عدالت adalet

عدالت adalet

معاهده وین درباره روابط کنسولی بخش ششم

فصل سوم

رژیم مربوط به مأموران کنسولی افتخاری و پست های کنسولی که تحت ریاست این قبیل مأموران است

ماده 58- مقررات عمومی مربوط به تسهیلات و مزایا و مصونیت ها

1. مواد 28- 29- 30- 34- 35- 36- 37- 38- و 39 و بند 3 ماده 54 و بندهای 2 و 3 ماده 55 در مورد پست های کنسولی که ریاست آن ها با مأموران کنسولی افتخاری است مجری خواهد بود. به علاوه تسهیلات و مزایا و مصونیت های این قبیل پست های کنسولی بر طبق مواد 59- 60- 61 و 62 خواهد بود.

2. مواد 42 و 43 و بند 3 ماده 44 و مواد 45 و 53 و بند 1 ماده 55 در مورد مأموران کنسولی افتخاری مجری می باشد. تسهیلات و مزایا و مصونیت های این قبیل مأموران کنسولی بر طبق مواد 63- 64- 65- 66 و 67 خواهد بود. 

3. مزایا و مصونیت های مذکور در کنوانسیون حاضر به اعضای خانواده مأمور کنسولی افتخاری و یا به اعضای خانواده کارمند کنسولی مشاغل در یک پست کنسولی که در رأس آن مأمور کنسولی افتخاری قرار دارد تعلق نخواهد گرفت. 

4. مبادله کیسه های کنسولی بین دو پست کنسولی واقع در سرزمین های دو دولت مختلف که ریاست آن ها با مأموران کنسولی افتخاری است بدون رضایت دو دولت پذیرنده مجاز نخواهد بود.

ماده 59- حمایت از اماکن کنسولی

دولت پذیرنده اقدامات لازم را به عمل خواهد آورد که اماکن پست کنسولی تحت ریاست مأمور کنسولی افتخاری حمایت گردیده و مورد تجاوز یا خسارت قرار نگرفته و آرامش و شؤون آن متزلزل نگردد.

ماده 60- معافیت اماکن کنسولی از مالیات 

1. اماکن پست کنسولی که ریاست آن با مأمور کنسولی افتخاری و در مالکیت یا اجازه دولت فرستنده است از پرداخت کلیه مالیات ها و عوارض مملکتی یا منطقه ای یا شهری معاف خواهد بود مگر آن که دریافت این مالیات ها یا عوارض در ازا خدمات خاص باشد.

2. در صورتی که طبق قوانین و مقررات دولت پذیرنده پرداخت این مالیات ها و عوارض به عهده شخصی باشد که با دولت فرستنده معامله می کند معافیت مالیاتی موضوع بند 1 ماده حاضر منتفی خواهد بود.

ماده 61- مصونیت بایگانی و اسناد کنسولی از تعرض

بایگانی و اسناد پست کنسولی که ریاست آن با مأمور کنسولی افتخاری است در هر زمان و در هر مکان از تعرض مصون خواهد بود مشروط بر آن که از اوراق و اسناد دیگر و مخصوصاً از مکاتبات خصوصی رئیس پست کنسولی و هر شخص دیگری که با او کار می کند و هم چنین از اموال و کتب و اسناد مربوط به حرفه یا کسب و کار آن ها مجزا باشد.

ماده 62- معافیت از حقوق و عوارض گمرکی

دولت پذیرنده طبق قوانین و مقرراتی که ممکن است وضع نماید ورود اشیا زیر را با معافیت از حقوق گمرکی و عوارض و سایر هزینه های فرعی جز مخارج انبارداری و باربری و هزینه های ناشی از خدمات مشابه اجازه خواهد داد مشروط بر آن که این اشیا برای استفاده رسمی پست کنسولی که ریاست آن با مأمور کنسولی افتخاری است، باشد. علایم و نشان رسمی، پرچم، لوحه سردر ورودی، مهر، کتاب، انتشارات رسمی، اثاثه و لوازم اداره و اشیا مشابه دیگر که توسط یا بنا بسفارش دولت فرستنده در اختیار پست کنسولی مزبور قرار گرفته باشد.

ماده 63- تعقیب جزایی

اگر مأمور کنسولی افتخاری تحت تعقیب جزایی قرار گیرد باید نزد مقامات صلاحیتدار حاضر شود معهذا این تعقیب باید با رعایت احترامی که در شأن مقام رسمی مأمور کنسولی افتخاری است به عمل آید و در صورتی که ذی نفع بازداشت یا زندانی باشد نیز این تعقیب به نحوی صورت گیرد که تا حد امکان کمتر مانع از انجام وظایف کنسولی او گردد. هنگامی که بازداشت مأمور کنسولی افتخاری ضروری باشد رسیدگی به دعوی اقامه شده علیه او باید هر چه زودتر شروع گردد.

ماده 64- حمایت از مأموران کنسولی افتخاری

دولت پذیرنده وظیفه دارد از مأمور کنسولی افتخاری به نحوی با مقام رسمی او ملازمت دارد حمایت نماید.

ماده 65- معافیت از مقررات مربوط به ثبت نام بیگانگان و اجازه اقامت

مأموران کنسولی افتخاری به استثنای آن هایی که به منظور انتفاع شخصی در قلمرو دولت پذیرنده به فعالیت حرفه ای یا تجارتی اشتغال دارند از کلیه الزامات مربوط به ثبت نام بیگانگان و پروانه اقامت مقرر در قوانین و مقررات دولت پذیرنده معاف خواهند بود.

ماده 66- معافیت مالیاتی

مأمور کنسولی افتخاری نسبت به حقوق و فوق العاده هایی که در قبال انجام وظایف کنسولی خود از دولت فرستنده دریافت می دارد از کلیه عوارض و مالیات ها معاف خواهد بود.

ماده 67- معافیت از خدمات و کمکهای شخصی

دولت پذیرنده مأموران کنسولی افتخاری را از انجام کلیه خدمات شخصی و خدمات عمومی به هر صورت و شکل و الزامات نظامی از قبیل مصادره و بیگاری و اسکان افراد نظامی معاف خواهد داشت.

ماده 68- اختیاری بودن تعیین مأموران کنسولی افتخاری

هر دولت در اتخاذ تصمیم نسبت به انتصاب یا پذیرش مأموران کنسولی افتخاری مختار و آزاد است.

فصل چهارم

مقررات عمومی

ماده 69- نمایندگان کنسولی که رئیس پست کنسولی نیستند:

1. هر دولت که در اتخاذ تصمیم نسبت به تأسیس یا پذیرش نمایندگی های کنسولی زیر نظر نمایندگان کنسولی که از طرف دولت فرستنده به عنوان رئیس پست کنسولی تعیین نگردیده است آزاد است. 

2. شرایطی که تحت آن نمایندگی های کنسولی مذکور در بند 1 ماده حاضر می توانند به فعالیتهای خود ادامه دهند و هم چنین مزایا و مصونیت های نمایندگان کنسولی که تصدی این نمایندگی ها را دارند، از طریق توافق بین دولت فرستنده و دولت پذیرنده تعیین خواهد شد.

ماده 70- انجام وظایف کنسولی توسط مأموریت های دیپلماتیک

1. مقررات کنوانسیون حاضر تا حدودی که مفاد آن مجاز می دارد در مورد انجام وظایف کنسولی توسط مأموریت های دیپلماتیک نیز مجری خواهد بود.

2. اسامی اعضای مأموریت دیپلماتیک که در قسمت کنسولی به کار اشتغال دارند یا به نحوی که انجام وظایف کنسولی مأموریت دیپلماتیک می شوند به وزارت امور خارجه دولت پذیرنده یا به مقامی که از طرف آن وزارت تعیین می گردد، اطلاع داده خواهد شد. 
3. مأموریت دیپلماتیک در انجام وظایف کنسولی خود می تواند به مقامات زیر رجوع نماید:
 
الف). مقامات محلی حوزه کنسولی.

ب). مقامات مرکزی دولت پذیرنده مشروط بر آن که این عمل طبق قوانین و مقررات و عرف دولت پذیرنده، یا طبق موافقت نامه های بین المللی مربوط مجاز باشد.

4. مزایا و مصونیت های اعضای مأموریت دیپلماتیک مذکور در بند 2 ماده حاضر کماکان طبق مقررات حقوق بین الملل درباره روابط دیپلماتیک، تعیین خواهد شد.

ماده 71- اتباع دولت پذیرنده یا کسانی که در سرزمین آن دولت اقامت دائم دارند. 

1. مأموران کنسولی که تابعیت دولت پذیرنده را دارند یا در سرزمین آن دولت مقیم دائم هستند فقط نسبت به فعالیتهایی که در اجرای وظایف خود انجام می دهند از مصونیت قضایی و مصونیت شخصی و از مزایای مذکور در بند 35 ماده 44 بهره مند خواهند گردید، مگر آن که دولت پذیرنده تسهیلات و مزایا و مصونیت های بیشتری به آن ها اعطا نماید. دولت پذیرنده در خصوص این مأموران کنسولی ملزم به رعایت الزامات مذکور در ماده 42 نیز می باشد. در صورتی که چنین مأمور کنسولی تحت تعقیب جزایی قرار گیرد دادرسی به نحوی انجام خواهد شد که حتی الامکان کمتر مانع انجام وظایف کنسولی گردد، مگر این که مأمور کنسولی بازداشت یا زندانی باشد. 
2. سایر اعضای پست کنسولی که تابعیت دولت پذیرنده را دارند یا در سرزمین آن دولت مقیم دائمی هستند و اعضای خانواده آن ها هم چنین
 
اعضای خانواده مأموران کنسولی مذکور در ماده حاضر از تسهیلات، مزایا و مصونیت ها فقط تا حدودی که دولت پذیرنده به آن ها اعطا می نماید برخوردار خواهند شد. آن دسته از افرادی که عضو پست کنسولی و خدمتکاران شخصی که تابعیت دولت پذیرنده را دارند یا در سرزمین آن دولت مقیم دائم هستند، از تسهیلات و مزایا و مصونیت ها فقط تا حدودی که دولت پذیرنده به آن ها اعطا می نماید، برخوردار خواهند شد. مع ذلک دولت پذیرنده باید صلاحیت قضایی خود را در مورد این اشخاص به نحوی اعمال نماید که زیاده از حد مانع انجام وظایف پست کنسولی نگردد.

ماده 72- عدم تبعیض 

1. دولت پذیرنده در اجرای مقررات کنوانسیون حاضر بین دولت ها تبعیضی روا نخواهد داشت.

2. مع ذلک موارد ذیل تبعیض تلقی نخواهد شد:

الف). این که دولت پذیرنده یکی از مقررات کنوانسیون حاضر را به علت آن که در خاک دولت فرستنده نسبت به پست های کنسولی او در این مورد محدودیت قائل شده اند، به طور محدود اجرا کند.

ب). این که دولت هایی بنا بر عرف و عادات و یا از طریق معاهده مزایایی مناسب تر از آن چه در کنوانسیون حاضر قیدگردیده است، متقابلاً به یکدیگر اعطا نمایند.

ماده 73- رابطه بین کنوانسیون حاضر و سایر موافقت نامه های بین المللی

1. مقررات کنوانسیون حاضر لطمه ای به سایر موافقت نامه های بین المللی لازم الاجرا بین دولت های طرف آن موافقت نامه ها وارد نخواهد ساخت.

2. هیچ یک از مقررات کنوانسیون حاضر مانع از آن نخواهد بود که دولت ها موافقت نامه های بین المللی در تأیید یا تکمیل یا توسعه و یا بسط قلمرو اجرایی مقررات آن منعقد نمایند.

فصل پنجم

مقررات نهایی

ماده 74- امضا کنوانسیون حاضر

برای امضا کلیه دول عضو سازمان ملل متحد یا یک سازمان تخصصی و نیز هر دولتی که طرف اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری است و هر دولت دیگری که از طرف مجمع عمومی سازمان ملل متحد جهت الحاق به کنوانسیون حاضر دعوت شود، به قرار ذیل مفتوح خواهد بود:

تا 31 اکتبر 1963 در وزارت امور خارجه دولت جمهوری فدرال اتریش و از آن پس تا 31 دسامبر 1964 در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک.

ماده 75- تصویب

این کنوانسیون به تصویب خواهد رسید و اسناد تصویب آن به دبیر کل سازمان ملل متحد تسلیم خواهد شد.

ادامه مطلب در بخش هفتم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: جمعه 11 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM