عدالت adalet

عدالت adalet

قانون ثبت احوال مصوب 1355 با اصلاحات بخش دوم

فصل سوم ـ ثبت ولادت‌

ماده 12ـ ولادت هر طفل در ایران اعم از این که پدر و مادر طفل ‌ایرانی یا خارجی باشند باید به ‌نماینده یا مأمور ثبت احوال اعلام ‌شود و ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج از کشور به ‌مأمور کنسولی ‌ایران در محل اقامت و اگر نباشد به‌ نزدیکترین مأمور کنسولی و یا به‌ سازمان ثبت احوال کشور اعلام شود.

ماده 13ـ ولادت واقع در ایران به‌ وسیله نماینده یا مأمور ثبت ‌احوال و ولادت واقع در خارج از کشور به ‌وسیلة مأموران کنسولی ‌ایران دفتر ثبت کل وقایع به ثبت می ‌رسد در این دفتر اطلاعات زیر قید می ‌شود:

1. ساعت‌، روز، ماه‌، سال و محل ولادت استان و شهرستان ـ بخش دهستان (شهرروستا) و تاریخ ثبت آن‌.

2. نام و نام ‌خانوادگی صاحب سند و جنس‌.

3. نام و نام ‌خانوادگی و شماره شناسنامه یا شماره پروانه اقامت و یا گذرنامه و محل صدور شناسنامه یا پروانه اقامت یا گذرنامه و  محل ‌اقامت پدر و مادر.

4. نام و نام ‌خانوادگی و محل اقامت و شماره شناسنامه و محل ‌صدور شناسنامه و نسبت اعلام ‌کننده در صورتی که غیر از پدر و مادر صاحب سند باشد.

5. نام و نام ‌خانوادگی و شمارة شناسنامه و محل صدور شناسنامه و محل اقامت گواهان‌.

6. نام و نام ‌خانوادگی و امضای نماینده یا مأمور و مهر ثبت احوال‌.

7. شماره و سری برگ مخصوص دفتر ثبت کل وقایع‌.

8 . محل مخصوص ثبت و شماره کلاسمان آثار انگشتان صاحب ‌سند.

9. محل مخصوص ثبت خلاصه اطلاعات راجع به ازدواج‌، طلاق  و یا وفات همسر.

10. محل مخصوص ثبت شماره مسلسل و سری شناسنامه ‌های ‌صادره‌.

11. محل مخصوص ثبت خلاصه اطلاعات راجع به اولاد.

12. محل مخصوص ثبت وفات.‌

13. محل توضیحات‌.

تبصره ـ پس از ثبت ولادت اگر طفل ایرانی باشد شناسنامه صادر و تسلیم می‌ گردد و اعلامیه برای ثبت واقعه در دفتر ثبت کل وقایع ‌صفحه مخصوص پدر و مادر به ‌اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه آنان فرستاده می ‌شود و در صورتی‌ که طفل خارجی باشد گواهی ولادت صادر و تسلیم می ‌گردد.

ماده 14ـ برای هر فرد شماره شناسنامه که مخصوص به ‌او خواهد بود تعیین می‌گردد و شماره شناسنامه هر شخص در کلیه مدارک‌ مربوط به ثبت احوال او باید قید گردد.

ماده 15ـ ثبت ولادت باید مستند به تصدیق پزشک یا مامای ‌رسمی یا مؤسسه ‌ای که طفل در آنجا متولد گردیده است باشد، در غیر این صورت واقعه به‌ تصدیق دو نفر گواه ثبت می ‌شود.

تبصره ـ مهلت اعلام ولادت پانزده روز از تاریخ ولادت طفل است‌ روز ولادت و تعطیل رسمی بعد از آن آخرین روز مهلت به ‌حساب‌ نمی‌ آید و در صورتی ‌که ولادت در اثنای سفر زمینی یا هوایی یا دریایی رخ دهد مهلت اعلام آن از تاریخ رسیدن به ‌مقصد محسوب ‌می ‌شود.

ماده 16ـ اعلام و امضای دفتر ثبت کل وقایع به ‌ترتیب به ‌عهده‌ اشخاص زیر خواهد بود:

1. پدر یا جد پدری‌.

2. مادر در صورت غیبت پدر و در اولین موقعی که قادر به ‌انجام این ‌وظیفه باشد.

3. وصی یا قیم یا امین‌.

4. اشخاصی که قانوناً عهده ‌دار نگهداری طفل می ‌باشند.

5. متصدی یا نماینده مؤسسه ‌ای که طفل به ‌آنجا سپرده شده است‌.

6. صاحب واقعه که سن او از 18 سال تمام به ‌بالا باشد.

تبصره ـ در صورتی‌ که ازدواج پدر و مادر طفل به‌ ثبت نرسیده باشد اعلام ولادت و امضای اسناد متفقاً به ‌عهده پدر و مادر خواهد بود و هرگاه اتفاق  پدر و مادر در اعلام ولادت میسر نباشد سند طفل با اعلام یکی از ابوین که مراجعه می ‌کند با قید نام کوچک طرف غائب‌ تنظیم خواهد شد.

اگر مادر اعلام کننده باشد نام ‌خانوادگی مادر به‌ طفل داده می ‌شود.

ماده 17ـ هرگاه ابوین طفل معلوم نباشند سند با نام خانوادگی آزاد و نامهای فرضی در محل اسامی ابوین تنظیم می‌ گردد. تصحیح‌ اسامی فرضی یا تکمیل مشخصات ناقص به ‌موجب اقرارنامه ‌موضوع ماده 1273 قانون مدنی یا حکم دادگاه یا مدارک حصر وراثت به ‌عمل خواهد آمد و نام خانوادگی طبق احکام مربوط به نام‌ خانوادگی اصلاح خواهد شد.

موضوع فرضی بودن اسامی پدر و مادر در شناسنامه منعکس ‌نخواهد شد.

ماده 18ـ نماینده یا مأمور ثبت احوال ولادت طفل فاقد ولی را ثبت و مراتب را برای اقدام قانونی به دادستان اطلاع خواهد داد.

تبصره ـ در صورتی‌ که طفل در مکانی متولد شود که خروج از آن ‌ممنوع یا محتاج به اجازه مخصوص باشد نظیر ندامتگاه‌، کانون ‌اصلاح تربیت و غیره‌، متصدیان این سازمان مکلف به ‌اطلاع واقعه و ایجاد تسهیلات لازم برای انجام وظائف صاحب واقعه می ‌باشند.

ماده 19ـ ماما یا پزشکی که در حین ولادت حضور و در زایمان ‌دخالت داشته مکلف به ‌صدور گواهی ولادت و ارسال یک نسخه از آن به ثبت احوال محل در مهلت اعلام می ‌باشد.

ماده 20ـ انتخاب نام با اعلام کننده است‌، برای نامگذاری یک نام ‌ساده یا مرکب (حسین‌، محمد مهدی و مانند آن‌) که عرفاً یک نام ‌محسوب می‌ شود انتخاب خواهد شد.

تبصره 1ـ انتخاب نام ‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات ‌اسلامی می ‌گردد و همچنین انتخاب عناوین و القاب و نام ‌های زننده‌ و مستهجن یا نامتناسب با جنس ممنوع است‌.

تبصره 2ـ تشخیص نامهای ممنوع با شورای عالی ثبت احوال‌ می ‌باشد و این شورا نمونه‌ های آن را تعیین و به سازمان اعلام‌ می ‌کند.

تبصره 3ـ انتخاب نام در مورد اقلیت ‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی تابع زبان و فرهنگ دینی آنان است‌.

تبصره 4ـ در اسناد سجلی اقلیت ‌های دینی شناخته شده در قانون ‌اساسی کشور نوع دین آنان قید می ‌شود.

تبصره 5ـ ذکر سیادت در اسناد سجلی ساداتی که سیادت آنان در اسناد سجلی پدر یا جد پدری مندرج باشد و یا سیادت آنان با دلایل‌شرعی ثابت گردد الزامی است‌. مگر کسانی که خود را سید ندانند و یا عدم سیادت آنان شرعاً احراز شود.

تبصره 6ـ مراتب تشرف پیروان ادیان دیگر به دین مبین اسلام ‌همراه با تغییرات مربوط به نام و نام خانوادگی آنان در اسناد سجلی ‌ثبت می ‌شود.

ماده 21ـ هرگاه از وضع حمل بیش از یک طفل متولد شود برای هر یک دفتر ثبت کل وقایع جداگانه به ‌ترتیب تولد و با ذکر ساعت ‌ولادت تنظیم خواهد شد.

 ادامه مطلب در بخش سوم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: جمعه 4 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM