عدالت adalet

عدالت adalet

توپوگرافی شهرستان سلماس

توپوگرافی شهرستان سلماس

حرکات کوهزایی دور میوسن موجب تغییرات جغرافیایی گردیده است و به نظر می رسد که این حرکات هنوز به اتمام نرسیده است و وجود زلزله های متعدد دلیل روشنی بر تکامل چین خوردگی قشر جامد زمین در این منطقه است.

جلگه سلماس با ارتفاع 1340 تا 1524 متر از سطح دریا در بین چین خوردگیها غربی به نام کوههای حرا و یل چی چوپان و سارای چیچک که کوههای مرزی را تشکیل می دهند و چین خوردگیهای شمالی به نام کوه های قزل داغ، قراقلی و هودو و چین خوردگیهای جنوبی به نام کوه های آوقان داغ، قارلی باریخ و پیر چاوش از نتیجه فرسایش و رسوبات ضخیم کوهستانی و نیز بر اثر پسروی آب دریاچه ارومیه بوجود آمده است بلندترین ارتفاعات (3000 متر) در سمت غربی شهرستان سلماس واقع شده است.

دشت سلماس (شهرستان سلماس) که مهمترین دشت منطقه به شمار می آید و به شکل مربع از کناره های دریاچه ارومیه در غرب ناحیه شروع و تا ارتفاعات غرب تازه شهر ادامه دارد. ارتفاع قلل این کوهها متفاوت بوده و حداقل 180 متر و حداکثر به 2565 متر می رسد.

ارتفاع متوسط دشت در غرب شهر سلماس 1364 متر و در مرکز دشت حدود روستای حبشی و قزلجه 1336 متر و در منتهی الیه شرقی و در کناره های دریاچه ارومیه حدود 1291 متر می باشد. ارتفاعات شمالی دشت در حد فاصل روستای مغانجوق و دریاچه ارومیه چندان مرتفع نیستند و متوسط ارتفاع این ارتفاعات حدود 1600 متر می باشد (مهندسین مشاور شهر و بنیان، 1385: 10).

سعیدی محرم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM