عدالت adalet

عدالت adalet

خلاصه از ادبیات فارسی بخش دوم

43- دکتر علی شریعتی: در 12 آذر ماه 1312 شمسی در مشهد به دنیا آمد. در سال 1335 به دانشکده ادبیات مشهد وارد شد. سپس به فرانسه رفت و دکترای تاریخ و جامعه شناسی مذهبی گرفت و به ایران بازگشت و در دانشگاه مشهد به تدریس پرداخت. و سرانجام در سال 1356 در 29 خرداد به شهادت رسید. آرامگاه او در دمشق است.

آثار او عبارتند از: « کویر »، « هنر »، « فاطمه فاطمه »، « علی تنهاست »، « نقد ادبی  ترجمه » و غیره.

44- طاهره صفارزاده: شاعر معاصر در سال 1315 در سیرجان به دنیا آمد. از آثار مهم او می توان به « رهگذر مهتاب »، « طنین در دلتا »، « مد و بازوان »، « سفر پنجم »، « بیعت با بیداری» و « دیدار صبح » اشاره کرد.

45- دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی: شاعر، نویسنده و پژوهشگر در سال 1318 در کدکن نیشاپور به دنیا آمد. از مهمترین مجموعه های شعری او می توان به « شبخوانی»، « از زبان برگ »، « در کوچه باغ های نیشاپور »، « از بودن و سرودن »، و« بوی جوی مولیان » اشاره کرد. صور خیال در شعر فارسی، موسیقی شعر و تصحیح و توضیح اسرار التوحید نمونه هایی از آثار پژوهشی شفیعی کدکنی است.

46- قیصر امین پور: شاعر و نویسنده ی معاصر، در سال 1338 در گُتوند شوشتر به دنیا آمد. وی اولین مجموعه شعر خود را با عنوان  « در کوچه های آفتاب » در سال 1363 منتشر کرد. آثار دیگر او عبارتند از : « تنفس صبح »، « آینه های ناگهان »، « ظهر روز دهم »، « مثل چشمه مثل رود » و « به قول پرستو ».

47- جلال آل احمد: نویسنده ی مشهور ایرانی که از خانواده ای روحانی بود.

آثار او شامل چهار دسته ی :

1) مقالات که شامل « غرب زدگی »، « هفت مقاله »، « کارنامه ی سه ساله »، « ارزیابی شتاب زده» و « در خدمت و خیانت روشنفکران » می باشند.

2) سفرنامه ها که شامل « خسی در میقات »، « اورازان تات نشین های بلوک زهرا و جزیره ی خارک »، و « دُر یتیم » می باشند.

3) داستانها که شامل « مدیر مدرسه »، « دید و بازدید »، « سه تار »، « از رنجی که می برم »، « زن زیادی »، « سرگذشت کندوها » و « نون القلم » می باشند.

4) ترجمه ها که شامل « قمار باز از داستایوسکی »، « سوءِ تفاهم از آلبر کامو »، « باز گشت از شوروی از آندره ژید » و « کرگدن از اوژن یونسکو » می باشند.

48- صادق هدایت: داستان نویس معاصر، آثار معروف او عبارتند از: « بوف کور »، « سگ ولگرد »، « سه قطره خون »، « اصفهان نصف جهان »، « پروین دختر ساسان ».

49- محمد علی فروغی: محمد علی فروغی ملقب به ذکاء الملک یکی از چهره های بزرگ علم و ادب و حکمت معاصر است.

از آثار او می توان به « سیر حکمت در اروپا »، « آیین سخنوری »، « تصحیح کلیات سعدی » و   « تصحیح دیوان حافظ » اشاره کرد.

50- عباس خلیلی: در نجف متولد شد. رمان های « روزگار سیاه »، « انتقام » و « انسان و اسرار شب » را با نثری احساساتی و آکنده، از لغات عربی در باره ی تیره روزی زنان نوشته است.

51- علی حاتمی: یکی از سینماگران و فیلم نامه نویسان برجسته ی تاریخ سی ساله ی سینمای ایران است از مهم ترین فیلم نامه های او می توان به « هزار دستان »، « سلطان صاحبقران»، « مادر »، « کمال الملک » و « جهان پهلوان تختی ».

52- سید علی موسوی گرمارودی: از پیشتازان شعر مذهبی قبل از انقلاب است.   از آثار شعری او می توان « سرود رگبار »، « عبور »، « در سایه سار نخل ولایت »، « چمن لاله »، « خط خون »، « تا ناکجا » و « دستچین » را نام برد.

53- محمد علی افغانی: رمان نویس معاصر، صاحب رمان های چون « شوهر آهو خانم »، « شادکامان دره ی قره سو »، « شلغم میوه ی بهشتیه » و « بوته زار » است.

54- امیر فجر میثاق: داستان نویس معاصر، « فجر اسلام »، « دو قدم تا قاف »، « انسان میوه ی نخل » و « اشراق » از آثار اوست.

55- تقی رفعت: از پیشگامان تحول در شعر فارسی است در تبریز به دنیا آمد و در استانبول به تحصیل پرداخت و به زبان های ترکی و فارسی تسلط داشت.

56- دکتر مسعود کیمیاگر: از طنزپردازان معاصر است که نوشته هایش با نام مستعار گُل پسر در هفته نامه «گل آقا » منتشر می شود.

57- ابوریحان بیرونی: محمد بن احمد خوارزمی از علما و بزرگان ایران و جهان است. او همراه سلطان محمود به هند رفت و شرح تحقیقات این سفر را در کتاب « تحقیق ماللهند » تألیف کرد.

آثار دیگر ابوریحان بیرونی عبارتنداز : « آثار الباقیه عن القرون الخالیه »، « التفهیم لاوائل مناعة التنجیم » و « قانون مسعودی ».

58- محمد غزالی: وی به سال 450 هجری، قمری. در طوس به دنیا آمده است. غزالی در بیست سالگی از طوس به نیشابور رفت و نزد امام الحرمین جوینی به تحصیل پرداخت. سپس در سن چهل سالگی در نظامیة بغداد به تدریس پرداخت و بعد از مدتی در بیت المقدس به گوشه نشینی پرداخت. و کتاب معروف خود « احیاء علوم الدین » را نوشت و به زادگاهش طوس بازگشت و در آنجا دومین کتاب مشهور خود « کیمیای سعادت » را تألیف کرد. آثار غزالی را بعضی دویست تا چهارصد کتاب و رساله دانسته اند. غزالی در سال 505 ه.ق. در 54 سالگی در زادگاهش در گذشت و جنازة او را در طابران طوس دفن کردند امروز در طوس نشانی از آرامگاه او نیست. 

59- محمد اقبال لاهوری: به سال 1289 ه.ق در سیالکوت پاکستان غربی به دنیا آمده است. اقبال آخرین شاعر بزرگ فارسی گوی شبه قارة هند است. آثار او عبارتند از: « پیام شرق »، « زیور عجم »، « اسرار و رموز »، « ارمغان حجاز » و « جاویدنامه ».

60- فرانتس فانون: نویسنده ی معاصر الجزایر از آثار او می توان به « دوزخیان روی زمین»، « واپسین دم استعمار » و « انقلاب آفریقا » اشاره کرد

61- اشتاین بک (جان): نویسنده ی آمریکایی قرن بیستم که در نوشته های خود دقایق حالات زندگی محرومان و رنج دیدگان را شرح داده است.

از آثار او می توان « مراتع بهشتی »، « خوشه های خشم » و « موش ها و آدم ها » را نام برد.

62- ویلیام سیدنی پورتر: ویلیام سیدنی پورتر معروف به اُهنری در سال 1862 در آمریکا به دنیا آمد و در سال 1910 در گذشت. بعضی از آثار اُهنری عبارتند از : « قلب مغرب »، «آواز شعر»، « راه های سرنوشت »، « اختیارات » و « چرخ و فلک ».

63- جک لُندُن: نویسندة آمریکایی که « سپید دندان »، « آوای وحشی » و « گرگ دریا » از آثار اوست.

64- شیلر: نویسندة و شاعر آلمانی بود بعضی از آثار او عبارتند از:  « راهزنان »، « تاریخ انحطاط هلند »، « ویلهم تل » و غیره.

65- ویلیام شکسپیر: بزرگترین شاعر درام نویس انگلستان. وی کار خود را با بازی گری در گروه « بازی گران مخصوص ملکه » و نمایش نامه نویسی آغاز کرد. و به عنوان بازیگری بزرگ شهرت یافت. وی را پدر نمایش نامه نویس انگلستان شمرده اند. شکسپیر موضوع بسیاری از نمایش نامه هایش را از تاریخ روم باستان گرفته و سبک او به مکتب کلاسیسم  تعلق دارد.

66- هامیلتون: فیلسوف اسکاتلندی، از آثار او « مابعد الطبیعه » و « منطق » را می توان نام برد.

67- موریس مترلینگ: نویسنده ی بلژیکی، شاهکار وی « پرنده آبی » است که در طول پانزده سال به 65 زبان دنیا ترجمه شد. دیگر آثار او عبارتند از: « شاهزاده خانم مالن »، « عقل و سرنوشت » و « مورچگان ».

68- لئون تولستوی: تولستوی در سال 1828 در جنوب مسکو به دنیا آمد. آثار مشهور او عبارتند از: « جنگ و صلح »، « آنا کارنینا » و « رستاخیز ».

69- ویکتور هوگو: ویکتور هوگو (1885 1802) مشهورترین شاعر رمانتیک قرن نوزدهم فرانسه و از بزرگترین ادیبان و نویسندگان جهان است مدت بیست سال از زندگی خود را به خاطر مخالفت با ناپلون سوم در تبعید به سر برد مهم ترین آثار او عبارتند از : « بینوایان »،         « گوژپشت نتردام»، « کارگران دریا » و « مردی که می خندد ».

70- الکساندر دوما (پدر): رمان نویس و نمایش نامه نویس مشهور فرانسوی قرن نوزدهم است.

حجم آثار او بالغ بر 300 کتاب است. که از جمله ی آنها می توان « سه تفنگدار »، « کنت مونت کریستو » و « لانه ی سیاه » را نام برد.

71- ژول ورن: نویسنده فرانسوی (1908 1828 ) معروفترین چهره خلق داستانهای علمی  تخیلی است. رمانهای معروف او عبارتند از: « پنج هفته در یک بالن »، « بیست هزار فرسنگ زیر دریا »، « دور دنیا در هشتاد روز »  و « سفر به مرکز زمین ».

72- آلفونس دو لامارتین: شاعر بزرگ فرانسوی است که مکتب رمانتیک را رونق بخشید. مهم ترین آثارش عبارتند از : « تفکرات نو »، « آهنگ های شاعرانه و مذهبی »، « رازها » و غیره.

73- وُلتر: فیلسوف و نویسندة معروف فرانسوی در قرن هیجدهم که مدتی در باستیل زندانی بود و مدتی هم به انگلستان تبعید شد.

آثار وُلتر عبارت است از: « ساده دل »، « نامه های فلسفی »، « مطالعه دربارة آداب و روحیات ملل» و غیره.

74- ژان ژاک روسو: نویسندة و متفکر فرانسوی از آثار معروف او می توان « قرارداد اجتماعی » و « اِمیل » را نام برد.

 75- مادام کوری یا ماری: ماری دختری جوان از مردم لهستان بود او در شهر ورشو  زاده شد تحصیلات دبیرستان خود را در همان شهر گذراند و سپس تحصیلات دانشگاهی را در پاریس فرانسه ادامه داد او در تحقیق خود در مورد رادیو اکتیو متوجه شد پرتو افشانی در سنگ معدنی اورانیوم از خود اورانیوم بیشتر است از این رو حدس زد که باید در سنگ معدنی اورانیوم عنصر ناشناخته ای وجود داشته باشد که پرتو افشانی را شدت می بخشد حدس ماری به واقعیت پیوست وی عنصر ناشناخته را کشف کرد و اسم آن را « رادیوم » گذاشت. و در سال 1903 فرهنگستان علوم سوئد به وی جایزه نوبل اعطا کرد سپس اولین زنی شد که در دانشگاه پاریس به تدریس پرداخت چون تا آن زمان به هیچ زنی چنین مقامی داده نشده بود ماری در سال 1911 برای دومین بار جایزه نوبل را دریافت کرد. و در سال 1934 در پاریس دیده از جهان فرو بست.

ادامه مطلب در بخش سوم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM