عدالت adalet

عدالت adalet

شهرسازی بخش هفتم

283- سلسله مراتب مراکز شهری عبارتنداز؟

 مرکز منطقه ای: هر شهر بزرگ به چندین منطقه تقسیم می شود و هر منطقه نیازمند مرکزی است که نیازمندیهای عمده جمعیت حوزة خود را تأمین نماید مانند: خدمات دانشگاهی، بیمارستانی، تجاری، آموزشی و غیره. هر منطقه به طور کلی دارای جمعیتی حدود 250 هزار نفر است.

 مرکز ناحیه ای: هر منطقه به چندین ناحیه در داخل شهرها تقسیم می شود که معمولاً جمعیتی حدود 50 هزار نفر به اندازه یک شهر کوچک دارد. در هر ناحیه به تناسب جمعیت و وسعت یک مرکز تجاری خدماتی شکل می گیرد. در شهرسازی نوین معیار مرکزیت ناحیة تأمین خدمات اجتماعی تا حد یک دبیرستان پسرانه و دخترانه است به طوری که دانش آموزان این مقطع تحصیلی از فاصله یکسان در زمان نیم ساعت به مدرسه دسترسی داشته باشند.

 مرکز محله ای: مرکز محله یا کوی کوچکترین واحد اجتماعی در شهرهای قدیم ایران و به طور کلی، به معنی محل سکونت شهروندان است هر محله برحسب معیارهای شهرسازی نوین متشکل از چند واحد همسایگی است هر محله دارای جمعیتی بین 10 تا 12 هزار نفر است مرکز محله دارای یک مدرسه راهنمایی دخترانه و پسرانه، یک مسجد محله ای و چندین مغازه است.

 مرکز واحد همسایگی: کوچکترین واحد شهری است در واحد همسایگی 2 تا 5 هزار نفر جمعیت در نظر گرفته می شود معیار یک مرکز واحد همسایگی یک دبستان 10 کلاسه دخترانه و پسرانه و به اضافة چند مغازة تأمین کننده مایحتاج است.

284- حداقل جمعیت مراکز منطقه ای چقدر است؟ 250 هزار نفر در حد شهر متوسط

285- حداقل جمعیت مراکز ناحیه ای چقدر است؟ 50 هزار نفر در حد یک شهر کوچک

286- حداقل جمعیت مراکز محله ای چقدر است؟ 10 تا 12 هزار نفر

287- حداقل جمعیت مراکز واحد همسایگی چقدر است؟ 2 تا 5 هزار نفر

288- الگوی شبکه های ارتباطی در شهرهای تک مرکزی چگونه است؟ به صورت شعاعی

289- سیاست های کاهش تراکم در مرکز شهرعبارتنداز؟

1. جداسازی تجارت عمده فروشی از خرده فروشی

2. انتقال کارگاههای تولیدی بزرگ و آلودگی زا به خارج از محدوده شهرها

3. جداسازی ترافیک عبوری از ترافیک محلی

4. ممنوعیت ترافیک

2. پیاده راه سازی

290- منظور از طرح کالبدی ملی چیست؟ طرحی است کشور شمول و جامع نگر که الگوی فضایی مورد نیاز برای هدایت و توزیع بهینه ساخت و سازهای کالبدی و به تبع آن، پراکنش محیطی و اهداف برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را ارائه می دهد.

291- طرح جامع شهری چیست؟ عبارت است از برنامه بلند مدتی است که در آن نحوة استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری، کشاورزی، تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری، نیازمندیهای عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهای خط پایانه ها و فرودگاهها، بنادر، سطح لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و الویت های مربوط به حفظ بناها و نهادهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می شود.

292- طرح هادی شهری چیست؟ برنامه ای است که برای گسترش آتی شهر و نحوه استفاده از زمین های شهری برای عملکردهای مختلف و به منظور حل مشکلات حاد و فوری شهر و ارائه راه حل های کوتاه مدت و مناسب برای شهرهایی که طرح جامع شهری ندارند تهیه می شود.

293- طرح تفصیلی چیست؟ براساس معیارها و ضوابط کلی طرح جامع شهری، نحوه استفاده از زمین های شهری در سطح محله های مختلف شهر و موقعیت و مساحت دقیق زمین برای هر یک از آنها وضع عبور و مرور به میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری تهیه می شود.

294- منظور از کشاورزی شهری چیست؟ فعالیت در بخش کشاورزی و زیر بخشهای آن در حاشیه کانون های شهری، به ویژه در کشورهای توسعه نیافته. کشاورزی شهری پیوسته در تأمین یکی از نیازهای اساسی تمام شهرها، یعنی امنیت غذایی، نقش مهمی بر عهده داشته است.

295- سیاست شهری چیست؟ سیاست شهری مبنای قانونمند مدیریت تحول شهری از طریق اثرگذاری بر روند سرمایه گذاری و بازار و هدایت آن به سمت تغییر و توسعه فضاهای شهری است.

296- منظور از نوسازی شهری چیست؟ احیاء و باز زنده سازی بخش هایی از عرصه های شهری که پایین تر از سطح استانداردهای متعارف عمومی قرار دارند.

297- منظور از مرمت چیست؟ عمل یا فرایند ترسیم دقیق شکل، عوارض و خصوصیت یک بنا در یک دوره معین، از طریق بازساخت عوارض از میان رفته آن طی دوره قبلی

298- ساختار شهر چیست؟ مجموعه کالبد شهر که در آن استخوان بندی راهها، ساختمان ها و فضاهایی که به صورت گسترده و متمرکزی باهم در پیوند قرار دارند.

299- بافت چیست؟ در تعریفی ساده، عبارت از نحوه تنیده شدن و استقرار ساختمان ها و ترکیب آنها با یکدیگر، در ارتباط با شبکه راهها و شرایط محیطی است

300- منظور از « توده و فضا » چیست؟ یکی از معیارهای اساسی در ساماندهی محیط شهر، مراعات نسبت توده ساخته شده ساختمانی و فضای باز است این معیار هم در مقیاس کلانشهر محاسبه می شود و هم در مقیاس خرد یک قطعه زمین، به همین منظور، در هر قطعه زمین فقط به بخشی از آن بین 15 تا 60 درصد اجازه ساختمان داده می شود و بین 40 تا 85 درصد آن به صورت فضای باز پیشنهاد می گردد. بدین ترتیب یک نسبت مطلوب بین توده (ساختمان) و فضا (باز) برقرار می گردد.

301- مدیریت شهری چیست؟ مجموعة منسجمی از برنامه ها و سیاست ها به منظور شکل دهی و هدایت رشد شهری بر وفق نیازهای حصول به تعادلی پویا بین مقتضیات حفاظت از محیط زیست و توسعه

302- حدود چند حکومت ایالتی در ایالات متحد از اصول مدیریت رشد شهری بهره می گیرند؟ پانزده حکومت ایالتی

303- مدیریت زیست محیطی شهری در عرصة شهر، سه عرصة اصلی را در بر می گیرد که عبارتنداز:

 عرصة طبیعی: منابع، فرایندها و آثار مربوط به پوشش گیاهی، وجود انسانی، معادن آب، خشکی، هوا و مثل اینها را در برمی گیرد.

 عرصة انسان ساخت: منابع، فرایندها و آثار مربوط به ساختمان ها، خانه سازی، جاده، راه آهن، برق، ذخایر آب، گاز و مانند اینها را در برمی گیرد.

 عرصة اقتصادی اجتماعی: منابع، فرایندها و آثار مربوط به فعالیت های انسانی، آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، هنر و فرهنگ، فعالیت های تجاری و اقتصادی، میراث ها و سبک زندگی شهری در مفهوم کلی را در بر می گیرد.

304- منظور از منظر شهری چیست؟ منظر شهری یا زمین آرایی، علم کاربرد گیاهان بر سطح زمین است، به صورتی که موجب بهبود جلوه های دیداری محیط شهری گردد.

305- منظر شهری مجموعه ای است از...؟ کلیه ای عناصر سازنده از قبیل ساختمان، خیابان، انسان ها و امسال آن

306- عناصر زیباشناسی فضا عبارتنداز؟

à فرم: فرم شکل خارجی اشیاء است که یالهای آن از خطوط متعددی تشکیل شده است.

à بافت: رابطه یا همبستگی ساختاری بین مجموع بخشهای مختلف هر جسم یا هر شیئی را بافت آن می نامند. در طراحی منظر بافت به دو دسته تقسیم می شود که عبارتنداز: بافت طبیعی و بافت مصنوعی و هر یک از این بافت ها به سه گونه بافت نرم، بافت زبر و بافت خش تقسیم می شوند.

à رنگ: رنگ تأثیرات حسی گوناگونی را در افراد به وجود می آورد. رنگهای روشن و پر رنگ نشاط آور و روح بخش هستند اما رنگ های تیره و کم رنگ، معمولاً عاری از رنگ هستند.

307- منظور از « مبلمان شهری » چیست؟ تسهیلات و تجهیرات رفاهی درون فضاهای شهری را مبلمان شهری می خوانند.

308- تنظیم فعالیت های مبلمان شهری بیشتر بر عهدة سازمان زیباسازی شهرداری ها و بخش دیگر بر عهده سازمان ترافیک و سازمان پارک هاست

309- مهمترین عناصر مبلمان شهری که جنبه زیربنایی و اساسی دارند عبارتند از؟

à سنگفرش: منظور از سنگفرش ها در سطح خیابان و پیاده روها، استفاده از مصالح و الگوهای روسازی برای بستر یکدست و هماهنگ خیابان ها و پیاده روهاست.

à درپوش: دریچه های مربوط به تأسیسات آب، برق و تلفن شهری که در پیاده روها و سنگفرش آن نصب می شود بایستی با طرح سنگفرش به خوبی هماهنگ شود برای آنکه درپوش ها جابجا نشود و به هنگام عبور عابران یا وسایل نقلیه نلرزند باید در سه نقطه به زمین متصل شوند.

à جدول: نوع جدول با توجه به درجه خیابان و مصالح به کار رفته در سنگفرش پیاده روها انتخاب می شود معمولاً از جدول های استاندارد و محکم در خیابان های درجه یک و دو به ویژه در خیابان های پُر رفت و آمد استفاده می شود.

à گلدان ها: گلدان ها معمولاً در مکان هایی در مرکز شهر، مرکز سیاسی و دیپلماتیک، مقابل موزه ها، سینماها و سالنهای فرهنگسرا نصب می شوند به خصوص در محل های که امکان کاشت درختان وجود ندارد.

à سطلهای زباله: سطلهای زباله باید در خط مستقیم کنار خیابان و در فاصله های 30 متری قرار گیرند حداقل گنجایش یک ظرف زباله در مرکز شهر 50 لیتر و حداکثر 100 لیتر است

à تیرکها: تیرکها به منظور ایجاد مانع بر سر راه وسایط نقلیه در لبه پیاده روها و ورودی فضاهای شهری نصب می شوند. فاصله تیرکها در جاهایی که مقصود ایجاد مانع برای عبور اتومبیل است، حدود 5/1 متر است. ارتفاع تیرکها بین 12/1 5/1 متر مجاز است.

à نرده ها

à پایه های چراغ

à نرده های محافظ درختان

à محل های نشستن

310- روشنایی نواحی پیاده به دو دسته آسایشی و تزئینی تقسیم می شود ارتفاع مناسب پایه های روشنایی در میدان ها و پیاده روها 3 تا 4 متر متغییر است. روشنای در جداره پلها، رمپها و نقاط برآمدگی، در داخل دیوار نصب می شود.

311- معیارهای کمی مسکن شهری عبارتنداز؟

× اندازه

× عمر

× استحکام

× ارتفاع

× تراکم

312- مهمترین شاخص کمی مسکن شهری چیست؟ تراکم

ادامه مطلب در بخش هشتم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: جمعه 4 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM