عدالت adalet

عدالت adalet

قانون ثبت احوال مصوب 1355 با اصلاحات بخش چهارم

فصل پنجم ـ ازدواج و طلاق

ماده 31ـ دارندگان دفاتر رسمی ازدواج و طلاق  مکلفند وقایع ‌ازدواج و طلاق  و رجوع را که در دفاتر مربوط ثبت می ‌کنند در شناسنامه زوجین نیز درج و امضای و مهر نمایند و حداکثر هر پانزده ‌روز یک ‌بار وقایع ازدواج و طلاق  و رجوعی را که در دفاتر به ثبت‌ می ‌رسد روی نمونه ‌های مربوط تهیه و به ثبت احوال محل تحویل‌و رسید دریافت دارند.

ازدواج و طلاق  و رجوع ایرانیان در خارج از کشور باید به‌ وسیله‌ کنسولگریهای مربوط در دفاتری که از طرف ثبت احوال تهیه ‌می ‌شود ثبت و حداکثر هر یک‌ ماه یک‌ بار وقایع ازدواج و طلاق  و رجوعی را که در دفاتر به ثبت می‌ رسد روی نمونه ‌های مخصوص‌ تهیه و از طریق وزارت امور خارجه به ‌سازمان ثبت احوال کشور فرستاده شود.

ماده 32ـ طلاق، رجوع و بذل مدت که در دفتر رسمی طلاق  به ‌ثبت نرسیده باشد با ارائه اقرار نامه رسمی در اسناد ثبت احوال ‌طرفین ثبت خواهد شد.

ازدواجهایی که در دفاتر رسمی ازدواج به ثبت نرسیده باشد درصورت وجود شرائط زیر در اسناد سجلی زن و شوهر ثبت خواهد شد:

1. ارائه اقرار نامه رسمی مبنی بر وجود رابطه زوجیت بین ‌متقاضیان ثبت واقعه ازدواج‌.

2. در موقع تنظیم اقرار نامه سن زوج از بیست سال تمام و سن ‌زوجه از هجده سال تمام کمتر نباشد.

3. گواهی ادارات ثبت احوال محل صدور شناسنامه ‌های زوجین ‌به ‌این که در تاریخ اعلام واقعه طرفین در قید ازدواج دیگری ‌نمی‌ باشند.

تبصره ـ نمایندگان ثبت احوال مکلفند پس از ثبت واقعه رونوشت ‌اقرارنامه را به دادسرای محل ارسال نمایند.

ماده 33ـ کل وقایع ازدواج و طلاق  یا وفات زوج یا زوجه و رجوع‌ و بذل مدت و فسخ نکاح باید در دفاتر ثبت کل وقایع ثبت شود ولی در شناسنامه به ‌شرح زیر انعکاس خواهد یافت‌:

در المثنای شناسنامه مرد یا زن آخرین نکاح و طلاق  یا بذل مدت و در صورت تعدد زوجات آن تعداد ازدواج که به ‌قوّت خود باقی است ‌منعکس خواهد شد.

ازدواج و طلاق  غیر مدخوله در المثنای شناسنامه درج نخواهد شد.

ماده 34ـ افشای اطلاعات مذکور در دفاتر ثبت کل وقایع و اسناد سجلی جز برای صاحب سند و مقامات قضایی و دولتی ذی صلاح‌ ممنوع است‌.

فصل ششم ـ صدور شناسنامه‌

ماده 35ـ صدور شناسنامه و سایر خدمات سجلی در مقابل ‌دریافت وجه انجام خواهد شد که نحوه اخذ وجوه و میزان و نوع این‌ خدمات به موجب آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

ماده 36ـ شناسنامه از روی دفاتر ثبت کل وقایع صادر و دارای ‌مشخصات و اطلاعات زیر می ‌باشد:

1. آرم جمهوری اسلامی ایران‌

2. محل مخصوص انگشت نگاری و شماره کلاسمان‌.

3. محل الصاق  عکس.‌

4. شماره شناسنامه.‌

5. نام و نام ‌خانوادگی و جنس دارنده آن‌.

6. تاریخ تولد به ترتیب روز و ماه و سال هجری شمسی و قمری‌.

تبصره ـ ذکر تاریخ هجری قمری از هنگام اجرای طرح تعویض ‌شناسنامه برای نوزادان الزامی است‌.

7. محل تولد به ترتیب شهرستان‌، بخش‌، دهستان (شهر / روستا)

8 . نام و شماره شناسنامه و محل صدور شناسنامه ابوین‌.

9. تاریخ تنظیم سند به ترتیب روز و ماه و سال هجری شمسی‌.

10. محل تنظیم سند به ترتیب حوزه‌، شهرستان‌، بخش‌، دهستان‌(شهر / روستا).

11. نام و نام خانوادگی مأمور تنظیم کننده سند و امضای مأمورصدور و مهر اداره‌.

12. شماره مسلسل و سری مخصوص شناسنامه‌.

13. محل مخصوص ثبت ازدواج‌، طلاق  و وفات همسر، ولادت ‌فرزندان و وفات صاحب شناسنامه.‌

14. محل توضیحات.

15. محل مخصوص و مهر انتخابات‌.

تبصره 1ـ شناسنامه ‌های نمونه جدید افرادی که به سن 15 سال‌ تمام می ‌رسند باید ملصق به عکس همان سال و اثر انگشت و کلاسمان انگشت نگاری صاحب آن باشد.

تبصره 2ـ شناسنامه اولیه باید در سی سالگی تمام با عکس همان‌ سال صاحب آن تجدید شود. صاحب شناسنامه پس از رسیدن به ‌سن سی سال ملتف است ظرف یک سال برای تجدید آن مراجعه ‌کنند.

تبصره 3ـ صدور شناسنامه مجدد و یا گواهی ولادت اتباع خارجه ‌مطابق مقررات آیین نامه اجرایی این قانون خواهد بود.

تبصره 4ـ به استثنای سازمان ثبت احوال کشور، دفاتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق  نمایندگیهای دولت جمهوری اسلامی ایران ‌در خارج از کشور، اداره تشخیص هویت و پلیس بین الملل و اداره‌ کل انتخابات هیچ یک از ارگانها و نهادها و مؤسسات دولتی و بخش ‌خصوصی حق نقش مهر و درج هیچگونه مطلب و یا آثار دیگری برروی شناسنامه ندارد. متخلف از این امر تحت پیگرد قانونی قرارخواهد گرفت‌.

ماده 37ـ سازمان ثبت احوال کشور مکلف است به مجرد وصول ‌اعلام ترک تابعیت و یا اخراج از تابعیت اشخاص از طرف وزارت ‌امور خارجه ترک تابعیت و یا اخراج تابعیت را در دفاتر و اسناد مربوط منعکس و برگ ولادت یا شناسنامه را معدوم نماید.

فصل هفتم ـ صدور کارت شناسایی‌

ماده 38ـ در نقاطی که دولت مقتضی بداند و اعلام کند کسانی که‌ سن آنان از پانزده سال به بالا است باید دارای کارت شناسایی بوده و همیشه آن را همراه داشته باشند. کارت شناسایی حاوی مشخصات‌ و اثر انگشت و عکس و نشانی محل سکونت و گروههای اصلی‌ خون خواهد بود.

ترتیب صدور و ترتیب درج مشخصات دارنده کارت شناسایی و چگونگی تحصیل اطلاعات مربوط به‌ سکونت و سایر اطلاعات از قبیل گروه خون و اشخاصی که برای صغار و مجانین کارت ‌شناسایی اخذ نمایند در آیین ‌نامه اجرایی تعیین خواهد شد.

ماده 39ـ و تبصره ‌های آن لغو شده است‌.

فصل هشتم ـ نام خانوادگی‌

ماده 40ـ تغییر نام خانوادگی با تصویب سازمان ثبت احوال کشور خواهد بود.

تبصره ـ موارد تغییر نام خانوادگی مطابق آیین ‌نامه اجرایی این‌ قانون می ‌باشد.

ماده 41ـ حق تقدم نام خانوادگی با رعایت تاریخ تقدم صدور اسناد مختص اشخاصی است که به‌ نام آنان در دفاتر مخصوص نام‌ خانوادگی ادارات ثبت احوال به ثبت می ‌رسد و دیگری حق اختیار آن را در آن اداره ندارد مگر با اجازه دارنده حق تقدم و این حق پس از وفات به ورثه قانونی انتقال می ‌یابد. هر یک از وراث می‌ تواند شخصی که نام‌ خانوادگی او را اختیار کرده مورد اعتراض قرار داده و تغییر نام خانوادگی او را از دادگاه بخواهد ولی وراث بالاتفاق می ‌توانند به ‌دیگری اجازه دهند که نام خانوادگی آنها را اختیار نماید.

تبصره ـ نام خانوادگی فرزند همان نام خانوادگی پدر خواهد بود اگرچه شناسنامه فرزند در قلمرو اداره ثبت احوال دیگری صادر گردد. فرزندان کبیر می ‌توانند برای خود نام خانوادگی دیگری انتخاب ‌نمایند.

ماده 42ـ زوجه می ‌تواند با موافقت همسر خود تا زمانی که در قید زوجیت می ‌باشد از نام خانوادگی همسر خود بدون رعایت حق ‌تقدم استفاده کند و در صورت طلاق  ادامه استفاده از نام خانوادگی‌ موکول به اجازه همسر خواهد بود.

ادامه مطلب در بخش پنجم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: جمعه 4 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM