عدالت adalet

عدالت adalet

بانک جهانی

بانک جهانی

بانک جهانی[1] : از دیگر مؤسسات وابسته به سازمان ملل متحد، بانک جهانی است. بانک جهانی متشکل از سه مؤسسه مالی است که اهداف کم و بیش مشترکی را دنبال می کنند. این مؤسسه ها عبارتند از:

بانک بین المللی توسعه و ترمیم (بانک جهانی): این مؤسسه در سال 1944 میلادی (برابر با 1323 هجری شمسی)، در کنفرانس « برتن وودز » و هم زمان با تأسیس صندوق بین المللی پول پایه گذاری شد ولی فعالیت های خود را از سال 1946 میلادی آغاز کرد. این بانک که بعدها بانک جهانی خوانده شد، با هدف جبران خرابی های ناشی از جنگ جهانی دوم در کشورهای عضو به وجود آمد. بانک جهانی تا سال 1948 و شروع برنامه ی مارشال[2] تمامی توان خود را برای بازسازی اروپا متمرکز کرد ولی پس از آن، اعطای اعتبار به کشورهای در حال توسعه را مهم ترین وظیفه ی خود قرار داد.

مؤسسه مالی بین المللی: مؤسسه مالی بین المللی در 25 ماه مه سال 1955 میلادی (برابر با 1334 هجری شمسی)، به عنوان شعبه ای از بانک جهانی تأسیس گردید. از وظایف مهم این مؤسسه گسترش فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی در کشورهای در حال توسعه است. مؤسسه ی مزبور برای دست یابی به این هدف، به مؤسسات بخش خصوصی کشورهای در حال توسعه وام می دهد؛ بدون اینکه از دولت ها برای بازپرداخت این وام ها ضمانت بگیرد.

این وام ها باید در جهت مدرنیزه کردن، گسترش فعالیت های صنعتی و افزایش بازدهی این گونه فعالیت ها صرف شوند. هدف اصلی مؤسسه مالی بین المللی از سرمایه گذاری در بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی کسب سود نیست اما غالباً سود نیز به دست می آورد.

سازمان بین المللی توسعه: سازمان بین المللی توسعه در 26 ژانویه سال 1960 میلادی (برابر با 1338 هجری شمسی)، به عنوان شعبه ی دیگری از بانک جهانی و به منظور رسیدگی به وضعیت بدهی کشورهای در حال توسعه تأسیس گردید. سازمان مزبور دارای دو گروه عضو است؛ گروه اول شامل 17 کشور صنعتی است که سهم خود را به طلا یا ارزهای قابل تبدیل پرداخت کرده اند و گروه دوم شامل کشورهایی است که 10 درصد سهم خود را به ارز و مابقی را به صورت پول داخلی پرداخت کرده اند.

از وظایف اصلی سازمان بین الملی توسعه، گسترش فعالیت های اقتصادی، افزایش بهره وری و سطح زندگی در کشورهای در حال توسعه از طریق اجرای طرح های مطالعاتی، برگزاری سمینارها و سخنرانی ها و هم چنین اعطای اعتبار با شرایط آسان به کشورهای مذکور است. شرایط اعطای اعتبار از طرف این سازمان از شرایط بانک جهانی بهتر است.

این سازمان وام های اعطایی را فقط برای انجام طرح های توسعه و با ضمانت دولت ها پرداخت می کند و کمک های توسعه ی خود را فقط به کشورهایی ارائه می دهد که درآمد سرانه ی آن ها بسیار پایین باشد.

با سپاس

محرم سعیدی



[1] - world bank

14- آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم، برای بازسازی اقتصاد های آسیب دیده ی کشورهای هم پیمان خود در اروپا مبالغ هنگفتی صرف کرد. این برنامه ی بازسازی به طرح یا برنامه ی مارشال معروف است.


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: شنبه 5 آذر 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM