عدالت adalet

عدالت adalet

خلاصه از ادبیات فارسی بخش ششم

171- « دایره المعارف » چیست؟ به مجموعه ای که شامل همه ی رشته های دانش انسانی یا رشته ای معین باشد « دایره المعارف » می گویند.

172- قدیمی ترین، محبوب ترین و در عین حال رایج ترین نوع ادبی در میان ملت ها « افسانه »،   « قصه » و در معنای وسیع تر « داستان » است. بدین ترتیب ادبیات داستانی را هنری ترین نوع ادبیات مردمی نامیده اند.

173- ادبیات پایداری: از سروده ها و نوشته هایی بهره می گیرد که موضوع اصلی آن ها دعوت به مبارزه و پایداری در برابر بیگانگان و بیدادگران است این نوع سروده ها و نوشته ها را   « ادبیات پایداری » یا « ادب مقاومت » می گویند.

174- ادبیات نمایشی: ادبیات نمایشی گونه ای از ادبیات است که در قالب نمایش بر روی صحنه می آید. این گونه ادبیات بیش تر در یونان باستان و روم رواج داشته است. موضوع ادبیات نمایشی پیوند انسان با زندگی و طبیعت است. ادبیات نمایشی در غرب به تراژدی، درام و کمدی تقسیم می شود.

1) تراژدی:  تراژدی تصویر ناکامی اشخاص برجسته است.

2) درام: درام کوششی است برای نشان دادن شکل عادی زندگی با همه تضادها و تعارض های آن.

3) کمدی: کمدی تجسم عیوب و رذیلت های اخلاقی است به گونه ای که مایه خنده باشد.

175- حماسه: حماسه یکی از انواع ادبی و در اصطلاح روایتی است داستانی از تاریخ تخیلی یک ملت با قهرمانی ها و اعمال و حوادث خارق العاده در می آمیزد. ویژگی اصلی حماسه، تخیلی بودن و شکل داستانی آن است.

176- حماسه « طبیعی » چیست؟ این نوع حماسه از زمان های دور به صورت شفاهی در بین ملت ها وجود داشته و سینه به سینه و نسل به نسل قول شده و بعدها به صورت شعر در آمده است. مانندحماسه های ایلیاد و اُدیسه ی « هومر » شاعر یونانی و حماسه های مهابهاراتا و رامایانا از هند.

177- حماسه « مصنوعی » چیست؟  این نوع حماسه تقلیدی از حماسه ی طبیعی است. در تدوین حماسه ی مصنوع، همه ی افراد یک قوم یا ملت دخالت ندارند بلکه فقط یک نفر (شاعر) آن را می سراید و در آن به جای آفرینش حماسه به باز آفرینی حماسه می پردازد، مانند حمله ی حیدری از باذل مشهدی و خاوران نامه ی ابن حُسام خوسفی.

مکتب های ادب جهانی

1- « کلاسی سیسم » چیست؟ عبارت است از عقیدة طرفداران تقلید از نویسندگان باستانی و نویسندگان قرن هفدهم، سبکی را که هواداران این عقیده بدان معتقدند سبک کلاسیک می نامند. وقتی این کلمه را به طور مطلق استعمال کنند و از آن ارادة اصطلاح ادبی خاصی را نکرده باشند به معنی اثری است که به عنوان نمونه و مظهر کامل مورد قبول همگان باشد.

2- « رمانتیسم » چیست؟ رمانتیسم نام مکتب ادبی خاصی است که گروهی از نویسندگان فرانسه در قرن نوزدهم میلادی به وجود آوردند و هدف آن مخالفت با اصول مکتب کلاسیک بوده است. رمانتیسم در زبان فرانسه گاهی به خیالبافی های شاعرانه اطلاق می شود. و مردمان رؤیایی و خیالباف را « رمانتیک » می گویند.

3- « رآلیسم » چیست؟ از نظر ادبی عبارت است از سیستمی که به موجب آن طبیعت چنانکه هست یا چنانکه می توان دید با تمام زشتی ها و مبتذلات آن باید نگریسته و بیان شود. مکتب رآلیسم در ادبیات، از سال 1850 یعنی نیمة دوم قرن نوزدهم در فرانسه بنیان گذاری شد هواداران این مکتب معتقد بودند که هنر باید بر روی مشاهدة مستقیم و بیان کامل واقعیات نباشد.

4- « ناتورالیسم » چیست؟ ناتورالیسم فلسفه ای است که ذهن را وابسته به طبیعت مادی می داند نه مقدم بر آن.

5- « سورآلیسم » چیست؟ عبارت است از عقیدة مکتبی که در سال 1924میلادی ایجاد شد. سو رآلیست ها مدعی بودند که ادبیات نباید به هیچ چیز، به جز تظاهرات و نمودهای اندیشه که از تمام قیود منطقی و هنری و اخلاقی رها شده است بپردازد. به عبارتی سورالیسم عبارت است از دیکته کردن فکر بدون وارسی عقل و خارج از هر گونه تقید هنری و اخلاق است.

6- « امپر سیونیسم » چیست؟ همان گونه که رالیست ها طرفدار بیان دقیق و صحیح واقعیات خارجی هستند. امپرسیونیست ها، به عکس طرفدار بیان دقیق و صحیح تأثیرات (به معنی عام کلمه یعنی اعم از تأثرهای نیک و بد) ذهن انسانی می باشند.

7- « سمبولیسم » چیست؟ سمبولیست ها یا نمادگرایان معتقد بودند که شعر باید ترجمان عواطف و احساساتی باشد که از اعماق روح انسانی و گاهی تقریباً ناآگاهانه تجلی می کند.

8- « رُمان » چیست؟ رمان عبارت است از سرگذشت و داستانی که به نثر نوشته شده و حاوی حوادث و مطالبی باشد که زاییدة تخیل نویسنده است و برای جلب توجه خواننده ایجاد شده است. رمان ها اقسام گوناگونی دارند که عبارتند از : رمان تاریخی، رمان روستایی، رمان آموزشی، رمان فکاهی، رمان هجو آمیز، رمان مکاتبه یی، رمان درونی و رمان روانشناسی.

9- « نوول » چیست؟ عبارت است از سرگذشتی خیالی که نسبتاً کوتاه و مختصر باشد و شرح حوادث آن مانند رمان پیچیده نباشد. نوول از رمان کوتاهتر و از کنت طویل تر است.

10- « فابل » چیست؟ عبارت است از سرگذشت اساطیری و نمونه های آن در سنت های مذهبی یونان قدیم و تاریخ داستان های ایران فراوان است.

11- « کنت » چیست؟ سرگذشت های کوتاهی است که معمولاً از مسائل خیالی ترکیب شده و غالباً شرح وقایع خانوادگی است که با حوادث عجیب آمیخته باشد.

12- « فانتزی » چیست؟ داستان های وهمی و غیر واقعی را فانتزی گویند.

13- فیلم نامه چیست؟ فیلم نامه نوشته ای است که بر اساس آن فیلم ساخته می شود.

14- نما یا پلان چیست؟ به مدت زمانی که دوربین حرکت می کند تا از حرکت باز می ایستد، یک « نما » یا « پلان » می گویند.

15- کات چیست؟ به توقف دوربین از یک نما (پلان) به نمای دیگر « کات » گفته می شود.

16- سکانس چیست؟ قسمتی از فیلم که زمان در آن تداوم دارد، « سکانس » نامیده می شود.

17- آنشه چیست؟ به تداخل تصویری در تصویر دیگر، چنانچه تصویر اول به تدریج محو گردد و تصویر دوم واضح و نمایان تر شود « آنشه » می گویند.

18- سند چیست؟ سند نوشته ای است که از نظر حقوقی، در مقام دعوی یا دفاع قابل استفاده باشد هر یک از اسناد به تجاری و غیرتجاری تقسیم می شود.

1) اسناد تجاری عبارتند از: سَفته، چِک، برات و سهام تجاری.

2) اسناد غیر تجاری عبارتند از: قول نامه، وکالت نامه، رهن، صلح و غیره.

19- اسناد رسمی: همه ی اسناد تجاری رسمی اند و اسناد غیر تجاری مشروط به این که در ادارات ثبت اَسناد و املاک یا در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشند، رسمی تلقی می شوند. برخی از اسناد رسمی عبارتند از: اَسناد خرید و فروش، اجاره، صلح، وکالت، ضمانت شرکت، وقف، وصیت، ازدواج و طلاق، استخدام، تعهد نامه، قول نامه وغیره. هر یک از اسناد ، در صورت ثبت در دفتر اسناد رسمی و درستی تاریخ و امضاء و تأیید آن ها، جزء اسناد رسمیِ حقوقی به شمار می رود.

20- اسناد عادی: هر یک از اسناد یاد شده چنانچه در دفتر اسناد رسمی ثبت نشود، نوشته ای عادی محسوب می گردد.

21- قول نامه چیست؟ قول نامه نوشته ای است که امضاء کنندگانِ آن، قول به انجام رساندن معامله ای را با سند رسمی به یک دیگر می دهند. در واقع، قول نامه قسمت اول اصل معامله است. برای ضمانت قول نامه معمولاً مبلغی پول به عنوان وجه التزام تعیین می کنند.

22- وکالت نامه چیست؟ هرگاه کسی بخواهد انجام امور حقوقی شخصی خود را به دیگری واگذار کند وکالت نامه نوشته می شود و با تعیین حدود اختیارات و شرایط، وکالت پذیر (وکیل) آن امور را انجام می دهد. وکالت نامه انواع گوناگونی دارد؛ چون: خرید، فروش، فسخ، اجاره، اقامه ی دعوی، ازدواج، اقرار و تعهد.

23- تعهد نامه چیست؟ تعهد نامه از اسناد رسمی است که بین دو نفر یا بیشتر منعقد می گردد. و بر اساس آن، دو طرف انجام دادن کاری را عهده دار می شوند.

24- استشهاد نامه چیست؟ در استشهاد نامه، از کسانی که از یک حادثه یا موضوع آگاهی دارند، درخواست می شود اطلاعات خود را بنویسد و امضاء کنند. کسی که به موضوعی شهادت می دهد، در برابر شهادت خود مسئول است و در صورت لزوم باید در دادگاه حقیقتِ دانسته های خود را ثابت کند.

25- اجاره نامه چیست؟ اجاره نامه معمولاً برای تصرف مکانی در مدتی معلوم و با شرایط مورد پذیرش دو طرف انجام می پزیرد؛ مانند: اجاره ملک، خانه، مغازه، زمین زراعی، انبار، گرمابه و غیره. اجاره نامه ها جزء اسناد عادی محسوب می شوند. اجاره دهنده را « موجر » و اجاره کننده را « مستأجر » و مورد اجاره را « عین مستأجره » می گویند.

26- صورت جلسه چیست؟ به ثبت خلاصه مذاکرات یک گروه، شورای صنف در بخش اداری و شرکت های خصوصی و نهاد های آموزشی صورت جلسه گفته می شود. مهمترین تصمیمات در صورت جلسه درج می شود و به امضای همه یا بیشتر شرکت کنندگان می رسد. صورت جلسه ها قابل استناد و دعوی هستند.

 ادامه مطلب در بخش هفتم


https://get.cryptobrowser.site/2738817
نویسنده: atila ׀ تاریخ: پنج شنبه 17 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

درباره وبلاگ

Welcome to the blog of justice


لینک دوستان

لینکهای روزانه

جستجوی مطالب

طراح قالب

CopyRight| 2009 , adalet.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.COM