندرجات گزارش کمیته را می پذیرند یا نه.

8. مقررات این ماده به اختیارات کمیته بر طبق ماده ۴١ خللی وارد نمی کند.

9. کلیه هزینه هاي اعضاي کمیسیون بطور تساوي بین دولتهاي ذینفع طرف میثاق براساس بر آوردي که دبیر کل سازمان ملل متحد تهیه می کند تقسیم می شود.

10. دبیر کل سازمان ملل متحد اختیار دارد در صورت لزوم هزینه هاي اعضاء را قبل از آنکه دولتهاي ذینفع طرف میثاق طبق بند ٩ این ماده پرداخت کنند کارسازي دارد.

ماده چهل و سوم

اعضاي کمیته و اعضاي کمیسیونهاي خاص سازش که طبق ماده ۴٢ ممکن است تعیین شوند حق دارند از تسهیلات و امتیازات و مصونیتهاي مقرر درباره کارشناسان مأمور سازمان ملل متحد مذکور در قسمتهاي مربوط کنوانسیون امتیازات و مصونیتهاي ملل متحد استفاده نمایند.

ماده چهل و چهارم

مقررات اجرائی این میثاق بدون اینکه به آئین هاي دادرسی مقرر در زمینه حقوق بشر طبق اسناد تشکیل دهنده یا به موجب کنوانسیونهاي سازمان ملل متحد و مؤسسات تخصصی خللی وارد سازد اعمال می شود و مانع از آن نیست که دولتهاي طرف میثاق براي حل یک اختلاف طبق موافقتنامه هاي بین الملی عمومی یا اختصاصی که ملزم به آن هستند متوسل به آئین هاي
دادرسی دیگري بشوند.

ماده چهل و پنجم

کمیته هر سال گزارش کارهاي خود را توسط شوراي اقتصادي و اجتماعی به مجمع عمومی سازمان ملل متحد تقدیم میدارد.

بخش پنجم

ماده چهل و ششم

هیچ یک از مقررات این میثاق نباید بنحوي تفسیر شود که به مقررات منشور ملل متحد و اساسنامه هاي مؤسسات تخصصی دائر به تعریف مسئولیتهاي مربوط به هر یک از ارکان سازمان ملل متحد و مؤسسات تخصصی نسبت به مسائل موضوع این میثاق لطمه اي وارد آورد.

ماده چهل و هفتم

هیچیک از مقررات این میثاق نباید بنحوي تفسیر شود که بحق ذاتی کلیه ملل به تمتع و استفاده کامل و آزادانه آنان از منابع و ثروتهاي طبیعی خودشان لطمه اي وارد آورد.

بخش ششم

ماده چهل و هشتم

1. این میثاق براي امضاي هر دولت عضو سازمان مل متحد یا عضو هر یک از مؤسسات تخصصی آن یا هر دولت طرف متعاهد اساسنامه دیوان بین المللی دادگستري و همچنین هر دولتی که مجمع عمومی سازمان ملل متحد دعوت کند که طرف این میثاق بشود مفتوح است.

2. این میثاق موکول به تصویب است. اسناد تصویب باید نزد دبیر کل سازمان ملل متحد تودیع شود.
3. این میثاق براي الحاق هر یک از دولتهاي مذکور در بند اول این ماده مفتوح خواهد بود.

4. الحاق به وسیله تودیع سند الحاق نزد دبیر کل سازمان ملل متحد به عمل می آید.

5. دبیرکل سازمان ملل متحد کلیه دولتهائی را که این میثاق را امضاء کرده اند یا به آن ملحق شده اند از تودیع هر سند تصویب یا الحاق مطلع خواهد کرد.

ادامه مطلب در بخش هشتم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: شنبه 21 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM