عدالت adalet

عدالت adalet

معاهده وین درباره روابط کنسولی بخش پنجم

ماده 48- معافیت از مقررات بیمه اجتماعی

1. تحت مقررات بند 3 ماده حاضر اعضا پست کنسولی در مورد خدماتی که برای دولت فرستنده انجام می دهند اعضا خانواده آن ها که اهل خانه آن ها باشند از مقررات بیمه اجتماعی که ممکن است در سرزمین دولت پذیرنده مجری باشد، معاف خواهند بود.

2. معافیت مقرر در بند 1 ماده حاضر شامل خدمتکاران شخصی که منحصراً در استخدام اعضای پست کنسولی هستند نیز می گردد، مشروط بر آن که:

الف). خدمتکاران مذکور تابعیت دولت پذیرنده را نداشته یا در سرزمین آن دولت مقیم دایم نباشند.

ب). مقررات بیمه های اجتماعی دولت فرستنده یا یکی از دولت ثالث در مورد خدمتکاران مذکور اعمال گردد.

3. اعضا پست کنسولی باید در مورد اشخاصی که در خدمت آن ها هستند و مشمول معافیت مذکور در بند 2 ماده حاضر نمی باشند تکالیف ناشی از مقررات بیمه های اجتماعی دولت پذیرنده را که به کار فرمایان تحمیل می شود، رعایت نمایند. 
4. معافیت مذکور در بندهای 1 و 2 ماده حاضر مانع از قبول اختیاری و استفاده از مقررات بیمه های اجتماعی دولت پذیرنده تا حدودی که مورد قبول این دولت باشد نخواهد بود.

ماده 49- معافیت مالیاتی

1. مأموران کنسولی و کارمندان کنسولی و هم چنین اعضا خانواده آن ها که اهل خانه آن ها هستند از پرداخت کلیه عوارض و مالیات های شخصی یا مالی یا مملکتی یا منطقه ای یا شهری جز در موارد زیر معاف خواهند بود.

الف). مالیات های غیر مستقیم که معمولا جزو قیمت کالا یا خدمات محسوب می شود.

ب). عوارض و مالیات های مربوط به اموال غیر منقول خصوصی واقع در سرزمین دولت پذیرنده با رعایت مقررات ماده 32 

ج). مالیات بر ارث و عوارض مربوط به انتقال که از طرف دولت پذیرنده دریافت می گردد با رعایت مقررات بند (ب) ماده 51. 

د). عوارض و مالیات های ماخوذه از درآمدهای شخصی از جمله سود سرمایه حاصل در قلمرو دولت پذیرنده و هم چنین مالیات بر سرمایه های به کارافتاده در بنگاههای تجارتی یا مالی آن دولت.

ه). مالیات و عوارضی که در قبال انجام خدمات خاص وصول می شوند.

و). هزینه های ثبت و دادرسی و رهن و تمبر با رعایت مقررات ماده 32 

2. خدمه از پرداخت مالیات و عوارض بابت مزدی که در قبال انجام وظیفه دریافت می دارند، معاف می باشند. 

3. اعضا پست کنسولی که اشخاصی را که دستمزد یا حقوق آن ها در سرزمین دولت پذیرنده از مالیات بر درآمد معاف نیست استخدام می نمایند، باید تکالیفی را که قوانین و مقررات دولت پذیرنده در مورد دریافت مالیات بر درآمد به عهده کارفرمایان گذارده، رعایت کنند.

ماده 50- معافیت از حقوق گمرکی و بازرسی گمرکی

1. دولت پذیرنده طبق قوانین و مقرراتی که ممکن است وضع نماید ورود اشیا زیر را با معافیت از حقوق گمرکی و عوارض و سایر هزینه های فرعی، جز مخارج انبارداری و باربری و هزینه های ناشی از خدمات مشابه، اجازه خواهد داد.

الف). اشیا مورد استفاده رسمی پست کنسولی. 

ب). اشیا مورد استفاده شخصی مأمور کنسولی و یا اعضا خانواده او که اهل خانه او هستند از جمله اثاثه ای که برای منزل خود لازم دارد. اشیا مصرفی نباید از مقداری که برای استفاده مستقیم اشخاص ذی نفع لازم است تجاوز کند.

2. کارمندانی کنسولی از مزایا و معافیت های مذکور در بند 1 ماده حاضر در مورد اشیایی که هنگام استقرار اولیه خود وارد می کنند برخوردار می باشند.

3. اثاثه شخصی همراه مأموران کنسولی و اعضا خانواده آن ها که اهل خانواده آن ها هستند از بازرسی گمرکی معاف خواهد بود مگر این که دلایل جدی دال بر وجود اشیایی در آن که مشمول معافیت های مندرج در قسمت (ب) بند 1 ماده حاضر نیست در دست بوده و یا صدور آن اشیا به موجب قوانین و مقررات دولت پذیرنده ممنوع یا مشمول قوانین و مقررات قرنطینه باشد. این بازرسی در حضور مأمور کنسولی یا عضو ذی نفع خانواده او به عمل خواهد آمد.

ماده 51- ماترک عضو پست کنسولی یا عضو خانواده او

در صورت فوت عضو پست کنسولی یا عضوی از خانواده او که اهل خانه او باشد دولت پذیرنده ملزم است: 

الف). خروج اموال منقول متوفی را به استثنای اموال منقولی که در قلمرو دولت پذیرنده تحصیل شده و در زمان فوت او ممنوع الصدور بوده است اجازه دهد.

ب). از اموال منقولی که وجود آن در قلمرو دولت پذیرنده صرفاً به نسبت حضور متوفی در آن جا به عنوان عضو پست کنسولی یا عضو خانواده یک عضو پست کنسولی بوده حقوق و عوارض مملکتی یا منطقه ای یا شهری مربوط به ارث و انتقال اخذ نخواهد کرد.

ماده 52- معافیت از خدمات و کمکهای شخصی

دولت پذیرنده اعضا پست کنسولی و اعضا خانواده آن ها را که اهل خانه آن ها هستند از انجام خدمات شخصی و خدمات عمومی به هر صورت و شکل و الزامات نظامی از قبیل مصادره و بیگاری و اسکان افراد نظامی معاف خواهد داشت.

ماده 53- آغاز و پایان مزایا و مصونیت های کنسولی

1. هر عضو پست کنسولی به مجرد ورود به سرزمین دولت پذیرنده جهت تصدی مأموریت خود یا اگر قبلا در سرزمین آن دولت باشد، از لحظه ای که در پست کنسولی مربوط شروع به انجام وظیفه می کند، از مزایا و مصونیت های مذکور در این کنوانسیون بهره مند خواهند شد.

2. اعضای خانواده کنسولی که اهل خانه او هستند و هم چنین خدمتکاران شخصی او از تاریخی که عضو پست کنسولی نامبرده بر طبق مقررات بند یک ماده حاضر از مزایا و مصونیت برخوردار شده یا از تاریخ ورود آن ها به سرزمین دولت پذیرنده یا از تاریخی که آن ها جزو اعضای خانواده یا جزو خدمتکاران شخصی عضو پست کنسولی مزبور درآمده اند (هر تاریخی که موخر باشد) از مزایا و مصونیت های مذکور در این کنوانسیون بهره مند خواهند شد.

3. وقتی که مأموریت عضو پست کنسولی پایان می یابد مزایا و مصونیت های او و اعضا خانواده او که اهل خانه وی هستند و هم چنین خدمتکاران شخصی او از لحظه ای که شخص مربوط سرزمین دولت پذیرنده را ترک می کند یا پس از انقضای مهلت مناسبی که بدین منظور به او داده شده است (هر تاریخی که مقدم باشد) طبیعتاً قطع خواهد شد. لیکن این مزایا و مصونیت ها حتی در صورت وجود منازعات مسلحانه تا این مواعد ادامه خواهد داشت. مزایا و مصونیت های اشخاص مذکور در بند 2 ماده حاضر از تاریخی که آن ها دیگر اهل خانه عضو پست کنسولی نباشند یا از خدمت او بر کنار شوند قطع می گردد مع ذلک بدیهی است که اگر این اشخاص قصد داشته باشند سرزمین دولت پذیرنده را ظرف مهلت مناسبی پس از تاریخ مزبور ترک کنند مزایا و مصونیت های ایشان تا زمان عزیمت ادامه خواهد یافت. 

4. معهذا مصونیت قضایی نسبت به اعمالی که مأمور کنسولی یا کارمند کنسولی در اجرای وظایف خود انجام داده، بدون محدودیت زمانی همچنان ادامه خواهد یافت. 
5. در صورت فوت یک عضو پست کنسولی، اعضا خانواده او که اهل خانه او هستند همچنان از مزایا و مصونیت های اعطا شده به آن ها تا وقتی که سرزمین دولت پذیرنده را ترک کنند یا تا انقضای مهلت مناسبی که بدین منظور به آن ها داده شده است (هر تاریخی که مقدم باشد) بهره مند خواهند بود.

ماده 54- تکالیف دولت های ثالث

1. اگر مأمور کنسولی قصد تصدی پست یا مراجعت به محل مأموریت خود یا برای مراجعت به قلمرو دولت فرستنده از سرزمین دولت ثالثی که در صورت لزوم برای او روادید صادر نموده عبور می کند یا در آن جا حضور دارد دولت ثالث کلیه مصونیت های مذکور در سایر مواد این کنوانسیون را که برای تأمین عبور یا بازگشت مأمور کنسولی لازم باشد به او اعطا خواهد نمود. همین مقررات از طرف دولت ثالث در مورد اعضای خانواده مأمور کنسولی که اهل خانه او هستند و مزایا و مصونیت ها بهره مندند و همراه مأمور کنسولی می باشند یا برای پیوستند به او یا مراجعت به سرزمین دولت فرستنده جداگانه مسافرت می کنند اعمال خواهد شد.

2. دولت های ثالث نباید در شرایط مشابه آن چه در بند اول ماده حاضر مقرر است عبور سایر اعضای پست کنسولی یا اعضای خانواده آن ها را که اهل خانه آن ها هستند از سرزمین خود دچار اشکال سازند.

3. دولت های ثالث نسبت به مکاتبات و سایر ارتباطات رسمی از جمله پیام های تکدت و رمز که از خاک آن ها می گذرد همان آزادی و حمایتی را اعطا خواهند کرد که دولت پذیرنده طبق این کنوانسیون ملزم به رعایت آن است و نسبت به پیک های کنسولی که در صورت لزوم روادید تحصیل کرده اند و نسبت به کیسه های کنسولی عبور همان مصونیت از تعرض و حمایتی را که دولت پذیرنده طبق این کنوانسیون ملزم به رعایت آن است، اعطا خواهند کرد.

4. تکالیف دولت های ثالث طبق بندهای 1 و 2 و 3 ماده حاضر هم چنین نسبت به اشخاص مذکور در این بندها و ارتباطات رسمی و کیسه های کنسولی نیز که به علت تفورس ماژورت در سرزمین دولت ثالث پذیرنده.

ماده 55- احترام به قوانین و مقررات دولت پذیرنده

1. کلیه اشخاصی که از مزایا و مصونیت ها بهره مند می باشند بدون آن که به مزایا و مصونیت های آنان لطمه ای وارد آید مکلفند قوانین و مقررات دولت پذیرنده را محترم شمرده و از مداخله در امور داخلی آن دولت خودداری کنند.

2. اماکن کنسولی طوری مورد استفاده قرار خواهد گرفت که با انجام وظایف کنسولی مغایر نباشد.

3. مقررات بند 2 ماده حاضر مانع از آن نخواهد بود که دفاتر سازمان ها یا آژانسهای دیگر در قسمتی از بناهایی که اماکن کنسولی در آن قرار دارد مستقر گردد مشروط بر آن که اماکنی که به این امور اختصاص داده می شود از اماکن مورد استفاده پست کنسولی مجزا باشد. در این صورت از لحاظ این کنوانسیون دفاتر مزبور به عنوان قسمتی از اماکن کنسولی تقلی نخواهد شد.

ماده 56- بیمه خسارات وارده به شخص ثالث

اعضای پست کنسولی باید خود را با الزامات قوانین و مقررات دولت پذیرنده در مورد بیمه خسارات وارد به شخص ثالث ناشی از استفاده از وسیله نقلیه زمینی و کشتی یا هواپیما منطبق سازند.

ماده 57- مقررات خاص درباره اشتغال به امور خصوصی انتفاعی

1. مأموران کنسولی کاریری نباید در سرزمین دولت پذیرنده مبادرت به فعالیت حرفه ای یا تجارتی به قصد انتفاع شخصی بنمایند.

2. مزایا و مصونیت های مذکور در این فصل به اشخاص زیر اعطا نخواهد شد:

الف). کارمندان کنسولی یا خدمه کنسولگری که در قلمرو دولت پذیرنده یا مشاغل خصوصی انتفاعی اشتغال دارند. 

ب). اعضا خانواده یکی از اشخاص مذکور در قسمت الف این بند یا خدمتکاران شخصی او.

ج). اعضا خانواده عضو پست کنسولی که خود آن ها در قلمرو دولت پذیرنده به مشاغل خصوصی انتفاعی اشتغال دارند.

ادامه مطلب در بخش ششم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: جمعه 11 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM